Page 118 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 118

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HAN / 109 [1069]


           daha fazla tezyin edilmiştir. Yarım daire
           şeklinde  güney  duvara  oyulmuş  mihrap
           nişinin üst kısmı, mavi rengin hâkim ol-
           duğu perde ve kandil motifleri ile dekore
           edilmiştir. Mihrap nişinin zeminden 1 m
           kadar yukarısında malakâri havası veril-
           miş kıvrık dal ve kenger yaprağı motifi bir
           şerit olarak işlenmiştir. Bu şeridin üst kı-
           sımları  bugün  çoğu  silinmiş  olan  stilize
           edilmiş  çiçek  tasvirleriyle  bezenmiştir.
           Mihrap nişinin doğu ve batısındaki pen-
           cerelerle, mihrap nişi arasında kalan du-
           varlarda, sütun üzerine yerleştirilmiş va-
           zoda  çiçek  tasvirleri  vardır.  Buradaki
           bezemeler,caminin  diğer  bölümlerine
           nazaran daha detaylıdır. Özellikle korint
           tarzı  sütun  başlığı  ile  başlık  üzerindeki
           vazoda  bulunan  detaylar  daha  da  belir-
           gindir. Vazo içerisinde tomurcuk ve aç-
           mış  hâlde  gül  ve  sümbül  çiçeği  tasviri
           vardır. Mihrap nişinin üzerinde ve yuvar-  Han Camii (Talas) (Özbek-Arslan, KTKVE)
           lak pencerenin altında kıvrık dallarla çer-
           çeveye  alınmış  madalyon  içerisinde  gül   Sanatı  Üzerine  Denemeler,  İstanbul  1982,  s.
           tasviri vardır. Bununla beraber, bu kıvrık   119;  Oktay  Aslanapa,  Türk  Sanatı,  İstanbul
           dalların  arasından  çıkmış  asma  tasviri   1984,  s.  20;  M.  Katoğlu,  “XIII.  Yüzyıl
           görülmektedir. Asmanın gövdesi kahve-  Konya’sında  Bir  Cami  Grubunun  Plân  Tipi  ve
           rengi, üzüm salkımları ise mor renge bo-  Son Cemaat Yeri”, Türk Etnografya Dergisi, S
                                               IX, Ankara 1967, s. 87; G. Öney, Beylikler Dev-
           yanmıştır.  Caminin  tamamen  ahşaptan   ri  Sanatı,  Ankara  1989;  Anonim,  Türkiye’de
           yapılmış minberi, harimin güneybatı kö-  Vakıf Abideler ve Eski Eserler, C III, Ankara
           şesinde  yer  almaktadır.  Minberin  ahşap   1983, s. 14; “F. Yenişehirlioğlu, Tuzla Hüdaven-
           aynalık  kısmının  üzerine  değişik  boyut-  digar Camii”, Rölöve ve Restorasyon Dergisi,
           lardaki şemse motifi kabartma olarak iş-  S 6, Ankara 1987, s. 9; Oktay Aslanapa, Osman-
           lenmiştir.  Minberin  korkulukları  da  ta-
           mamen  ahşaptan  yapılmıştır.  Şerefenin
           taht kısmı, önde ve arkada yer alan ikişer
           sütunun  üzerine  oturmaktadır.  Kare  bir
           plan üzerine oturan taht köşkünün yuka-
           rısı, oktogonal bir kasnağın taşıdığı pra-
           midal bir külahla örtülmüş olup, tepesine
           bir alem yerleştirilmiştir.
           Kuzey yönde sivri kemerin gerisinde yer
           alan  kadınlar  mahfilinin  harime  açılan
           yüzü, insan boyundan yüksek ahşap bir
           kafesle kapatılmıştır. Giriş kapısının bu-
           lunduğu  sivri  kemerli,  derince  nişin  sa-
           ğında  ve  solunda  30  cm  yüksekliğinde
           sekiler yer almaktadır.
           Kaynakça:  Kerim  Türkmen,  “Talas’ta  Türk
           Devri yapıları”, Vakıflar Dergisi, Ankara 1997,
           S XXVI, s. 153-192; Kerim Türkmen, “Kayseri’-
           nin Şirin İlçesi Talas”, Sanatsal Mozaik, İstan-
           bul  2000,  s.24-41;  D.  Kuban,  Türk  ve  İslam   Han Camii (Talas) avlu giriş kapısı (Özbek-Arslan, KTKVE)
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123