Page 284 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 284
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ İMA / 275 [1235]
üst üste gövdesinden çıkan, sağ profilden
gösterilmiş aslan başlı, kuş pençeli karı-
şık varlık üzerinde, başı sola dönük, ka-
natlı çıplak tanrı cepheden işlenmiş; çıp-
lak gövdesini iki yana açılmış kollarında
elleriyle tülünü açar durumda gösteril-
miştir. Ortadaki grupta, en altta ellerini
havaya kaldırmış, başları sağa dönük kısa
etekli Hitit ayakkabılı aslan adamlar üze-
rinde, sağa ilerleyen üç dağ tanrısı, ikinci
sıraya yerleştirilmiştir. Sivri külahlı, bel-
lerine takılmış, Hitit hançerleri olan üç
dağ tanrısı, sağ ellerini ileri doğru uzata-
rak saygı ve dua jestini yaparlar. Dağ tan-
rıları en üstte, üçüncü sıraya yerleştiril-
miş olan araba üzerinde duran baş tanrı,
arabanın ve koşum hayvanı boğanın ağır- İmamkulu Anıtı (I. J. Gelb)
lığı ile başları öne eğilmiştir. Tanrı sağ Kulturellen Erbe der Türkei”, Das volk der
eliyle gürzünü savurur, diğer eliyle de bo- 1000 Gotter, S 14-15/ Türkçesi s. 386- 387,
ğanın dizginlerini tutmaktadır. Bu elin Bonn, Stuttgart 2002; Von Der Osten, Disco-
üzerine işlenmiş hiyeroglif lejant sembol- veries in Anotolia 1930-31, OIC 14, Chicago
lerinin yanı sıra onun baş tanrı, fırtına 1933.
tanrısı Teşub olduğunu açıklar. Anıtın so- KUTLU EMRE
lunda ise tipik Hitit giysileri ile sağa iler- İmamkulu Anıtı
leyen figür, sol elinde yere dayadığı mız- İMAMOĞLU SUCUKLARI (çizim: T. Elkovan)
rağı, sağ eliyle omzuna astığı yayını taşır. 1925 yılında Osman İmamoğlu tarafın-
Tanrının arkasındaki hiyeroglifler, onun dan şahıs firması olarak Kayseri’de ku-
bir prens olduğunu açıklamaktadır. rulmuştur.
Anıt 1934 yılında Kemalettin Karamete* 90 yıla yakın zamandır üretim faaliyeti-
tarafından keşfedilmiştir. Kayseri’nin ne, kurucusu Osman İmamoğlu ile baş-
Develi ilçesi sınırlarındaki bu üç kaya a- layıp üçüncü kuşak Nazmi İmamoğlu ile
nıtı (İmamkulu, Fraktin*, Taşçı), Hitit İm- devam etmektedir. Esas faaliyet konusu,
paratorluk Dönemi’ne aittir ve her üçü işlenmiş et ve et ürünleri, pastırma, su-
de bu uygarlığın tasvir sanatının eriştiği cuk, kavurma, salam, sosis vb. ürünler ol-
olgun üslup özelliklerini yansıtır. makla birlikte bu üretime destek sağla-
Kaynakça: K. Bittel, Die Hethiter, München mak amacıyla bin büyükbaş hayvan ka-
1976; M. Darga, Hitit Sanatı, İstanbul 1992; A. pasiteli besi çiftliği mevcuttur.
Dinçol, Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi Firmanın yıllık üretim kapasitesi, ürün
I, İstanbul 1982; K. Emre, “The Hittite Dam of
Karakuyu”, Essays on Anatolian Archaeo- bazında piyasa şartlarına göre 1.200 ton
logy, BMCCJ VII, s. 1-42, Wiesbaden 1993; K. ile 1.500 ton civarındadır. Sektöründe
Emre, “Felsreliefs, Stelen, Orthostaten”, Das üretim seviyesi mevsime göre değişkenlik
Volk Der 1000 Gotter, s. 62-73/Türkçesi s. göstermektedir; ancak yıllık ortalama işçi
486-492, 2002; H. Klengel, “Die Geschichte sayısı, besi ahırı ile birlikte, aylık 60-70
des hethitischen Reiches”, Das Volk Der 1000 kişi arasında değişkenlik göstermektedir.
Gotter, s. 62-73/Türkçesi s. 412-413, 2002; K.
Kohlmeyer, “Felsbilder der hethitischen Gross- Firmanın üretim ile ilgili T.S.E., ISO,
reichzeit”, Acta Praehistorica et Archaeoligi- HACCP gibi belgelerin yanında 2012 yı-
ca 15, 1983; N. Özgüç, “Fraktin Eserleri, Finds lında Türkiye’de ürün bazında ilk Helal
at Frakdin”, Belleten 75, s. 295-307, resim 1- Üretim Sertifikası’na da sahiptir.
36, 1955; T. Özgüç, “Ankara Üniversitesi adına Nazmi İmamoğlu, 1948 yılında Kayseri-
yapılan Fraktin Kazısı ve Tetkik Gezileri/Exca-
vations at Fraktin Near Develi and Researches ’de doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini
in Anti-Taurus Region”, Belleten 45, s. 266, Kayseri’de tamamladı. 1975 yılında İstan-
1948; T. Özgüç, “Die Stellung der Hethiter im bul Üniversitesi Hukuk Fakültesinden Nazmi İmamoğlu