Page 156 - kappadokia_kralligi
P. 156

HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ

              Kappadokia’da bulunan Komana, süreç içerisinde önce Hierapolis, ardın-
            dan da Sardis (Cataonia), Pontus’ta yer alan Komana da Pontica (Hie-
            roCaesarea) adlarıyla anılmaya başlandılar. Kappadokia Komanası’nın
            günümüzdeki yeri Şar Köyü olup, Pontus’ta bulunan Komana’nın Zile
            (Zela) ile Niksar arasında yer alan Gümenek olduğu tahmin edilmektedir.
              Uzun yüzyıllar boyunca Pers hâkimiyeti altında kalan Kappadokia halkının
            Perslerin dinî inanışlarından da etkilenmiş olmaları sosyolojik bir gerçektir.
            O halde Pers halkının konumuz olan antik dönemdeki dinî inanışları nasıldı?
            Bu sorunun cevabına maalesef çok kısıtlı kaynakta cevap bulabiliyoruz. O
            döneme ait bazı bilgileri Eski Hellen kaynaklarından öğrenmekteyiz. Oysa
            bu kaynaklar Pers dinî kültürünü kendi anlayışlarına göre yorumlayarak
            aktarıyorlardı. Meselâ Perslerin büyük tanrısı “Ahura Mazda’yı” bile Grek
            tanrısı “Zeus” adıyla anıyorlardı.
              Ancak Kyrus’un kurduğu ve Darius I’in birçok kavmi egemenliği altına
            alarak genişlettiği Pers İmparatorluğu, kendi içindeki unsurların dinî ina-
            nışlarını etkilemekle beraber inanışlar arasında çok farklılıklar olduğu da
            bir gerçektir. Persler açısından da, devletin aşırı genişlemesi manevi ufkun
            genişlemesi sonucunu getirmiş, Pers dininin temeli olan “Zerdüşt” inancına
            birçok yeni ritüel katmıştır.
              Devletin Mazdeizm denilen bu resmî din anlayışında, Ahura Mazda
            yeri göğü yaratan en büyük tanrı olarak görülüyordu. Bu inanışta tapınak
            kültü olmamakla beraber büyük şehirlerin önemli yerlerinde ve özellikle de
            yüksek dağ başlarında kurdukları sunaklarda tanrılarına öküz, at ve diğer
            hayvanları kurban ettikleri anlaşılmaktadır. Nitekim Hz. İsa’dan sonraki
            ilk yüzyılın başlarında Kayseri’de darp edilen son Kral Archelaus’un sik-
            kelerinde ve ondan sonraki yine burada basılan Roma eyalet sikkelerinde
            Argeios (Erciyes) önemli bir kült merkezi olarak yerini almış ve bu sikkelerin
            hemen hepsinde bir sunak ve ayin merkezi olduğu anlaşılan zirvesindeki
            mağara özellikle belirtilmiştir.

              Mazdeizm’de baş tanrı Ahura Mazda krallık sanatkârları tarafından, insan
            şeklinde, Ahamaniş kralları gibi giyinmiş, bol saçlı ve sakallı, başı taçlı ve
            sırtı kanatlı olarak tasvir ediliyordu. Ahura Mazda’dan başka genç tanrı
            Mitra, Asyanik, Amasa, Spanta ve Tanrıça Anahita’nın adları da Bisitun
            kitabelerinde geçmektedir.






            156
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161