Page 62 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 62

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAL / 53 [1013]


           büyük  kısmı  tarafından  kabul  edilen  ve   nunda  karıncaların  yuvadan  çıktığı  dö-
           bu  kabul  doğrultusunda  uygulamalara   nemde karınca yuvalarının ağız kısmın-
           dönüşen inanışlardır. Bu inanışlar ziyaret   daki  yeni  toprak,  küçük  keselere  kona-
           mekânları,  nazar,  uğurluluk/uğursuzluk,   rak cüzdanda bereket getirmesi için taşı-
           geçiş dönemleri vb. ile bağlantılı olarak   nır. Az gibi görülen yemek ve içeceklerin
           uygulanabilir.                      dağıtılmasından  sonra  artması  duru-
           Kayseri ve çevresinde yaygın olarak gö-  munda bu yiyecek veya içeceğin bereket-
           rülen birkaç  halk inanışı (alfabetik olarak   lendiğini  ifade  etmek  için  “Hızır  elini
           sıralanmıştır):                     değmiş” denir.
           Alkarısı:  Doğum  geçiş  döneminde  gö-  Kırklama ve Kırk Basması (Kırk Ka-
           rülen bu inanış oldukça yaygındır. “Alka-  rışması): Bir bebeğin dünyaya gelmesin-
           rısı”,  “alanası”  veya  “alkızı”  olarak  da   den  sonra  kırk  gün  sayılır.  Bu  kırk  gün
           adlandırılan bu yaratık insan-hayvan ka-  boyunca anne ve bebeğin birçok dış teh-
           rışımı bir görünüşte tanımlanmakta, saç-  likelere açık olduğu kabul edilir. Kırkıncı
           larının dağınık, uzun boylu, uzun tırnaklı,   günde bebek ve anne yıkanarak kırkı çı-
           çok çirkin, vücudu yağlı, küçük el ve a-  karılır,  yani  bebek  ve  annesi  kırklanır.
           yaklı olarak tasvir edilmekte, ayrıca yöre-  Kırklama işleminde anne ve bebek yıka-
           den  yöreye  ufak  farklılıklar  gösteren  ö-  nır.  Yıkanma  işlemi  bitmeden  anne  ve
           zellikler belirtilmektedir. Adından da an-  bebeğe yumurta sürülür ve üzerine çöre-
           laşılabileceği  gibi  genellikle  dişi  olduğu   kotu  serpilir.  Yumurta  ve  çörekotunun
           kabul  edilmekle  birlikte  halk  arsındaki   anne ve bebeğin ağrı-sızısını alacağı ina-
           bazı anlatılarda erkek albastıların olduğu   nışı yaygındır. Bu inanış her iki nesnenin
           da  ifade  edilmektedir.  Alkarısının,  vira-  de şifa kaynağı olarak bilinmesiyle ilgili
           nelikler,  su  kenarları,  çeşme  başı  gibi   olmalıdır.  Kırkı  çıkmamış  bebeklerin
           yerlerde  bulunduğu  düşünülür.  Alkarısı   karşılaşması hâlinde bu iki bebekten güç-
           veya alanası adıyla bilinen bu varlığın lo-  lü  olanının  diğerini  basacağına  inanılır.
           ğusalara musallat olduğu yaygın bir ina-  Bu  durumda  diğerine  göre  daha  zayıf
           nıştır. Özellikle loğusanın ciğerini söke-  olan bebeğin büyüyüp gelişemeyeceği i-
           rek su kenarına gittiği çok yaygın bir ina-  nanışı  yaygındır.  Bunun  önüne  geçmek
           nıştır. Alkarısının loğusaya zarar verme-  için  kırkı  çıkmamış  çocuklara  çengelli
           sini engellemek için bazı koruyucu işlem-  iğne  takılır  veya  iki  çocuğun  ailesi  iğne
           ler  yapılır:  Loğusa  yalnız  ve  karanlıkta   alışverişi yaparlar. Kırk basmasında iğne
           bırakılmaz.  Yanına  demir  bir  eşya  (ma-  alışverişi yapılmamış ve çocuk zayıflama-
           kas gibi) veya bir erkeğe ait bir eşya (ce-  ya  başlamışsa  bebek,  ziyaret  yerlerine
           ket, şapka, silah gibi) bırakılır. Loğusaya   götürülür.
           al kurdele bağlamak veya bebeğe ve an-  Nazar: Halk arasında bazı kişilerin   ba-
           neye kırmızı renkli bir kıyafet giydirme-  kışları ile  insan, hayvan veya nesnelere
           nin  de  koruyucu  olduğuna  inanılır.  Bu-  zararının dokunduğuna inanılır. Bu etki-
           nun  haricinde  odaya  sarımsak  veya   ye “nazar” denilmektedir. Nazarı değme-
           Kur’an-ı Kerim de konulabilir.      si muhtemel  kişiden “Maşaallah” demesi
           Bağlama/Bağlanma: Dinî nikâh kıyılır-  istenir. Bu kişinin nazarı değmemesi için
           ken yeni evlenen delikanlının bağlanma-  Felâk ve Nas sureleri okunur. Bu surele-
           ması  için  orada  bulunanlardan  ellerini   rin  okunmasının  haricinde  üzerlik  yak-
           açık tutmaları ve herhangi bir şey bağla-  mak,  un  tütsüsü  yapmak,  kurşun    dök-
           mamaları istenir.                   mek  gibi  uygulamalar  da  hâlen  devam
           Bereket İnanışları: Hıdrellez gecesi gül   etmektedir. Nazarı değen kişinin terliğin-
           dalına  asılan  bozuk  paraları  cüzdana   den bir parça kesilerek yakılmasının bu
           koymanın  bereket  getireceğine  inanılır.   kişinin nazarını etkisiz kılacağı inanışı da
           Aynı  şekilde  gelinin  başından  saçılan   mevcuttur. Eve kuru havyan kafatası, ü-
           bozuk paranın da bereketli olduğuna i-  zerlik otu, iğde dalı asmak da koruyucu
           nanılır ve cüzdanda taşınır. Baharın so-  niteliği  olduğu  düşünülen  uygulamalar-
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67