Page 104 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 104
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAM / 95 [1055]
kadar getirilmiş ve yaşatılmış bulunmak-
tadır. Böylece Hâmid-i Velî’nin geliştirdi-
ği düşünce yapısının ifade biçiminin
Bayramîlik olduğu rahatlıkla söylenebi-
lir. Bu düşünce Anadolu’da mayalanmış,
Erdebil dergâhında yoğrulmuş, Bursa’da
halka inmiş, Kayseri’de geniş kitlelere u-
laşmış ve bir müddet Darende’de konak-
ladıktan sonra Aksaray’da Hacı Bayram
Velî’yle yüzyıllar boyunca süregeleceği
mecraı bulmuştur.
Eserleri: Şerhu Hadisi’l-Erbain (çev.
M. Şeyhmus Alkoç, 1977?; çev. Enbiya Hâmid b. Musa el-Kayserî’nin (Somuncu Baba) Aksaray’daki türbesi (F. Sayar)
Yıldırım, 2008); Risaletü’z-Zikr (çev.
İhsan Özkes, 1991; çev. Mustafa Özcan, ...
2011); Silâhu’l-Müridîn. Senden oldu iki cihan
Oldum zuhurundan nihân
İki Şiiri Ger bulmayan seni ayân
Biz ol uşşak-ı serbâzüz Yâ Rab n’ola hâlim benim.
Akıl rüşd bize yâr olmaz
Mey-i aşk ile sermestüz Dilde kanâat olmaya
Bize her giz humâr olmaz. Zühd ile taât olmaya
Senden hidâyet olmaya
Diriyiz dâim ölmeyiz Yâ Rab n’ola hâlim benim.
Karalıklarda kalmayız
Çürüyüp toprak olmayız Şol gün ki mîzân kurula
Bize leyl ü nehâr olmaz. Hak tapusunda durula
Halâyık od’a sürüle
Bizim illerde ây ü gün Yâ Rab n’ola hâlim benim.
Sebât üzre durur dâim
Televvün irüşüp ana Ağlarım böyle zâr ile
Gehi bedr ü hilâl olmaz. Kaldım diriğ ağyâr ile
Bilişmedim sen yâr ile
Bizim gülşendeki güller Yâ Rab n’ola hâlim benim.
Dururlar tâze solmazlar
Hazân olup dökülmezler Hamid’in çün gözü yaşı
Zemistan ü bahar olmaz.
Doldurur dağ ile taşı
Bilmem nidem garip başı
Şarâb-ı aşkı çün içdik Yâ Rab n’ola hâlim benim.
Feragat mülküne göçtük
Yanup aşkınla tutuştuk
Bize tahrik ü târ olmaz. Kaynakça: Âşıkpaşazâde Tarihi, Matbaa-i
Âmire, İstanbul 1332, s. 301; Gelibolulu Mustafa
Âli, Kitâbu’t-Tarih-i Künhü’l-Ahbâr, C I, (hzl.
Ereliden şems nûruna Ahmet Uğur, Mustafa Çuhadar, Ahmet Gül, İb-
Vücûdum düşdü nârına rahim Hakkı Çuhadar), Kayseri 1977, s. 190-191;
Erişince baharına Lalizâde Abdülbaki, Menakıb-ı Melâmîyye-i
Ana kar-ı kenâr olmaz. Bayramiyye, İstanbul 1281, s. 12-13; XV-XVI.
Asır Bayrâmî-Melâmîliği’nin Kaynakların-
dan Abdurrahman el-Askerî’nin Mir’âtü’l-
Bırak ey Hamidâ vârı Işk’ı, İsmail E. Erünsal, Ankara 2003, s. 202-
Görem dirsen sen ol yârı 203; Sarı Abdullah Efendi, Semeratü’l-Fuad,
Göricek hem tecellâyı Sad. Yakub Kenan Necefzade, İstanbul 1967, s.
Andan özge kemâl olmaz. 251; İsmail Hakkı Bursevî, Silsile-i Tarik’i Cel-