Page 153 - kappadokia_kralligi
P. 153

G- KAPADOKİALILAR’IN GELENEK VE GÖRENEKLERİ

            dünyada bulunan bütün suların büyüklüğünde olup suladığı yedi ülkenin
            topraklarına can vermekte ve Ferâhkert Denizi’ne dökülmektedir.
              Ahemenişler Hanedanı’ndan Pers Kralı II. Artakserkes’in; Sus’ta, günü-
            müzdeki adı Hemedan olan Akbatana’da ve Babil’de birçok tapınak inşa
            ettirdiği Zerdüştilere göre de Anahita veya eski İranlılar tarafından tapılan,
            güçlü Tanrıça Anaitis, akarsuların büyük tanrıçasıdır. Öyleki öteki başka bazı
            eski kavimlerin, sulardan sorumlu tanrıçaları, ya Anahita ile açıklanmışlar
            ya da Anahita ile öteki kavimlerin sulardan sorumlu tanrıçaları arasında bir
            benzerlik kurulmaya çalışılmıştır. Mesela; Parthiya Seferi’ne çıkan Romalı
            askerler tarafından çalınan som altından yapılma TanrıçaAnaitis Xera
            heykeli, Anahita’nın bir benzeridir.
              Hellenistik dönemde Kappadokia’da güçlü dinî ritüellerin yaşandığı ve
            varlığını bildiğimiz üç “Tapınak Devleti” bulunmakta idi. Bunlar: 1-Anaitis,
            Omanus ve Anadatus’a adanmış Zela, 2-Men’e adanmış Kabeira, 3-Ma’ya
            adanmış Komana’dır. Komana aynı zamanda rahipler tarafından yönetilen
            bir polis yani şehir merkezidir. Yönetici rahip, kral tarafından seçiliyor
            ve kraldan sonra en yetkili konuma sahip oluyordu. Komana Tapınak
            Devleti’nde çevredeki birçok verimli toprak rahipler ve çalışanlar tarafın-
            dan işleniyordu. Tapınağın bu ve diğer gelirleri; yılda iki kere düzenlenen
            dinî ayinlere gelmiş olan konukların çılgın şenliklerinde bıraktıkları büyük
            meblağlarla sağlanıyordu.

              Komana’da bulunan kutsal merkez, tanrıça Ma’ya adanmıştır. Ma’nın
            kelime anlamı anne olmasına rağmen, özellikleri onu savaşçı bir tanrıça
            olarak ön plana çıkarır. Sıfatları arasında aniketos yani “yenilmez”, ve
            nikephoros yani “zafer getiren” bulunur ki Ma tanrıçası, Hellen Tanrı-
            çası Nike ile aynı özellikleri taşımaktadır. Sikkeler üzerindeki tasvirlerinde
            de bu özellikleriyle yer almıştır. Strabon Ma’yı Enyo ile Plutarkos ise Semele
            ve Athena ile bağdaştırır. Başka bir ifade ileRomalıların zafer tanrıçası ve
            Reyna’nın annesi ve Ares’in kızı olan Enyo veya Bellona, MÖ I. yüzyılda,
            yine Anadolu’nun kent ve ana tanrıçası Ma ile eş tutulmuştur. Simgesi;
            miğfer, kılıç, mızrak ve meşaledir. Buradaki ana tanrıça tapınağı, yüzyıllardan
            beri kraliyet derecesinde saygı görmüştür ve Kappadokialılar ve Romalılar
            ana tanrıçayı savaş tanrıçası Bellona olarak adlandırıp, savaşlardan önce
            adaklar adayıp kurbanlar kesiyorlardı.
              Bellona, Mars’ın savaşçı kimliğinden dolayı Mars’la da bağdaştırılmış,
            bazen de Mars’ın eşi ya da kızı olarak da gösterilmiştir.


                                                                             153
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158