Page 96 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 96

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAM / 87 [1047]


           namaz örtüsü ve yazma bulunur. Bu he-
           diyeler kız evinin maddi durumuna göre
           değişir
           Loğusa Hamamı: Yeni doğum yapan bir
           kadının  kırk  gün  sonra  vücudunda  do-
           ğumdan dolayı oluşan sıkıntılardan arın-
           ması ve sağlığına kavuşmasını kutlamak
           amacıyla yapılmaktadır. Ayrıca yakın ta-
           rihe kadar, yeni doğan bebek kırkı çıkana
           kadar  yıkanmamaktaydı.  Bunun  nedeni
           de bebeğin hastalanmasından korkulma-
           sıydı.
           Loğusa hamamı hem anne, hem de dün-
           yaya gelen bebek için düzenlenen bir tö-
           rendir. Bu töreni, kız evinin yaptığı beşiğe
           karşılık olarak erkek evi, yani babaanne
           düzenler. Doğumdan sonraki 40. günde
           hamam  tutulur.  Ailelerin  ekonomik  du-
           rumlarına göre hamamın bir bölümü ya
           da  tamamı  bu  özel  günü  kutlamak  için
           kiralanır.  Bu  törene  genellikle  erkek  ve
           gelin  tarafının  birinci  derece  akrabaları
           davet edilir. Bebek evden çıkarılırken ü-  Hamam bohçaları (İki adet olur küçük olana havlular konup kirlenmemesi için
                                              tekrar büyük bohçaya sarılır.) - Esma Ertapan Koleksiyonu - (Z. Şahin Arşivi)
           zerine Kur’an-ı Kerim konur ve babaan-
           ne tarafından hamama götürülür. Bebek   Damat  Hamamı:  Düğünün  başladığı
           hamamda soyunmalık kısmında bekleti-  hafta  pazartesi  kalın  olur  daha  sonraki
           lirken anne sıcaklık kısmına geçer ve ya-  çarşamba  günü  sabah  ilk  önce  damat
           kınları tarafından yıkanır. Daha sonra ise   berbere götürülüp tıraş ettirilirdi. Damat
           evde  akşamdan  hazırlanan  bir  karışım,   daha sonra da sağdıç ve çok samimi ol-
           annenin  diş  etlerinden  saçlarına  kadar   duğu üç beş delikanlı arkadaşını toplaya-
           her yerine sürülür ve sıcaklıkta bir süre   rak hamama giderdi.
           öyle  bekletilerek  terlemesi  sağlanır.  Bu   Hamamdaki tellaklar damadı özel olarak
           karışımın içinde, dövülmüş çörek otu ve   yıkarlar ve bahşiş alırlardı. Erkekler ha-
           bal  bulunmaktadır.  Bu  karışımın,  anne-  mama giderken havlu, tas vb. şeyler gö-
           nin hamileliği sırasında ve doğum sonra-  türmezlerdi. Özellikle damada hamamda
           sında vücudunda oluşan hasarları iyileş-  kullanılmamış havlu verilirdi. Hamamda
           tireceğine  inanılır.  Anne  yıkandıktan   yaklaşık olarak bir buçuk saat kadar kalı-
           sonra  çocuk  sıcaklığa  alınarak  bir  tasın   nırdı.  Yıkanıldıktan  sonra  soyunmalıkta
           içine yumurta kırılır ve bebeğin her yeri-  dinlenilir ve orada çay, kahve ya da so-
           ne sürülür. Eğer bebek erkekse bıyık ve   ğukluk içilerek sohbet edilirdi. Hamam-
           sakal  kısmına  sürülmez;  çünkü  bu  yu-  da  yemek  yenmez;  ancak  damat,  arka-
           murtanın tüy çıkmasını engellediği düşü-  daşlarını  hamamdan  sonra  lokantaya
           nülür. Bebeğin kafasına direk olarak sa-  götürürdü.
           bun sürülmez, bebek ele sürülen sabunla   Erkeklerin  damat  hamamında,  kadınla-
           yıkanarak  son  aşamada  da  kırklanır.   rın gelin hamamı kadar saz, söz, gösteriş
           Kırklanma  işleminde  bir  tasın  içine  su   ve eğlence olmazdı.
           konulur ve bu suyun içine bebeğin ayak-  Asker Hamamı: Bu gelenek çok yaygın
           ları sokulur; daha sonra da o su çocuğun   olmamakla birlikte bazı aileler tarafından
           başından aşağı dökülür. Bu işlem üç kere   düzenlenirdi.  Askere  gidecek  delikanlı
           tekrarlanır.                        çok yakın arkadaşları ile hamama gider-
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101