Page 103 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 103

[1054] 94 / HAM                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    türbedar odasının dehlizine bir kapı açı-  çeşitli  tasavvufi  akımlar  ortaya  çıkmış,
                                    lır. Türbeden sonra burada kayaya oyul-  bunlar da çaresizliğe düşmüş olan halkın
                                    muş bir çilehane vardır.             maddi ve manevi ihtiyaçlarını karşılayan
                                    Darende’nin Hıdırlık Mahallesi’nde (Za-  önemli kurumlar olmuştur. Temel düşün-
                                    viye Mahallesi) oğlu Halil Taybî’nin yattı-  ce  bazında  bir  farklılık  göstermeyen  bu
                                    ğı türbe içinde, Kayseri’de Hunat Hatun   tarikat ve tasavvufi akımların önderlerinin
                                    Medresesi  doğusunda  bugünkü  Turizm   her  biri  ayrı  bir  koldan  yürüyerek  ülke
                                    Müdürlüğü binasının olduğu yerde yıkıl-  halkına dilde ve dinde birlik olmayı, ülkeyi
                                    mış türbesinde de Hâmid-i Velî’nin ma-  sevmeyi öğretmişlerdir.
                                    kamları bulunmaktadır.               Osmanlı Devleti’nin kuruluş döneminde
                                                                         maddi ve manevi büyük emek sarf eden
                                    Talebeleri                           Anadolulu mutasavvıflar, devletin büyü-
                                    En  tanınmış  talebesi  Hacı  Bayram   yüp yükselmesinde önemli katkı sağladı-
                                    Velî’dir.  Bunun  dışında  Emir  Sultan,   lar. Bu öncüler nedeniyle halk, Anadolu’-
                                    Molla  Fenarî,  Kızılca  Bedreddin,  İnce   da  baş  gösteren  ikinci  bir  çözülmeyi
                                    Bedreddin,  Şücaeddin-i  Karamanî,   (Fetret Dönemi), yine bu dönem içinde
                                    Muzaffereddin-i  Karamanî  de  bilinen   meydana  gelen  ayaklanmaları  ülkenin
                                    müritlerindendir.                    geneline  yayılmadan  çabuk  ve  kolay  at-
                                                                         latmıştır.
                                    Hâmid-i Velî ve Onun Yolunu Sürdürenlerin Düşünce   Bu gelenek içinde yetişen Şeyh Hâmid-i
                                    ve İnanç Prensipleri                 Velî ve Hacı Bayram’ın asıl gayesi, Ana-
                                    Hâmid-i  Velî  ve  onun  yetiştirdiği  Hacı   dolu  insanını,  kolayca  anlayabileceği  ve
                                    Bayram’ın düşünce ve inanç yapısını tam   herhangi bir sapmaya düşmeyeceği sağ-
                                    olarak  kavrayabilmek  için  Selçuklu  ve   lam bir İslam inancına yöneltmekti. Şeyh
                                    Osmanlı tarihine bir göz atmak gerekir.   Hâmid-i Velî, Erdebil’deki dergâhta öğ-
                                    Söz  konusu  düşünce  yapısının  oluşma-  rendiği manevi emaneti alıp Anadolu’ya
                                    sında,  Selçuklu  ve  Osmanlı  tarihindeki   getirmiş,  fakat  günün  şartları  gereği  bu
                                    bazı sosyal olayların önemli rol oynadığı   düşünceyi sistemleştirip adlandırmamış-
                                    muhakkaktır.                         tır. Somuncu Baba bu görevi her konuda
                                    Selçuklular Dönemi’nde 1240 yılında Ba-  bilgilendirdiği, güvendiği en seçkin müri-
                                    bai  Ayaklanması  ve  Cimri  İhtilali  nede-  di Hacı Bayram Velî’ye bilinçli bir tavırla
                                    niyle  Anadolu’da  siyasal  ve  sosyal  karı-  bırakmıştır.   Böylece   Melâmîliği
                                    şıklıklar baş göstermiş, devletin otoritesi   Halvetîlikle birleştiren Hacı Bayram, ile-
                                    tamamen  sarsılmıştı.  1243’te  Kösedağ   ride “Bayramîlik” adıyla anılacak tarika-
                                    Savaşı’nda  Selçukluların  Moğollar’a  ye-  tını sistemleştirip geliştirmiştir.
                                    nilmesiyle Anadolu’daki siyasi birlik par-  Bu inanç ve düşünceyi halkta tam olarak
                                    çalanmış,  halkın  maneviyatı  iyice  kırıl-  yerleştirmek maksadıyla Bayramîlik’te şu
                                    mıştı.                               üç  ilke  temel  prensip  olarak  daima  ön
                                    Sonuçta  uzun  yıllar  süregelen  yağmalar,   planda tutulmuştur.
                                    katliamlar, isyanlar, zulüm ve baskılar hal-  1. Kur’an ve sünnete bağlılık
                                    kı iyice canından bezdirerek yılgınlığa sü-  2. Yerlilik
                                    rüklemişti. Her şeyini kaybeden yığınların   3. Devlete bağlılık ve devletin sürekliliği
                                    tek çaresi, dayanma tesellisi ve ümit kay-  Bu ilkeler ışığında Hâmid-i Velî’den aldı-
                                    nağı olarak gördüğü dinine sıkıca bağlan-  ğı ışıkla Bayramîlik Tarikatı’nı bir sisteme
                                    maktan geçiyordu. Bu insanların hem ruhi   oturtan  Hacı  Bayram  Velî  vefat  ettikten
                                    hem  de  fizikî  bakımdan  yükselmesi  için   sonra  yine  onun  öğretileriyle  yetişmiş
                                    tek  çare  olarak  İslam  dini  vasıta  olarak   olan  müritleri  tarafından  ana  ilkelerden
                                    görülüyordu. Anadolu’da Müslümanlığın,   sapmamak kaydıyla yetiştikleri ortam iti-
                                    Türk  insanının  ruhuna  ve  ihtiyaçlarına   bariyle  anlayış,  seziş  ve  kavrayış  kabili-
                                    kendi diliyle cevap vermesi gerekmektey-  yetlerine göre pirden müride, müridden
                                    di.  Bu  boşluğun  doldurulması  amacıyla   de halka aktarılmak suretiyle günümüze
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108