Page 298 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 298
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ İNA / 289 [1249]
ikincisi yamak iki aşçı, bir kapıcı, bir hiz- O çağlarda, Arap edebiyat geleneğinde,
metli olacak, burada sabah ve ikindi ol- şairlerin önemli şiirleri, her yıl düzenle-
mak üzere iki vakit yemek pişirilecek, bu nen hac mevsiminde Kâbe’nin duvarına
vakitlerde buğday çorbası, cuma geceleri asılırdı. İmruülkays’ın şiirleri burada as-
zerde-pilav verilecektir. Ayrıca nohut, kıya çıkan ve “Muallakat-ı Seb’a” adı ve-
bal, zafran, odun alınması için tahsisat rilen yedi önemli şiirden ilki kabul edilir.
ayrılmıştır. İmarette pişen yemeklerden İmruülkays, Arap şiirinde gazel formunu
vakıf personeli de yararlanacaktır. bugünkü şekline kavuşturan şair olarak
İmaret ve camiden başka külliyenin diğer kabul edilir. Hz. Peygamber, Arap şiiri-
bütün yapıları bugün yıkılarak yok ol- nin en önemli isimlerinden birisi olarak
muştur. En son Mimar Sinan’ın yaptığı onun adından söz eder. Hz. Ali de şiirle-
hamam, otuzlu yıllarda valilik ve belediye rini beğenip övmüştür. Ne var ki, taşkın
tarafından ortadan kaldırılmıştır. bir kişiliğe sahip olan şair, babasının öl-
Evliya Çelebi Kayseri’de Hunat dürülmesinden sonra onun intikamını a-
Külliyesi*’nde de bir imaretin bulundu- labilmek için kabileler arası savaşlara
ğunu yazıyorsa da burası hakkında her- girmiş ve bu yüzden de, ülkesini terk ede-
hangi bir bilgi bulunmamaktadır. rek Bizans’tan yardım istemek için
Kaynakça: Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Ki- 538’de İstanbul’a kadar gitmiştir. Bizans
tabelerinden XV ve XVI. Yüzyıllarda Yapıldığı Kralı Iustinianos, kendisine arzuladığı
Anlaşılan İlk Osmanlı Yapıları”, Vakıflar Der- desteği vermeyince bu defa Anadolu’ya
gisi, S XIII, s. 555-559; Mehmet Çayırdağ, “Mi- geçmiş ve büyük ihtimalle, o yıllarda
mar Sinan’ın Kayseri’deki Eserleri”, Uluslar- güçlü bir İmparatorluk olan Kapadokya
arası Dördüncü Türk Kültürü Kongresi, Bil-
diriler (4-7 Kasım 1999 Ankara), C I, s. 149- Krallığı*’ndan destek ummuştur. Şair’in
176; A. Nazif, Mir’ât, (Palamutoğlu); Nihat Ka- burada hastalandığı ve 540 yılında öldü-
rakaya, Fotoğraflarda Kayseri, Kayseri 2006, ğü nakledilir. Mezarının bulunduğu yer
s.12. için iki ayrı görüş vardır: birisi Ankara
MEHMET ÇAYIRDAĞ
Elmadağ, diğeri ise Kayseri’de Ases (Ali)
Dağı*’dır. O yılların siyasi ortamında
İMREN, REFİK Ankara’dan çok, Kayseri’de bulunması-
Şair, eğitimci (Kayseri/Turan köyü, 1938 nın akla yatkın olduğu yönünde görüşler
– Kayseri, 1991). İlk ve ortaöğrenimden ağırlık kazanmaktadır. (Eski el yazması
sonra Akşehir İlk Öğretmen Okulu’nu metinlerde “Ali Dağı”nı “Elmadağ”ı diye
bitirdi. Balıkesir Necatibey Eğitim Ensti- okumanın da böyle bir ihtimali doğur-
tüsü mezunudur. Türkçe öğretmenliği ması mümkündür.) Evliya Çelebi* Seya-
yaptı. hatname’sinde İmruülkays’ın mezarının
Eseri: Serpinti (?).
Kayseri’de bulunduğunu söyler.
Kaynakça: TEKAA; Işık, C V, s. 1816. Kaynakça: Mehmet Zillioğlu, Evliya Çelebi
YAYIN KURULU Seyahatnamesi, C V, Zuhuri Danışman Yayını,
İstanbul 1970; DİA, C XXII; Muhsin İlyas Suba-
şı, Dünden Bugüne Kayseri, Kıvılcım Yayınları,
İMRÜÜLKAYS Kayseri 2003; Muhsin İlyas Subaşı, Bu Şehrin
Mezarının Ali Dağı’nda olduğuna inanılan Hikâyesi, Kayseri Ticaret Odası Yayını, Kayseri
tanınmış Arap şairi (? – 540). Necid’de 2003; Erkiletlioğlu, Geniş Kayseri.
doğdu, Kinde hükümdarı Hucr’un oğlu- MUHSİN İLYAS SUBAŞI
dur. Asıl adı Hunduc’dur. İmrüülkays’ı la-
kap olarak kullanmıştır. Hz. Peygamber İNAN, İHSAN
zamanında yaşayan ve Müslüman olan Şair (Kayseri/Molu köyü, 20 Temmuz
İmrüülkays b. Ahis isminde bir başka şair 1954-). İlk, orta ve lise öğrenimini Kayse-
daha vardır. Bazı kaynaklarda bu iki şair ri’de tamamladı. 1975 yılında Ankara’da
birbirine karıştırılır. Müslüman İmruül- ADMMA İnşaat Mühendisliğini bitirdi.
kays, öbürünün torunlarındandır ve o, A- Bir kamu kuruluşundan emekli oldu.
rap Yarımadası’nın dışına çıkmamıştır. Şiirlerinde öz-biçim çelişkisine düşme-