Page 117 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 117
[1068] 108 / HAN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Onuncun hazret-i Derviş Efendi eyledi
kendi namına / Rızâ-yı Hak için bu
ma’bedi çün ravzatu’l-ebrar
Okundukça uti’u ayeti mihrab u minber-
de / Salat-ı hamseye durdukça saf
saf zümret-i ahyar
Huda banisine ecr-i cezili eylesin ihsan
Be-hakk-ı server-i ‘ilm be-cah-ı ilahi’l-
athar
N’ola dergâhına yazılsa Re’fet bu güher
tarih / Yapıldı ümmet-i
beyzaya ziba cami’u’l-enver
Sene 1316
Ketebehu Reisü’l-Hattatîn Muhsin Han Camii kitabesi (Talas) (K.Türkmen)
Zade es-Seyyid Abdullah
bodur ayaklar üzerine oturmaktadır.
Anlamı: Kubbeye geçiş pandantiflerle sağlanmış-
tır. Cami kubbesini taşıyan sivri kemerle-
Müminlerin emiri zamanın en büyüğü rin oturduğu ayakların bodur olması,
(ermişi) Abdülhamid Han ki, devlet-i pandantiflerin daha aşağıdan başlaması-
zamanında halkı saadetler içinde kıldı. na neden olmuştur. Bu durum, caminin
Zamanın en büyüğü olan bu ermişin iç mekânına masif bir görünüm kazan-
himmeti sayesinde / Allah rızası için dırmıştır.Kubbenin oturduğu yüksek kas-
binlerce cami ve dergâh imar edildi. nak üzerinde 12 adet yuvarlak kemerli
Meliklerin eserlerini lazımdır elbet ta- pencere açılmıştır. Pencerelerin tam or-
kib etmek / Mutluluklar buyurmuş çün- tasına gelecek şekilde kasnağın duvarları-
kü O’na Ahmed-i Muhtar nın üzeri vazodan çıkan çiçek ve kıvrak
Onun için Hz. Derviş Efendi eyledi dal motifleri ile tezyin edilmiştir. Kasna-
kendi namına / Hakk’ın rızası için bu ğın alt etekleri ise, boydan boya üçgen
mabedi inananlar bahçesine dönüştür- dilimlerden oluşan plastik süs kuşağı ile
dü dekore edilmiştir. Bu plastik süs kuşağı-
Mihrab ve minberde okundukça (Ayet- nın altındaki silme de, boydan boya çiçek
Han Camii planı (Talas)
(çizim: K. Türkmen) lerime itaat ediniz) Beş vakit namaza motifleriyle süslenmiştir. Köşelerdeki
durdukça seçilmiş kişiler saf saf pandantiflerin çevresi birbirini takip
Allah yaptıranına sonsuz ecir (sevap) eden çiçek motifleri ile çevrilmiş olup,
ve ihsan eylesin / Temizlerin ilâhı her pandantifin alt kısmına bir çiçek, ortası-
şeyi bilen Hakk’ın mutluluğu için na gelecek şekilde dört madalyonun içe-
Bu dergâha rafet yazdı bu güher tarihi risine de dört halifenin isimleri yazılarak
/ Yapıldı temiz ümmete bu güzel, nurlu bu madalyonların çevresi de çiçek ve
cami bitki motifleri ile süslenmiştir.Ana örtü-
Yazan: Hattatların reisi Muhsinzâde nün yükünü taşıyan kemerlerin üzeri kir-
Es-seyyid Abdullah li beyaz, pembe ve açık yeşil renklerle
Sene 1316 dönüşümlü olarak boyanmıştır.
Harimin doğu ile batı duvarına üçer, ku-
Han Camii, Anadolu Türk mimarisinde zey ile güney duvarlarına ise ikişer pen-
XIII. yüzyıldan bu yana kullanılan cere açılmıştır. Bu pencereler içeride yu-
merkezî plan şemasına sahiptir. Caminin varlak kemerli nişler içerisine alınarak,
harimine yuvarlak kemerli bir kapı ile dışarıda dikdörtgen çerçevelerle sınırlan-
girilmektedir. Kare mekânlı ibadet kısmı, dırılmıştır. Caminin bütün cephelerinde
sivri kemerler üzerine oturan bir kubbe pencereler, askı kemerlerinin kilit taşları
ile örtülüdür. Kubbeyi taşıyan sivri ke- altına gelecek şekilde açılmıştır. Harimin
merler, duvar köşelerinde, duvara bağlı güney cephesi diğer cephelere oranla