Page 64 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 64

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAL / 55 [1015]


           Halk  İnanışlarının  Dinler  Tarihi  Açısından   yetlerin İstanbul halkında bıraktığı tesir
           Değerlendirilmesi, EÜSBE Yüksek Lisans tezi,   ile  kalıplaştırılmışlardır.  Bu  tipler  ara-
           (Dan.  Mustafa Ünal), Kayseri 2003; Hilal Paşa,   sında  tanınmışlardan  biri  de  “Kayserili
           Gelenek  ve  Değişim  Açısından  Develi’de
           Halk İnanış ve Uygulamaları, EÜSBE Yüksek   tipi”dir.
           Lisans tezi, (Dan.: Abdulvahap Taştan), Kayseri    Kayserili  tipinin  tüm  halk  mizahındaki
           2006 ; Abdulvahap Taştan,  “Adak ve Ziyaret   ortak  vasıfları  şunlardır:  Kayseri  yöresi
           Yerleri”, Kayseri Ansiklopedisi, Kayseri  2009,   ağzıyla konuşur, kurnazdır, ticarette çok
           Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları,   başarılıdır  ve  iş  bitirici  özellikleri  ağır
           C I, s. 29-32; Dursun Yıldırım-Özkul Çobanoğ-
           lu,  Metin  Özarslan  “Halk  İnançları”,  Liseler   basar, aldatılamaz ve tutumludur.
           İçin Halk Bilimi, İstanbul  2004, s. 136-140;    Halk mizahındaki Kayserili tipi ile gerçek
           Âlim Gerçel,   “Kayseri ve Çevresinde Ölüm ve   yaşamdaki Kayserili arasında büyük ben-
           Cenaze  Merasimleri  ile  Ölüm  Üzerin  Deyişler   zerlik bulunmaktadır. Bu vasıflardan bazı-
           ve Mezarlıklar”, Kayseri ve Yöresi Kültür, Sa-  ları  Kayserililer  tarafından  beğenilmese
           nat  ve  Edebiyat  Bilgi  Şöleni  (12-13  Nisan
           2001) Bildiriler, (hzl. Mustafa Argunşah, İsmail   de, toplumsal yaşam ile zıtlık oluşturan bu
           Görkem,  Hülya  Argunşah,  Atabey  Kılıç),  C  I,   vasıfların,  mizahın  sınırları  dâhilinde  bir
           Kayseri 2001, s. 291-314; Ahmet Turan, “Türk   ironi havası içinde işlenerek, dinleyenleri/  Karagöz’de Kayserili tipleme-
                                                                                   si (Milli Kütüphane Arşivi)
           Folklorunda Al Basması [I-II]”, Erciyes, C 13, S.   izleyenleri  güldürmek  suretiyle  ortadan
           153, 154 s. 13-22, 15-20, Kayseri 1990.  kaldırıldığı  görülmektedir.  Böylece  top-
                              BETÜL AYDOĞDU
                                               lumsal mutabakat sağlanmaktadır.
          HALK MİZAHINDA KAYSERİLİ TİPİ
           Hayatın güldürücü yönlerini ortaya koy-  Fıkralarda Kayserili Tipi
           mayı amaçlayan mizah, birbiriyle uyum   Kayserili tipi, fıkra tiplerinin sınıflandırıl-
                                               masında “bölge ve yöre tipleri” içerisinde
           içinde olan olaylar arasındaki çelişkinin
           birdenbire ortaya çıkarılmasına dayanır.   değerlendirilmektedir.  Uyanıklık,  kur-
           Toplumsal düzenin tesisinde, gelenek ve   nazlık,  gözü  açıklık,  ticarette  başarı,  iş
           kuralların  sorgulanmasında  önemli  bir   bitiricilik ve eli sıkılık gibi özelliklere sa-
           işlevi yerine getirir.              hiptir. Bu özellikler bakımından benzer-
           Sözlü geleneğe bağlı olarak ortaya çıkan   lik  taşıdığı  için  Kayserili  tipi  fıkralarda,
           ve  bu  gelenek  içinde  gelişen  ve  yayılan   “Yahudi” ve ‘Karadenizli’ fıkra tipleriyle
           Türk halk mizahının ilk ürünleri, fıkralar   sık  sık  karşı  karşıya  gelir  ve  bu  tiplere
           ve seyirlik oyunlardır. Sözlü Türk mizahı-  üstünlük sağlar.
           nın  en  yaygın  ürünleri  fıkralar  olmakla   Kayserili  fıkra  tipinin  ortak  vasıflarını
           birlikte, Karagöz, ortaoyunu ve meddah   sergilemese de, rivayete göre Tomarza*’-
           gibi  seyirlik  türler  de,  Türklere  özgü   nın Travşın köyünde doğan, XVI. yüzyılın
           mizahî öğeleri geleneğe bağlı olarak yan-  ikinci yarısı ile XVII. yüzyılın ilk yarısında
           sıtmışlardır.                       yaşayan İncili Çavuş*’un da farklı bir fıkra
           Halk  mizahında,  şahıslara  ve  bölgelere   tipi  mahiyetinde  değerlendirilmesi  ge-
           göre çeşitli isimler altında mizah tipleri   rekmektedir. İncili Çavuş fıkralarının or-
           ortaya çıkmıştır. Bu tipler, toplumu, or-  tak niteliği, İncili Çavuş’un bürokrat kim-
           tak  temsil  gücüne  sahip  olduğundan   liği etrafında şekillenmiş olmasıdır. Halk,
           dolayı, ait oldukları toplumdaki kişilerin   İncili Çavuş’u saray ve çevresini eleştir-
           mizaçlarını, olaylar karşısındaki tepkile-  mek için iyi bir temsilci olarak görmüş,
           rini ve bazen de ağız özelliklerini abartı-  bu çevre hakkındaki düşüncelerini ifade
           lı  bir  şekilde  yansıtmışlardır.  Tiplerin   etmede onu bir araç olarak değerlendir-
           İstanbul içinde yaşayanları sadece özel   miştir. İncili Çavuş fıkralarda tıpkı Nas-
           kişilikleri  ile  şekillendirilirken,  büyük   rettin Hoca’da olduğu gibi karşılaştığı o-
           imparatorluğun uzak bölgelerinden ge-  lay  ve  durumlar  karşısında  zekâsı,  açık-
           len  muhtelif  bölge,  ırk  ve  kavimlere   gözlülüğü ve hazırcevaplılığı ile öne çık-
           mensup  insanların  ağız  özellikleri  ise,   maktadır. Bu duruma bir örnek olarak şu
           kendi ırkına/bağlı olduğu bölgesine has   fıkrayı verebiliriz:
           hususiyetleriyle belirtilmiş ve bu hususi-  İncili Çavuş bir zamanlar Osmanlı elçisi
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69