Page 118 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 118
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAN / 109 [1069]
daha fazla tezyin edilmiştir. Yarım daire
şeklinde güney duvara oyulmuş mihrap
nişinin üst kısmı, mavi rengin hâkim ol-
duğu perde ve kandil motifleri ile dekore
edilmiştir. Mihrap nişinin zeminden 1 m
kadar yukarısında malakâri havası veril-
miş kıvrık dal ve kenger yaprağı motifi bir
şerit olarak işlenmiştir. Bu şeridin üst kı-
sımları bugün çoğu silinmiş olan stilize
edilmiş çiçek tasvirleriyle bezenmiştir.
Mihrap nişinin doğu ve batısındaki pen-
cerelerle, mihrap nişi arasında kalan du-
varlarda, sütun üzerine yerleştirilmiş va-
zoda çiçek tasvirleri vardır. Buradaki
bezemeler,caminin diğer bölümlerine
nazaran daha detaylıdır. Özellikle korint
tarzı sütun başlığı ile başlık üzerindeki
vazoda bulunan detaylar daha da belir-
gindir. Vazo içerisinde tomurcuk ve aç-
mış hâlde gül ve sümbül çiçeği tasviri
vardır. Mihrap nişinin üzerinde ve yuvar- Han Camii (Talas) (Özbek-Arslan, KTKVE)
lak pencerenin altında kıvrık dallarla çer-
çeveye alınmış madalyon içerisinde gül Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul 1982, s.
tasviri vardır. Bununla beraber, bu kıvrık 119; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul
dalların arasından çıkmış asma tasviri 1984, s. 20; M. Katoğlu, “XIII. Yüzyıl
görülmektedir. Asmanın gövdesi kahve- Konya’sında Bir Cami Grubunun Plân Tipi ve
rengi, üzüm salkımları ise mor renge bo- Son Cemaat Yeri”, Türk Etnografya Dergisi, S
IX, Ankara 1967, s. 87; G. Öney, Beylikler Dev-
yanmıştır. Caminin tamamen ahşaptan ri Sanatı, Ankara 1989; Anonim, Türkiye’de
yapılmış minberi, harimin güneybatı kö- Vakıf Abideler ve Eski Eserler, C III, Ankara
şesinde yer almaktadır. Minberin ahşap 1983, s. 14; “F. Yenişehirlioğlu, Tuzla Hüdaven-
aynalık kısmının üzerine değişik boyut- digar Camii”, Rölöve ve Restorasyon Dergisi,
lardaki şemse motifi kabartma olarak iş- S 6, Ankara 1987, s. 9; Oktay Aslanapa, Osman-
lenmiştir. Minberin korkulukları da ta-
mamen ahşaptan yapılmıştır. Şerefenin
taht kısmı, önde ve arkada yer alan ikişer
sütunun üzerine oturmaktadır. Kare bir
plan üzerine oturan taht köşkünün yuka-
rısı, oktogonal bir kasnağın taşıdığı pra-
midal bir külahla örtülmüş olup, tepesine
bir alem yerleştirilmiştir.
Kuzey yönde sivri kemerin gerisinde yer
alan kadınlar mahfilinin harime açılan
yüzü, insan boyundan yüksek ahşap bir
kafesle kapatılmıştır. Giriş kapısının bu-
lunduğu sivri kemerli, derince nişin sa-
ğında ve solunda 30 cm yüksekliğinde
sekiler yer almaktadır.
Kaynakça: Kerim Türkmen, “Talas’ta Türk
Devri yapıları”, Vakıflar Dergisi, Ankara 1997,
S XXVI, s. 153-192; Kerim Türkmen, “Kayseri’-
nin Şirin İlçesi Talas”, Sanatsal Mozaik, İstan-
bul 2000, s.24-41; D. Kuban, Türk ve İslam Han Camii (Talas) avlu giriş kapısı (Özbek-Arslan, KTKVE)