Page 94 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 94

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAM / 85 [1045]


           de yıkanmak için kurna bulunmayan bö-
           lüme daha sonra kurnalar ve sekiler yer-
           leştirilmiştir.
           Sıcaklık:    Türk  hamamının  en  önemli
           yıkanma  mekânıdır.  En  sıcak  bölümü-
           dür.  Merkezinde  bir  göbek  taşı  yer  al-
           maktadır. Yanlarda ise halvetler, eyvan-
           lar, sekiler ve kurnalar bulunmaktadır.
           Su  Deposu:  Sıcaklığa  bitişiktir.  Büyük
           hamamlarda hem soğuk hem de sıcak su
           depoları  yer  alır.  Üzeri  tonozla  örtülü-
           dür.
           Külhan: Ocağın bulunduğu, ateşin ya-
           kıldığı,  katı  yakıt  maddelerinin  depo-
           landığı yerdir. Cehennemlik: Külhanda
           yanan  ateşin  ısısı  ve  dumanı  önce  sı-
           caklık, daha sonra da soğukluk bölüm-
           lerinin  altından  dolaşarak  tüteklik  adı
           verilen  ve  duvar  içerisine  yerleştirilen
           bacalarla dışarı atılmaktadır. Bu sistem   Osmanlı Dönemi hamam minyatürü
           sayesinde  hem  hamamın  zemini  hem   (M. Denktaş Arşivi)
           de  duvarları  ısıtılmaktadır.  Hamamlar
           mahremiyet  gerektiren  yapılar  olduğu   hamamdan  temin  ederler.  Hamamlarda
           için  soyunma  bölümleri  dışındaki  bö-  yıkanılmayla ilgili dinî, hukuki, ahlâki ve
           lümlerin tamamı üst örtüler üzerine a-  geleneksel  kurallar  bulunmaktadır.  Ha-
           çılan tepe pencereleri ve ışık gözleri ile   mama yıkanmak için gelenler bu kuralla-
           aydınlatılmıştır.  Hamamlar  rutubetli   ra uymak zorundadır.
           yapılar olmalarından ve sık sık onarım   Türk  edebiyatında  hamamlardaki  gele-
           görmelerinden dolayı oldukça sade ya-  neklerle  ilgili  olarak  “hammamîyeler”
           pılardır. Bu yapılarda taş, alçı ve kalem   yazılmıştır.  Bunların  en  meşhuru  Ham-
           işi  ile  yapılmış  süsleme  örnekleriyle   mamname-i Dilsûz adıyla anılan ve Belîğ
           karşılaşılmaktadır.                 tarafından kaleme alınan manzum eser-
           Kayseri’de Hamam Kültürü            dir. Türk edebiyatında hamamla ilgili pek
           Hamamlarımızın  Türk  kültüründe  ve   çok  atasözüyle  de  karşılaşılmaktadır.
           toplum hayatında önemli bir yeri vardır.   XVI.  yüzyıldan  sonra  İstanbul’a  gelen
           Ayrıca İslam dininin temizliğe ve özellik-  Batılı seyyahlar da hamamlar ve hamam-
           le akan suyla yapılan temizliğe verdiği ö-  lardaki yıkanma kültürüyle ilgili önemli
           nem  dolayısıyla  hamamlarımız  toplum-  bilgiler  vererek,  bu  bilgileri  gravürlerle
           sal hayatımızda vazgeçilmez mimari anıt-  desteklemişlerdir. Yine bazı minyatür ki-
           larımızın  başında  gelmektedir.  Hamam-  taplarında hamam tasvirlerinin yapıldığı
           larda kadın müşterilere hizmet edenlere   görülmektedir.
           “natır”, erkek müşterilere hizmet edenle-  Gelin Hamamı: Düğünden bir hafta önce
           re  ise  “tellak”  denir.  Hamamlarda  kül-  erkek evinden düğün daveti gelir. Kız e-
           hancı,  meydancı,  peştemalcı,  çıkmacı,   vinden de karşılık olarak davetli sayısı ka-
           kahveci gibi adlarla sınıflandırılan ve ge-  dar sabun gönderilir. Bu sabunların üze-
           nel olarak “hamam uşakları” da denilen   rinde  etiket  bulunur.  Etiketin  üzerinde,
           hizmetliler çalışmaktadır. Hamama gelen   düğün  tarihi  ve  hamamın  adı  belirtilir.
           kadınlar genellikle yıkanmada kullandık-  Erkek  evine  gönderilen  bu  sabunlar,  da-
           ları  sabun,  kese,  lif,  havlu  gibi  hamam   vetlilere de gönderilir.
           eşyalarını  hamam  bohçası  içerisinde   Gelin hamamı genellikle salı günü yapı-
           kendileri getirirken, erkekler ise genelde   lır. Kız evi hamama sabah erkenden, er-
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99