Page 105 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 105

[1056] 96 / HAM                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    veti, İstanbul 1291, s. 47; Haririzâde M. Kema-  246-249; Yusuf-ı Hakîkî, Tasavvuf Risalesi ve
                                    leddin,  Tıbyan  ü  Vesâili’l-Hakâyık  fi  Beyâni   Metaliu’l-İman, (hzl. Ali Çavuşoğlu), s. 9-10-11;
                                    Selâsili’t-Tarâik, Süleymaniye Kütüphanesi, İb-  Hans Dern Schwam, İstanbul ve Anadolu’ya Se-
                                    rahim  Efendi  Bl.  No.  30,  C  I,  v.  172;  Halil  b.   yahat  Günlüğü,  s.  256-257;  Osmanlıca  yazma
                                    İsmâîl  b.  Şeyh  Bedrüddîn  Mahmûd,  Sımavna   cönk, s. 34; Baki Yaşar Altınok, Hacı Bayram
                                    Kadısıoğlu  Şeyh  Bedreddin  Menâkıbı,  (hzl.   Velî Bayramîlik, Melâmîlik, Ankara (t.y.), s. 15;
                                    Abdülbâki  Gölpınarlı-İsmet  Sungurbey),  İstan-  Baki Yaşar Altınok, Şeyh Bedreddin ve Varidât,
                                    bul 1967, s. 87; Hacı Molla Said Efendi, Gönül   Ankara 2004, s. 47.
                                    Erleri, yazma (Baki Yaşa Altınok nüshası), s. 8;       BAKİ YAŞA ALTINOK
                                    İsmail  Hakkı  Celvetî,  Şerh-i  Rumûzât-ı  Hacı
                                    Bayram-ı Velî, (hzl. Münir Atalar), Ankara 1991,   HAMİDİYE MEDRESESİ
                                    s. 4; Bursalı, OM , s. 196; Saadettin Nüzhet Er-  Kayseri ili, Develi* ilçesi, Şıhlı kasabasında
                                                1
                                    gun, Halk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 1938,   yer alan medrese. Hamidiye Medresesi’nin
                                    s. 179-180;  Karabulut, KMM; Salih Saim [Unar],
                                    Mevlânâ Celâleddîn-i ve Şemseddîn-i Tebrîzî,    adının   kaynağı,   II.   Abdulhamid
                                    İstanbul  1317,  s.  22;  Adnan  Adıvar,  Osmanlı   Dönemi’nde Yıldız Camii’nde cuma vaazı
                                    Türklerinde  İlim,  İstanbul  1965,  s.  3;  Ankara   veren  Kılıçlı  Ali  Rıza  Efendi*,  vaazlarını
                                    Şeriye Sicilleri: Miladi 1583-1584; Fuad Bay-  beğenen Hünkâr’ın “bir dileği olup olma-
                                    ramoğlu, Hacı Bayram Velî Yaşamı, Soyu Vak-  dığı” sorusuna “Köyüme bir medrese yap-
                                    fı, C I, s. 32; Şinasi Çoruh, Emir Buharî, s. 60;   tırmak isterim” diye cevap vermiş, Hünkâr
                                    M. Ali Cengiz, Yüksel Adıgüzel, Mehmed Gülse-
                                    ren, Somuncu Baba, Ankara 1965; Mehmed Ali   da nakdî ihsanda bulunmuştur. Kılıçlı Ho-
                                    Okhan, Hacı Bayram Velî, Ankara, s. 46; İbra-  ca bu parayla Şıhlı’ya bir medrese ve üç
                                    him Hakkı Konyalı, Abideleri ve Kitabeleri ile   çeşme  yaptırdı.  Medresenin  adı  da  II.
                                    Niğde  Aksaray  Tarihi,  İstanbul  1974,  s.  1212-  Abdulhamid’e atıfla “Hamidiye Medrese-
                                    1218; Zeria Karadeniz, Hacı Bayram Velî, İstan-  si” oldu.
                                    bul (t.y.), s. 40; A. Nazif, Mir’at (Palamutoğlu),
                                    s. 42; Anonim Selçuklu Tarihi, (hzl. Feridun Na-  Medrese,  37x44 m ölçülerinde olup dik-
                                    fiz Uzluk), Ankara 1951, s. 31-32; Solak-zâde Ta-  dörtgen bir plana sahiptir. Onarılmış olan
                                    rihi, (hzl. Vahid Çabuk), C I, s. 122-150; Şükrul-  yapının eski fotoğraflarından anladığımız
                                    lah, Behcetüttevârih, (çev. Çiftçioğlu N. Atsız),   kadarıyla  eskiden  moloz  taş  örgülü  olan
                                    İstanbul 1947, s. 58-60; Ali Sevim-Yaşar Yücel,   duvarlar, günümüzde düzgün kesme taşla
                                    Türkiye Tarihi, Ankara 1989, s. 172; Sadi Bay-  kaplıdır. Medreseye, yol kotunun biraz al-
                                    ram, “Anadolu’da İlk Rufaîler ve Hz. Zeynel Abi-
                                    din Ali Er-Rufaî Soyu Hakkında Yeni Hipotez-  tında kalmış olan kuzey cephenin ortasına
                                    ler”, KYTSB , s. 27-33; Ahmet Akgündüz, Arşiv   açılmış  kapıdan  girilmektedir.  Cephenin
                                             1
                                    Belgeleri Işığında Somuncu Baba ve Neseb-i   tam ortasına yerleştirilen ve kuzey duvar-
                                    Âlîsî, İstanbul 2009, s. 88-89; Müjgân Cunbur,   dan iki misli yüksek tutulmuş olan taç ka-
                                    “Hacı  Bayram-ı  Velî  Tesisleri”,  Hacı  Bayram   pı, üç sıra iç ve dış bükey silmeyle içe doğ-
                                    Velî’yi Anma ve Musiki Gecesi, Yurdocağı Y.,
                                    Ankara  (t.y.),  s.  8-13;  Ahmet  Yaşar  Ocak,   ru  kademelendirilmiştir.  Medrese  kapısı
                                    Babaîler  İsyanı, İstanbul 1996, s. 166; Fehmi   yuvarlak kemerli olup, kemer kilit taşına
                                    Kuyumcu, Evliyanın Dilinden, Ankara (t.y.), s.   akantüs  yaprağı  kabartması  işlenmiştir.
                                                                         Kapı  kemerinin  üzerindeki  beş  beyitlik
                                                                         nesih  hatlı  kitabede,  medresenin  II.  Ab-
                                                                         dülhamid tarafından H 1309 (M 1891-92)
                                                                         yılında yaptırılmış olduğu yazılıdır.

















          Hamidiye Medresesi dış görünüm (Y. Özbek)                     Hamidiye Medresesi kitabesi (Y. Özbek)
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110