Page 97 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 97
[1048] 88 / HAM KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Külliyesi’ne dâhil olup, vakıflar idaresi ta-
rafından şahsa satılarak özel mülk hâline
getirilmiştir. Kadim su hakkı bulunmakta-
dır. Kadı Hamamı vakıf olup Cami-i Kebir
yanındadır. Selahattin Hamamı, Kayseri
Lisesi’nin yanındadır. Vakıf olup kadim su
hakkı bulunmaktadır. Özel Ekinciler Ha-
mamı ve Kardeşler Hamamı, Fevziçak-
mak Mahallesi’ndedir.
Kaynakça: G.J. Grelot, Relation Nouvella
Hamam eşyaları (Kocasinan Belediyesi eski kıyafetler sergisi) d’un Voyage de Constantinople, Paris 1680, s.
187-197; J. Pardoe, The Beuties of the Bospho-
di. Bu hamamda eğlence olmazdı. Bura- rus, London 1838, s. 15-16; H. Uğurol Barlas,
da amaç, beraberlik ve sohbetti. Ancak Kayseri Düğünleri, İstanbul 1963; Metin And,
“Türk Hamamının Kültürümüzde ve Sanatımız-
bazı asker anaları çocukları askere gittik- da Yeri ve Önemi”, Ulusal Kültür, S 15, İstanbul
ten sonra, oğlu askerden su gibi gidip 1979, s.68-77; Yılmaz Önge, “Milli Kültür Açı-
gelsin diye kadınları da hamama götürür- sından Türk Hamam Mimarisi ve Aksaray Ha-
dü. mamları”, Türk Halk Kültürü Araştırmaları,
Sünnet Hamamı: Sünnet hamamı sade- Ankara 1992, (ayrı basım), s. 79-92; Semavi Eyi-
ce, “Hamam”, DİA, C XV, İstanbul 1997, s. 402-
ce erkek çocuklar için kadınlar tarafın- 430; Mustafa Uzun-Nurettin Albayrak, “Kültür
dan düzenlenirdi. Bazı sünnet hamamla- ve Edebiyat”, DİA, C XV, İstanbul 1997, s. 430-
rında saz ve söz olmazken, bazılarında ise 433; Denktaş, Su Yapıları.
çalgılı, sözlü tören yapılırdı. Davet edi- Kaynak Kişiler: Nurullah Ezinç (82), Hacı
lenlere maddi durum el verdiği ölçüde Mehmet Kuzucu (83), Ali Rıza Özderici (87),
sabun, lif ve kese dağıtılırdı. Erkek olduğu Demet Mücellit (62), Günel Ilgün (63), Hafize
için sünnet olacak çocuğun katılması şart Keşoğlu (75), İkbal Sabırlı (89); Semiha Yakaner
(63).
değildi. MUSTAFA DENKTAŞ
Hacı Hamamı: Hacca giden bazı insan-
lar hac dönüşü çok yakın akraba ve dost- HAMDİ BEY (AHMED)
larını hamama davet ederdi. Hamamda Zaptiye Nazırı, mutasarrıf (Kayseri/İnce-
sohbet edilir, ikramlarda bulunulurdu. su, 1852 – ?). Sıbyan mektebini bitirdi.
Hamamda Kız Bakma:Yakın tarihe kadar Fatih Camii’nde medrese eğitimi gördü.
her ailenin hamama gittiği bir gün vardı. 1872’de Mektub-u Maliye Anadolu Oda-
Erkeğin annesi, gözüne kestirdiği kızı da- sına mülazım olarak atandı. Ertesi yıl
ha yakından tanımak için kız evinin hangi Dersaadet Tahrir-i Emlâk Kâtibi oldu.
hamama hangi gün gittiğini öğrenerek, o 1876’da Dersaadet İstinaf Mahkemesi
gün kendisi de o hamama giderdi. Kayna- Zabit Kâtibi seçildi. 1886 yılında 4. Rüt-
na hanım hamamda, ilk önce gelin adayı- beden Mecidî Nişanı verildi. 1888’de Be-
nın vücudunda bir aksaklık ya da yara o- yoğlu Bidayet Mahkemesi Ceza Reisliği-
lup olmadığına bakardı. Ayrıca gelin ada- ne tayin edildi. Ertesi yıl ise 3. Rütbeden
yının büyüklerine hizmetine de dikkat edi- Osmanî Nişanı verildi. 1891’de Dersaadet
lirdi. Kaynana hanım, beğendiği kızları İstinaf Mahkemesi üyesi oldu. 1897 yılın-
konuşturur ve bir şekilde ondan hizmet da 2. Rütbeden Mecidî Nişanı verildi.
isterdi. Yine gelin hamamları da bir ölçü- 1899’da Dersaadet İstinaf Mahkemesi
de kız beğenme yeri olarak düşünülmüş- Reisliğine yükseldi. Ertesi yıl Beyoğlu
tür. Gelin yıkanırken erkek anneleri göbek Mutasarrıflığına atandı. 1902’de 1. Rütbe-
taşında dönen hamam kıyafetli kızları sü- den Mecidî Nişanı ile Osmanî Nişanı
zerler ve içeride beğendikleri kızları daha verildi. 1908’de Zaptiye Nazırı oldu.
yakından görürlerdi. Kaynakça: Pakalın, SOZ, C VIII, s. 54-55-56.
Faal hamamlar: Hunat Hamamı, Hunat YAYIN KURULU