Page 115 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 115
[1066] 106 / HAN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
yapıya muhtemelen 1953 yılını hemen HAN CAMİİ (TALAS)
sonrasında yerleştirilmiş olmalıdır. Çün- Talas*, Tablakaya Mahallesi’nde bulunan
kü bölgeye ilişkin eski fotoğraflarda bu Han Camii, arazinin eğiminden kaynak-
minare görülmemektedir. lanan mecburiyetten dolayı düzgün kes-
Kaynakça: Mahmut Akok-Tahsin Özgüç, “Üç me taştan iki katlı olarak inşa edilmiştir.
Selçuklu Abidesi: Dolay Han, Kesik Köprü Ker- Caminin avlusuna, son cemaat
vansarayı ve Han Camii”, Belleten, C XXII, S mahallînin doğu cephesine bitişik olarak
86, Ankara 1958, s. 251-259; Ali Baş, Kayseri yapılmış üçgen alınlıklı düz lentolu kapı-
Ticaret Yapıları Üzerine Bir Araştırma, Kay- dan girilmektedir. Üçgen alınlığın çevresi
seri 1996; Tanju Cantay, “Kayseri’de Talas Yolu değişik kademelerdeki silmelerle hare-
Üzerindeki Bazı Kalıntıların Değerlendirilmesi”, ketlendirilmiş olup, içerisi değişik motif-
Tarih ve Toplum, S 22, İstanbul 1985, s. 19-23;
K. Erdmann, Das Anatolische Karavansarai- lerle işlenmiştir. Cami, inşa edildiği dev-
Des 13 Jahrhunderst, C I-II, Berlin 1962; K. rin bezeme üslubunu yansıtmaktadır.
Erdmann, “Beobachtungen Auf Einer Reise in Düz lentolu kapı açıklığının üst kısımları,
Zentranatolien im Juli 1953”, Archaologischer köşelerde çiçek motifleri ile tezyin edil-
Anzeiger Des Deutchen Archaologischen Ins- miştir.İki katlı olarak inşa edilen caminin
tituts, 189, 1954, s. 160-208; Osman Turan, alt katına, batı cephesinin ortasında yer
“Selçuklu Devri Vakfiyeleri. III. Celaleddin Ka-
ratay Vakıfları ve Vakfiyeleri”, Belleten, C XII, alan yuvarlak kemer içerisine yerleştiril-
Ankara 1948, s. 17-171; Osman Turan, “Selçuklu miş düz lentolu kapıdan girilmektedir.
Kervansarayları”, Belleten, C X, S 39, Ankara Kapının üzerine ise, yuvarlak kemerli bir
1946, s. 47I-496; A.T. Yavuz, “Kervansaraylar”, pencere yerleştirilmiştir. Yuvarlak ke-
Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi merli kapı, yan ve üst kısımlarda duvara
Uygarlığı, C II, (Ed. A.U. Peker, K. Bilici), Anka- gömülmüş yarım sütunceler ile sınırlan-
ra 2006, s. 435-443; A.T. Yavuz, “Anadolu Sel- dırılmıştır. Bu kapının üzerinde alt katla
çuklu Dönemi Hanları ve Posta-Menzil-Derbent
Teşkilâtı”, Profesör Doğan Kuban’a Armağan, üst katın ayrıldığı bölgede, dışarı doğru
İstanbul 1996, s. 25-38; A.T. Yavuz, “Anadolu taşıntı yapan üç silme sırası, caminin bü-
Selçuklu Dönemi Kervansaraylarının Tipoloji- tün cephelerini dolaşmaktadır. Alt kat,
si”, lV. Milli Selçuklu Kültür ve Medeniyeti kapının sağında ve solunda yer alan düz
Semineri Bildirileri, Konya 1995, s. 183-198; lentolu, güney yöne açılan iki pencere ile
O. Eravşar, “Kayseri” Anadolu Selçukluları ve aydınlatılmaya çalışılmıştır. Alt katın
Beylikler Devri Uygarlığı, C II (Ed. A.U. Pe- hangi amaçla kullanıldığı hakkında kesin
ker, K. Bilici), Ankara 2006, s. 239-245. bilgimiz olmamakla birlikte, elimizdeki
OSMAN ERAVŞAR
bulgular bu katın Sıbyan Mektebi olarak
kullanılmış olabileceğini göstermektedir.
Günümüzde bu mekânın içerisinde, du-
vara oyulmuş bir mihrap ve vaiz kürsüsü
bulunmaktadır.
Caminin minaresi son cemaat mahallînin
güneydoğusuna bitişik olarak kesme taş-
tan inşa edilmiştir. Türk üçgenlerinin ters
ve düz olarak yerleştirilmesi ile oluşan
kaideden pabuç kısmına bir silme ile ge-
çilmektedir. Poligonal pabuç kısmına da
yine bir silme ile poligonal pabuç kısmın-
dan minarenin gövdesine ise ikinci bir
silme ile geçilmektedir. Yukarı doğru in-
celen gövdenin güney kısmına yer yer
mazgal pencereler açılmıştır. Şerefenin
yaklaşık 60 cm kadar altında da bir taş
bilezik yer almaktadır. Şerefenin alt kısmı
üçgen dilimlerden oluşan plastik süs ku-
Han Camii (Talas) kesit (çizim: K. Türkmen) şağı ile dekore edilmiştir. Şerefe korku-