Page 297 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 297
[1248] 288 / İMA KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
2007 tarihinde yürürlüğe girdi. 2025 yılı tıran Aksaray Mirlivası Hüseyin Bey*, ca-
hedef alınarak hazırlanmış olmakla bir- minin kuzeyine de (herhalde Mimar
likte, bu planlamanın büyük ölçüde gele- Sinan’a) bir imaret yaptırmıştır. Hüseyin
cek yüzyılların Kayseri’sinin oluşumun- Bey’in Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi’-
da en belirleyici etken olacağı açıktır. nde bulunan 1547 tarihli vakfiyesinde, i-
Kaynakça: Kemalettin Tekinsoy, Kayseri’nin İ- maret hakkında şu şartlar zikredilmiştir:
marı ve Mekânsal Gelişimi, Kayseri Büyükşehir İmarette görevli olan iki aşçıya, mutfak
Belediyesi Yayını, Ankara 2011; Zübeyr Kars, nazırına, bevvaba (kapıcıya), farraşa (ha-
Kayseri ve Sivasın Çağdaşlaşmasında Vali Ah- demeye) ücret tayin ettikten sonra, ima-
met Muammer Bey; Osman Eravşar, Seyahatna- rette Ramazan’ın her gecesinde Çorba ile
melerde Kayseri, Kayseri Ticaret Odası Yayını,
Kayseri 2000; Ahmet Hilmi Kalaç, “Kayserinin halis buğdaydan ekmek, cuma günleri
Bayındırlık Hamleleri”, Kayseri Gazetesi, 1946; pişirilecek zafranlı zerde ve pilav için se-
Sahir Üzel, “Bu Günkü Kayseri”, Kayseri Gaze- nelik 204 batman pirinç, on bir kıyye
tesi, 1937; Yavuz Taşçı, İmar Planı Raporu 1975; yağ, zerde için dokuz okka bal ve zafran,
Doğukan-Anakent İş Ortaklığı, Nazım Plan Ra- her gün pişecek et ve sabah-akşam pişe-
poru 2007; İlhan Tekeli, Cumhuriyetin Beledi- cek çorba için pirinç ve buğday, ayrıca
yecilik Öyküsü (1923-1990), Tarih Vakfı Yurt
Yayınları, İstanbul 2009; Çalışkan, Kayseri Be- tuz ve nohut alınması, kapların kalaylan-
lediyesi; Özen Tok, “Osmanlı Şehrinde Mülkün ması, odun, mum ve kandil için tahsisatta
Kullanımında Çevre Düzeni ve Kamu Hukukuna bulunulmaktaydı. İmaretin otuz bakır
Riayet (XVII. Yüzyıl Kayseri Örneği)”, KYTSB ; kap, iki büyük kazan, on iki parça sahan
4
Gönül Cantay, “Kayseri’de Selçuklu Yapılaşması- ve bakır sinisi bulunmakta idi.
nın Önemi ve Koruma”, KYTSB . İmaretin bu şekilde ne kadar faal hâlde
4
KEMALETTİN TEKİNSOY
olduğu malum değildir. 1864 yılında her-
İMARETLER halde artık uzun zamandır metruk hâlde
İmaret “yapı” anlamına geldiği hâlde, kav- olduğundan bina Güherçile* (Barut)
ram olarak “aşevi” anlamını kazanmıştır. Fabrikası’na çevrilmiştir. Fabrikanın ki-
Kayseri’de vakfiyelerden Osmanlı Döne- tabeli kapısı ve ön cephesine ait fotoğraf,
mi’nde iki imaretin faaliyet gösterdiğini Yıldız Sarayı albümlerinde bulunmakta-
bilmekteyiz. Aslında şehirde ve çevresinde dır. Cumhuriyet Dönemi’nde bu bina
bulunan bütün tekke-zaviyeler, fukaranın kullanılmadığından harap hâle gelmiş,
ve misafirlerin doyurulduğu birer imaret altmışlı yıllarda da belediye tarafından
görevini görmekteydiler. Hacı Kılıç Camii’nin etrafının açılması
Kayseri’de XVI. yüzyılda Hacı Kılıç esnasında kalıntılar tamamen ortadan
Camii*’ni tamir ettirip Mimar Sinan*’a bir kaldırılarak yerine modern bir şadırvan
yapılmıştır.
hamam (Meydan, Çömlek Hamamı) yap-
XVI. yüzyılda faaliyete geçen ikinci ima-
ret Konya Eyaleti Valisi Doğancı Hacı
Ahmet Paşa*’nın yine Mimar Sinan’a
yaptırdığı cami (Kurşunlu Camii*), ima-
ret, han, mektep ve hamamdan oluşan
külliyesi içerisindeydi. Bütün bu hayratı
için Paşa’nın tanzim ettirdiği 1581 tarihli
vakfiyesinde, imaret hakkında şu şartlar
zikredilmiştir: Handa kalan misafirlere
her sabah ve akşam birer tas çorba ve iki-
şer fodla (ekmek) verilecektir. İmarete
her sabah ve akşam gelecek misafirler
güler yüz ve tazimle karşılanacak, en faz-
la üç gün misafir edilecektir. İmarette bir
şeyh (müdür), levazım işleri için bir vekil-
Güherçile fabrikası olarak kullanılmış Hüseyin Bey İmaret binası harç, bir kilerci, bir ekmekçi, biri usta,