Page 207 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 207
[1158] 198 / HİS KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
HİSARCIKLIZÂDE NÂİL EFENDİ’NİN duğu anlaşılmaktadır. Salim Efendi, fark-
MECMUASI bk. MECMUA-İ EŞ’AR lı yerlerde 43 yıl boyunca çeşitli görevler-
de bulundu. Hacca gitti. Vefatı üzerine
HİSARCIKLIZÂDE SALİM EFENDİ Seyyid Burhaneddin Türbesi* avlusunda
Âlim, müftü, şair (Kayseri, 1775 – 1858). toprağa verildi.
Babası, müftü Mustafa Haşim Efendi’nin Eserleri: Şiirlerinde “Salim” adını kul-
sayesinde (Ö 1814) mükemmel bir eğitim lanmıştır. Şiirleri, Şair Hisarcıklızadeler
aldı. adıyla Ahmet Emin Güven* tarafından
Yazdığı manzum biyografisinde “mahal- yayımlandı.Ebu’l Meâlim adıyla da anı-
le mektebinden sonra Kur’an’ı ezberledi- lan Salim Efendi’nin “Fıkıh ilmine ait bir
ği, güzel yazı yazmayı öğrendiğini belirtir. mecmuası vardır” denilmektedir, ancak
Daha sonda İstanbul’a gittiğini, Mora, bu mecmua, yazma eser kayıtlarında geç-
Aydın, İzmir vb. yerlerde Arapça, fıkıh, memektedir.
tefsir, hadis, mantık, siyer derslerini oku- Kaynakça: A. E. Güven, Şair Hisarcıklızadeler,
duğunu söyler. Kayseri 1999; s. 3, 11-15, 87-88, 92, 129-140;
Kayseri’den sonra Karaman, Konya, To- Güven, Kayseri’de Yazma Mecmualar, s. LVII;
kat, Engürü (Ankara)’de görev yaptığını A. Nazif, Meşahir, (Diriözler), s. 59, 112; Tekiner,
dile getirir. Kayseri müftüsü olduktan Halil, Gevher Nesibe Darüşşifası, Kayseri
sonra fıkıhta derinleştiğini ve 40 yıl fetva 2006, s. 150; Cömert, 19. Yüzyılda Kayseri, s.
169; Koçer, Ulema, s. 40; A. Rıza Karabulut,
verdiğini yazar. Kayseri Müellifleri, Mektebe Yayınları, Kayseri
1814 yılında müftü oldu. 1815 yılında İs- 2009, s. 434.
tanbul’a gitti. Trabzonlu Şakir Ahmed MUSTAFA IŞIK
Paşa’nın (Ö 1819) Mora Valiliği sebebiyle
müftülük, Yenişehir ve Fener’de Kadı HİSÂRÎ
Vekilliği yaptı. Paşa’nın ölümü sebebiyle Şair (XVII. yy. sonları – XVIII. yy. ikinci
1820’de İstanbul’a, oradan da Kayseri’ye çeyreği). Hayatı hakkındaki bilgiler son
döndü. derece sınırlıdır. Osmanlı Müellifleri
Başlangıçta iki yıl, 1827-1832 arasında isimli eserde geçen “Mehmed bin ebû
beş yıl, 1833-1839 yılları arası altı yıl ol- Bekr el-Halebî el-Kayserî el-Hisârî is-
mak üzere, yıllarca Kayseri Müftülüğü minde bir zatın 1157 tarihinde, Fevâidü’l-
yaptı. Hisarcıklızâde şair Mesud Efendi*, Hisâriyye fî şerhi Mefâtihi’l-Dürriye
Kayseri müftüsü Salim Efendi için yazdı- fi’l-Emsileti’l-Fârsiyye ismiyle yazdığı
ğı bir şiirin başında “Müfti-dar’ü’-l ulûm- Arapça eseri, Kuşadası Kütüphanesinde-
i Kayseriyye” yani “ilim merkezi Kayse- dir.” şeklindeki bilgi ile Râmiz Tezkire-
ri’nin müftüsü” tamlamasını kullanır. si’ndeki aşağıya alacağımız tarih manzu-
Salim Efendi’nin Mehmed Enver ve mesinden başkaca elimizde malumat
Mehmed Nail Efendi adında oğulları var- bulunmamaktadır. Râmiz Tezkiresi’nde,
dır. “Belîğ-i Dîger” başlığı altında Alî Nisârî*
Hisarcıklızâde Salim Efendi ve oğulları hakkında verilen malumat içinde yer a-
Enver ve Nail Efendi, Gevher Nesibe lan Hisârî hakkındaki bilgileri ve tarih
Medresesi’nin son müderrisleri arasında- manzumesini aşağıya alıyoruz:
dır. Hisarcıklızâde Enver ve Nail Efendi- “Mütercem-i mezbûrun irtihâllerine ol
ler, 1856 tarihli Osmanlı Arşiv Belgesi ve şehr-i meşhûr şu’arâsından olup ahvâline
1872 tarihli Kayseri Vergi Defteri kayıtla- ıttılâ’ımız olmamagıla tertîblerine ‘adem-
rına göre, Hürrem Çavuş Mahallesi, Müf- i ragbet ve bi’l-münâsebet bu rütbe işâret
tüzade Sokağı’nda oturmaktadırlar. Bu, ile kifâyet olunan Hisârî nâm şâ’irin
babalarının da aynı yerde oturduğu anla- târîhidir ki tahrîr olundı. Târîh:
mını taşır.
Ölümü üzerine oğulları Enver ve Nail’e Saf-keşîd oldı semâya ceste ceste dûd-ı
verilen imamlık beratından, Kalaycıoğlu âh
Mescidi imamlığının da kendisine ait ol- Pâre pâre oldı gûyâ fi’l-mesel ebr-i siyâh