Page 57 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 57

[1008] 48 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         Kayseri ipek halılarında %100 ipek mal-
                                                                         zeme  kullanılır.    Halı  sanatının  en  zor
                                                                         çalışmalarından  biri  olan  ipek  halının
                                                                         dokunması,  yünlü  veya  pamuk  üzerine
                                                                         yünlü halılardan çok daha zor bir işlem
                                                                         gerektirir. Zira öteki halılara kıyasla çizi-
                                                                         len  desenlerin  daha  ince  ve  ayrıntılı  ol-
                                                                         ması ve bunların tezgâh üzerinde uygu-
                                                                         lanması, ipeğin inceliğinden ötürü ortaya
                                                                         çıkan düğüm sayısındaki yoğunluk nede-
                                                                         niyle  ipek  halının  dokunması  oldukça
                                                                         uzun sürmektedir. Bu nedenle Kayseri ve
                                                                         köylerinde ipek halılar germe (gerdirme-
                                                                         li)  tezgâhlarda  dokunur,  sarma  tip
                                                                         tezgâhlar ipek dokumasında tercih edil-
                                                                         mez.
                                                                         İpek  halılarda  her  türlü  desen  kullanıl-
                                                                         maktadır. Bin Bir Gece Masalları’ndaki
                                                                         “uçan halı”nın desenleri olarak kabul e-
                                   Binbir Gece motifli ipek halı (Z. Şahin)  dilmiş; içleri çiçek ve kuşlarla süslü kutu
                                                                         şeklinde  yan  yana  dizili  küçük  mihrap
                                    öder. Münferit şahıslar, çok miktarda ol-  motiflerinden meydana gelen kompozis-
                                    masa da ipek halı dokuyup satabilmekte-
                                    dirler. Dokuyucuya ödenen işçilik ilmek   yona “Bin Bir Gece” denilmektedir. Mut-
                                    hesabıdır ve halının kalitesine göre fiyat   luluğu simgeleyen bu desenin zenginliği
                                    değişir.                             oldukça göz kamaştırıcıdır. Bir tablo gibi,
                                    Kayseri’de ipek halı en çok Zamantı Böl-  baştan aşağı gül, lale, sümbül gibi çiçek-
                                    gesi denilen Bünyan, Koçcağız, Akmescit   lerin;  kabak  ve  nohut  yapraklarının  de-
                                    (Zerezek), Karadayı, Aleyinli yörelerinde   senleriyle taratılmış kompozisyonun adı
                                    ve bunun yanında; Tomarza, Pınarbaşı*,   ise “Bin Bir Çiçek”tir. Bütün bu çiçekler
                                    Develi  ve  Sarız*  çevresinde  de  dokun-  mutluluğu,  ferahlığı,  hasreti  ve  sevgiyi
                                    maktadır. Bu yörelerde, ipek halı günü-  sembolize eder. Tebriz halılarında oldu-
                                    müzde  de  dokunmaktadır  fakat  1980-  ğu  gibi,  kompozisyonun  ortasında  bir
                                    2000  yılları  arasındaki  üretim  miktarı   madalyonun yer aldığı halılara ise “ma-
                                    eskiye  oranla  büyük  düşüş  göstermiştir.   dalyonlu”  denilmektedir.  Çok  ağır  bir
                                    Kayseri  şehir  merkezinde  dahi  birçok   dekorasyon unsuru yaratan bu halılarda-
                                    evde ipek dokunmakta iken günümüzde   ki madalyonlar, zenginliğin ve otoritenin
                                    bu sayı çok azalmıştır. Kayseri civarında   simgesi olarak kabul edilmiştir.
                                    bahsedilen bu yerler ipek halının çoğun-  “Hayat  Ağacı”  şeklinde  bilinen  ve  antik
                                    lukla  dokutulduğu  yöreler  olup,  bunlar   çağlardan günümüze kadar gelen motif,
                                    dışında birçok yerde de ipek halı dokun-  adından  da  anlaşıldığı  gibi  rahat  ve  hu-
                                    muş ancak hiçbir yerde Zamantı Bölge-  zurlu  bir  yaşamı  veya  öteki  âlemdeki
                                    si’ndeki kadar ipek halı dokumacılığı ya-  cennet  bahçelerini  simgelemektedir.
                                    pılmamıştır.                         Mistik  bir  görüntüsü  vardır.  Genel  ola-
                                    İpek halıların ipekleri genellikle kimyasal   rak, büyük bir mihrabın içinde yer alan
                                    boyalarla boyanır, tabii boyalarla boyan-  çiçekler  veya  dalları,  çiçekli  bir  ağaç
                                    mış ipek malzeme kullanan halıcı nere-  kompozisyonundan  meydana  gelmekte-
                                    deyse yok sayılır. Ancak bazı firmalarda,   dir.
                                    ipek halıların çözgü artığının değerlendi-  Bir diğer kompozisyon da “Bademli”dir.
                                    rilmesi  için  dokutulan  ipek  kilimlerde   Hint kökenli olan ve ‘kaşmir’ motifi ola-
                                    tabii boya kullanıldığı görülmektedir.   rak da adlandırılan bu kompozisyon, ba-
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62