Page 101 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 101

[1052] 92 / HAM                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    dergâhına  vardığında  bayram  günü  idi.   Şam’da bir müddet kaldıktan sonra Mek-
                                    İşte Müderris Numan’ın adının bugün a-  ke  ve  Medine’ye  giderek  hac  vazifesini
                                    nıldığı şekilde ün kazanması, bu buluşma   yerine  getirdiler.  Dönerken  Adana  vila-
                                    sebebiyledir. Hamideddin o zamana ka-  yeti  Ceyhan  nehrinin  kenarında  Sis
                                    dar adı Numan olan misafirine, “Bu bu-  Kalesi’nin dağ köyünde Nebi Sufi’nin e-
                                    luşmamız vesilesiyle her iki bayramı bir   vinde konakladılar.
                                    arada  yaptık,  bugün  bayramdır.  Sevine-  O  sırada  Anadolu’da  da  birtakım  siyasi
                                    lim ve bundan sonra Numan olan adınız   gelişmeler yaşanmaktaydı. Bunlardan en
                                    Bayram olarak anılsın” dedi.         önemlisi, Ankara Çubuk Ovası’nda mey-
                                    Hacı Bayram Velî, şeyhi Hamideddin ile   dana  gelen  savaşta  Yıldırım’ın  Timur’a
                                    birlikte birçok sohbetlerde bulundu, tari-  yenilmesidir  (1402).  Ankara  Savaşı’nın
                                    kat  ve  tasavvuf  üzerine  görüş  alışverişi   sona  erdiği  günlerde  Hâmid-i  Velî  ve
                                    yaptılar.  Kaynakların  belirttiğine  göre   Hacı  Bayram  Anadolu’ya  dönmek  iste-
                                    Hamideddin, Hacı Bayram’a zahir ilim-  diyse  de,  Timur’un  ulema  ve  şeyhleri
                                    lerle  uğraşan  ulemanın  öbür  dünyadaki   zorla Asya’ya sürüp götürmek istediğini
                                    hâl  ve  durumlarını,  ayrıca  bâtın  erbabı-  haber alınca bir müddet Darende’de kal-
                                    nın  öbür  dünyadaki  hâl  ve  durumlarını   dılar ve Hıdırlık Mahallesi’nde bir zaviye
                                    bir kerametle göstererek, “Sen hangisini   kurarak halkı irşatla meşgul olmaya de-
                                    istersen onu seç” dedi. Hacı Bayram Velî,   vam ettiler.
                                    gönül  gözüyle  baktığında,  zahirî  ilim  a-  Mir’ât-ı Kayseriyye’de belirtildiği üzere
                                    damlarının  öldükten  sonra  bir  toz  olup   o yıllarda Kayseri’de tasavvufun irşat ma-
                                    havaya savrulduklarını ve yok oldukları-  kamında Seyyid Zeynelâbidin Ali bulun-
                                    nı, bâtınî ilimle uğraşanların ise her şey-  maktaydı. Bu nedenle Hamideddin, An-
                                    den  önce  bedenen  ölseler  de  ruhen  öl-  kara Savaşı sona erip Timur’un etkisi a-
                                    mediklerini, insanların gönlünde yaşayıp   zalınca  Hacı  Bayram  Velî  ile  birlikte
                                    gittiklerini gördü. Yine bunların vücutla-  Kayseri’ye değil, Aksaray’a döndü. Çün-
                                    rını dinlendirdikleri yerler ise, sadece bir   kü  Aksaray,  o  dönemler  Anadolu’nun
                                    nişandan  ibaret  olmayıp  daima  ziyaret   sayılı ilim, irfan merkezlerindendi. Diğer
                                    edilerek huzur bulunan yerler olarak kal-  yandan dergâhlarının boş kaldığını gören
                                    maktaydı.  Hacı  Bayram  Velî,  şeyhi   Darendeliler  Hamideddin’e  geldiler  ve
                                    Hamideddin’in açtığı zahir ve bâtın erba-  dergâha bir şeyh atamasını istediler. Bu-
                                    bı hakkındaki merhaleleri görünce, zahirî   nun  üzerine  Hâmid-i  Velî,  âlim  ve  fazıl
                                    ilimlerin bilgisini taşımanın bâtın ilmiyle   bir şahsiyet olan küçük oğlu Halil Taybî’yi
                                    tamamlanacağını anladı. Daha önce oku-  Darende’ye halkı irşat için yolladı. Halil
                                    duklarıyla  burada  yaşadıklarını  birleşti-  Taybî’nin Darende dergâhında Pir oldu-
                                    ren Hacı Bayram Velî, bu bilgiler ışığın-  ğu bazı vesikalarla doğrulanmaktadır.
                                    da, tasavvuf erbabının iç zenginliğine ve   Hâmid-i  Velî’nin  küçük  oğlu  Yusuf-ı
                                    hoşgörüsüne hayran kaldı.            Hakikî de tanınmış bir sufidir. Muham-
                                    Künhü’l-Ahbâr’da da anlatıldığı gibi bu   mediye  tarzında  Hakîkînâme  isimli  iki
                                    gelişmelerden  sonra  Hacı  Bayram  Velî,   cilt  divanı,  Türkçe  Metaliu’l-İman  ile
                                    Kayseri’de Şeyh Hamid’in vasıtasıyla ta-  Muhabbet-nâme  adlı  eserleri  vardır.
                                    savvufa intisap etti ve onun müridi oldu.   Aksaray’da  “Güzel  Baba”,  “Hakikî  Ba-
                                    Ayrıca, Halvetilik’te en başta yerine geti-  ba”,  “Baba  Yusuf”  isimleriyle  anılan  ve
                                    rilmesi  gereken  görevlerden  birisi  olan   şiirlerinde  “Hakikî”  mahlasını  kullanan
                                    halvethaneye girerek kırk gün çile çıkar-  Yusuf-ı Hakikî, M 1487’de vefat etti. Me-
                                    dı;  şeyhinin  elini  öperek  nasip  aldı.  O   zarı Aksaray’da Güzel Baba Sokağı’ nda-
                                    günden sonra Hacı Bayram üç yıl boyun-  dır.
                                    ca  şeyhinin  yanından  hiç  ayrılmadı.  Bu   Bu sırada gerçekleşen ilgi çekici bir olay
                                    esnada Hâmid-i Velî ile Hacı Bayram hac   da, Şeyh Bedreddin ile Hâmid-i Velî’nin
                                    ibadetini de birlikte ifa ettiler. Hac yolcu-  Konya’da  görüşmesidir.  Bedreddin’in
                                    luğunda ilk durakları Şam oldu. İkisi de   oğlu tarafından kaleme alınmış bulunan
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106