Page 298 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 298

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          İNA / 289 [1249]


           ikincisi yamak iki aşçı, bir kapıcı, bir hiz-  O  çağlarda,  Arap  edebiyat  geleneğinde,
           metli olacak, burada sabah ve ikindi ol-  şairlerin önemli şiirleri, her yıl düzenle-
           mak üzere iki vakit yemek pişirilecek, bu   nen hac mevsiminde Kâbe’nin duvarına
           vakitlerde buğday çorbası, cuma geceleri   asılırdı. İmruülkays’ın şiirleri burada as-
           zerde-pilav  verilecektir.  Ayrıca  nohut,   kıya çıkan ve “Muallakat-ı Seb’a” adı ve-
           bal,  zafran,  odun  alınması  için  tahsisat   rilen yedi önemli şiirden ilki kabul edilir.
           ayrılmıştır.  İmarette  pişen  yemeklerden   İmruülkays, Arap şiirinde gazel formunu
           vakıf personeli de yararlanacaktır.  bugünkü  şekline  kavuşturan  şair  olarak
           İmaret ve camiden başka külliyenin diğer   kabul  edilir.  Hz.  Peygamber,  Arap  şiiri-
           bütün  yapıları  bugün  yıkılarak  yok  ol-  nin en önemli isimlerinden birisi olarak
           muştur.  En  son  Mimar  Sinan’ın  yaptığı   onun adından söz eder. Hz. Ali de şiirle-
           hamam, otuzlu yıllarda valilik ve belediye   rini beğenip övmüştür. Ne var ki, taşkın
           tarafından ortadan kaldırılmıştır.  bir kişiliğe sahip olan şair, babasının öl-
           Evliya   Çelebi   Kayseri’de   Hunat   dürülmesinden sonra onun intikamını a-
           Külliyesi*’nde  de  bir  imaretin  bulundu-  labilmek  için  kabileler  arası  savaşlara
           ğunu yazıyorsa da burası hakkında her-  girmiş ve bu yüzden de, ülkesini terk ede-
           hangi bir bilgi bulunmamaktadır.    rek  Bizans’tan  yardım  istemek  için
           Kaynakça: Mehmet  Çayırdağ,  “Kayseri’de  Ki-  538’de İstanbul’a kadar gitmiştir. Bizans
           tabelerinden  XV  ve  XVI.  Yüzyıllarda  Yapıldığı   Kralı  Iustinianos,  kendisine  arzuladığı
           Anlaşılan İlk Osmanlı Yapıları”, Vakıflar Der-  desteği  vermeyince  bu  defa  Anadolu’ya
           gisi, S XIII, s. 555-559;  Mehmet Çayırdağ, “Mi-  geçmiş  ve  büyük  ihtimalle,  o  yıllarda
           mar  Sinan’ın  Kayseri’deki  Eserleri”,  Uluslar-  güçlü bir İmparatorluk olan Kapadokya
           arası Dördüncü Türk Kültürü Kongresi, Bil-
           diriler (4-7 Kasım 1999 Ankara), C I, s. 149-  Krallığı*’ndan  destek  ummuştur.  Şair’in
           176; A. Nazif, Mir’ât, (Palamutoğlu); Nihat Ka-  burada hastalandığı ve 540 yılında öldü-
           rakaya, Fotoğraflarda Kayseri, Kayseri 2006,   ğü  nakledilir.  Mezarının  bulunduğu  yer
           s.12.                               için  iki  ayrı  görüş  vardır:  birisi  Ankara
                            MEHMET ÇAYIRDAĞ
                                               Elmadağ, diğeri ise Kayseri’de Ases (Ali)
                                               Dağı*’dır.  O  yılların  siyasi  ortamında
          İMREN, REFİK                         Ankara’dan  çok,  Kayseri’de  bulunması-
           Şair, eğitimci (Kayseri/Turan köyü, 1938   nın akla yatkın olduğu yönünde görüşler
           –  Kayseri,  1991).  İlk  ve  ortaöğrenimden   ağırlık  kazanmaktadır.  (Eski  el  yazması
           sonra  Akşehir  İlk  Öğretmen  Okulu’nu   metinlerde “Ali Dağı”nı  “Elmadağ”ı diye
           bitirdi. Balıkesir Necatibey Eğitim Ensti-  okumanın  da  böyle  bir  ihtimali  doğur-
           tüsü  mezunudur.  Türkçe  öğretmenliği   ması mümkündür.) Evliya Çelebi* Seya-
           yaptı.                              hatname’sinde  İmruülkays’ın  mezarının
           Eseri: Serpinti (?).
                                               Kayseri’de bulunduğunu söyler.
           Kaynakça: TEKAA; Işık, C V, s. 1816.   Kaynakça:  Mehmet  Zillioğlu,  Evliya  Çelebi
                                YAYIN KURULU   Seyahatnamesi, C V,  Zuhuri Danışman Yayını,
                                               İstanbul 1970;  DİA, C XXII; Muhsin İlyas Suba-
                                               şı, Dünden Bugüne Kayseri, Kıvılcım Yayınları,
          İMRÜÜLKAYS                           Kayseri 2003; Muhsin İlyas Subaşı, Bu Şehrin
           Mezarının Ali Dağı’nda olduğuna inanılan   Hikâyesi, Kayseri Ticaret Odası Yayını, Kayseri
           tanınmış  Arap  şairi  (?  –  540).  Necid’de   2003; Erkiletlioğlu, Geniş Kayseri.
           doğdu,  Kinde  hükümdarı  Hucr’un  oğlu-             MUHSİN İLYAS SUBAŞI
           dur. Asıl adı Hunduc’dur. İmrüülkays’ı la-
           kap  olarak  kullanmıştır.  Hz.  Peygamber   İNAN, İHSAN
           zamanında  yaşayan  ve  Müslüman  olan   Şair    (Kayseri/Molu  köyü,  20  Temmuz
           İmrüülkays b. Ahis isminde bir başka şair   1954-). İlk, orta ve lise öğrenimini Kayse-
           daha vardır. Bazı kaynaklarda bu iki şair   ri’de tamamladı. 1975 yılında Ankara’da
           birbirine  karıştırılır.  Müslüman  İmruül-  ADMMA  İnşaat  Mühendisliğini  bitirdi.
           kays, öbürünün torunlarındandır ve o, A-  Bir kamu kuruluşundan emekli oldu.
           rap Yarımadası’nın dışına çıkmamıştır.  Şiirlerinde  öz-biçim  çelişkisine  düşme-
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303