Page 66 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 66

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAL / 57 [1017]


           Oyunu,  Fotoğrafçı  Oyunu,  Gözlemeci   sevinci, bir üzüntüyü ifade eden; kökeni
           Oyunu, Hamam Oyunu, Çifte Hamam-    din  ve  büyü  ile  ilgili  (majik  ve  kültik)
           lar  Oyunu,  Kâğıthane  Sefası  Oyunu,   olan;  müzikli  (bir  müzik  aleti  eşliğinde
           Mahalle Baskını Oyunu, Mandıra Oyu-  veya müzik aleti olmaksızın el, ayak gibi
           nu,  Pazarcılar  Oyunu,  Tireli  Oyunu,   organlarla tempo tutarak) olarak tek kişi
           Sandıklı Oyunu ve Ödüllü Oyunu’dur.  veya  gruplar  halinde  icra  edilen;  ölçülü
                                               ve  düzenli  hareketlerdir.”  Özellikle  dü-
           Meddah’ta Kayserili Tipi            ğünlerde ve şenliklerde oynanan halk o-
           Taklide dayalı tek kişilik tiyatro gösterisi   yunlarının merkez dışında halay tarzında,
           olarak  kabul  edilen  meddah,  sanatını   merkezde ise oyun havaları ile karşılıklı
           “meddah hikâyeleri” adı verilen anlatılar   tarzda oynandığını görüyoruz.
           etrafında icra etmiştir. Toplum yaşamın-  Şehir merkezinden dışarıya çıkıldıkça, ilk
           da yer alan etnik unsurlar ve taşralı tipler   olarak  Talas*, Mimarsinan, Ağırnas*, Ko-
           de  bu  hikâyelerde  yerlerini  almıştır.   çağız  (Kuşcağız),  Güzelköy,  Kayabağ,
           Hikâyelerde  Kayserili,  her  durumdan   Örencik,  Kuruköprü  gibi  merkez  ilçe,
           kendisi için bir çıkar sağlamaya çalışan,   kasaba ve köylerde halk oyunlarına rast-
           kurnaz bir tip olarak gösterilir.   lıyoruz.  Özellikle  Avşar  boylarının*  ve
           Kaynakça: Reşat Oğuz, Karagöz’de Halk Hi-  sonradan  yerleşen  Muhacirlerin  yoğun
           kâyeleri ve Halk Türküleri, Erciyes Matbaası,   olduğu Pınarbaşı*, Tomarza* ve Sarız* il-
           Kayseri  1946,  s.  10-14;  Haldun  Taner,  Metin   çelerinde halk oyunları en zengin bir bi-
           And, Özdemir Nutku, Tiyatro Terimleri Sözlü-
           ğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1966, s.   çimde halen devam etmektedir. Oğuzla-
           57;  Nihal  Türkmen,  Orta  Oyunu,  Millî  Eğitim   rın;  Büğdüz,  Kınık,  Yüreğir,  Bayındır,
           Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1971, s. 22, 45-46;   Bayat, Avşar gibi boylara mensup halkın
           Muhittin  Sevilen,  Karagöz,  Kültür  ve  Turizm   yerleşik olduğu Akkışla*, Bünyan* ve Za-
           Bakanlığı  Yayınları,  Ankara  1986;  Nail  Tan,   mantı  köylerinde  halk  oyunları  günü-
           “Halk Mizahımızda ‘Kayserili Tipi’”, Erciyes, S
           154,  Eylül  1990,  s.  21-24;  Uğur  Göktaş,  “Türk   müzde halen oynanmasına rağmen, Bün-
           Gölge Oyunu Tasvirleri, Kişileri: Asıl Kişiler ve   yan  merkezde  çok  zengin  olan  oyunlar
           Kadınlar”, Karagöz Kitabı, (hzl. Sevengül Sön-  unutulmaya yüz tutmuştur. Diğer ilçelere
           mez), Kitabevi, İstanbul 2000, s. 66-86; Hüsa-  göre çok farklı bir müziğe ve oyun sitiline
           mettin Bozok, “Sosyal Bakımdan Karagöz”, Ka-  sahip  olan  “Sinsin”,  “Omuz  Halayı”,
           ragöz Kitabı, (hzl. Sevengül Sönmez), Kitabevi,   “Sıktırma Halayı”, “Bünyan Halayı”, “Ka-
           İstanbul 2000, s. 138-142; Erhan Çapraz, “Gül-
           mece  Kuramlarına  Göre  Kayseri  Fıkralarının   ranfilim  Burçta  Burçta”  ve  “Ayşe’m”
           Yorumu”, Erciyes, S 319, Temmuz 2004, s. 29-  Bünyan oyunlarından bazılarıdır. Sarıoğ-
           32;  “Mizah”,  Vikipedi,  http://tr.wikipedia.org/  lan*,  Felahiye*  ve  Akkışla’nın*  bir  kısım
           wiki/Mizah (15.06.2012); “İncili Çavuş”, Vikipe-  köylerinde  yerleşik  bulunan  Çapanlı,
           di, http://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0ncili_%  Dündar,  Eymür,  Karkın,  Salur,  Döğer,
           C3%87avu%C5%9F  (15.06.2012).
                                ERHAN ÇAPRAZ   Koyunabdal,  Bektaş,  Okçu,  Karaözü,
                                               Cuşlu gibi birçok Türkmen boylarındaki
          HALK OYUNLARI                        oyunlar,  daha  çok  Sivas  yöresindeki  o-
           Bütün Türkiye’de olduğu gibi Kayseri’de   yunlara  benzer  oynanmaktadır.  Günü-
           de,  Türk  folklorunun  önemli  elemanla-  müzde  Develi*,  Yahyalı*  ve  Yeşilhisar*
           rından  biri  olan  ve  yöresel  kostümlerle   yörelerinde  çok  fazla  halk  oyunu  çeşidi
           yöresel tarzda oynanan halk oyunlarının   görülmemekle birlikte, yapılacak olan a-
           olduğu bilinmektedir.  Kayseri’de oyna-  raştırmalarda,  bu  yörelerde  bu  oyunlar-
           nan  halk  oyunlarının  diğer  yörelerdeki   dan başka birçok halk oyununun da orta-
           oyunlar  kadar  zengin  olmasına  rağmen   ya çıkacağı ihtimal dâhilindedir.
           şimdiye  kadar  tam  manasıyla  ortaya  çı-  Oyunlar  oynanış  biçimlerine  göre  tekli,
           kartılamadığı da ortadadır.         ikili ve toplu olmak üzere üç şekilde oy-
           Türk  folklorunda  önemli  bir  yere  sahip   nanır. Kayseri’de oyunları; kadın oyunla-
           olan halk oyunları, “Ait olduğu toplumun   rı, erkek oyunları ve kadın erkek karışık
           kültür değerlerini yansıtan; bir olayı, bir   oynanan oyunlar olmak üzere sıralamak
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71