Page 54 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 54

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAL / 45 [1005]



















                              Hacılar halılarından detaylar (Z. Şahin)
           esnaf tarafından Tomarza ilçesine götü-  İpek lifi, hayvansal kaynaklı lifler içerisin-
           rülmekte ve halılar burada dokutulmak-  de salgı ürünü olarak önem kazanmıştır.
           tadır.                              İpek  lifi  bir  filement  (sonsuz  uzunluk)
                                               şeklinde olan tek organik liftir. Yabani i-
           Floş Halılar                        pek ve kültür ipeği olarak iki çeşittir.
           Floş halıların en çok dokunduğu yerler-  İpek böceği denilen ve dut yaprağı yiye-
           den  biri  de  Kayseri’dir.  Bu  halılar  uzun   rek beslenen bir nevi kurt şeklinde olan
           süre yurt dışına ihraç edilmiştir.   böceklerin kelebek haline gelmeleri için
           Floş, “suni ipek” adıyla bilinir. İpek do-  yapmış oldukları kozaların üstünden çı-
           kumalara çok benzese de daha kalitesiz-  karılan parlak ve ince teller de ipek ola-
           dir. Halılarda atkı ve çözgü pamuk; ilme-  rak bilinir. Bu kozaların çözülmesinden
           lik iplik floştur. Kilimlerde ise çözgü pa-  meydana  gelen  tellere  “ham  ipek”  ve
           muk, renkli desen ipliklerinde floş kulla-  bunların  kaynatılarak  beyazlatılmış,  bü-
           nılır. İpek halılardaki renk ve desen özel-  külmemiş olanlarına “ak ipek”, bu telle-
           likleri, floş halılarda aynı şekilde kullanı-  rin eğrilmesinden ortaya çıkan ipeğe “i-
           lır.                                pek teli” veya “işlenmiş ipek” denir. Bun-
           En çok kullanılan desenler: Bin Bir Gece,   ların birkaç teli bir arada bükülerek elde
           Hayat  Ağacı,  Madalyonlu,  Göbekli’dir.   edilen daha kalın tellere ise “ibrişim” adı
           Floş  halılarda  hayvan  motifleri  yaygın   verilir
           şekilde kullanılır. Belli bir renk karakteri   İpek  filamentleri,  doğal  lifler  içinde  en
           yoktur, bu halılarda tüm renkler kullanıl-  uzun olanıdır. Kozadaki ipek flamentinin
           sa da; mavi, kırmızı, turkuvaz, krem renk-  uzunluğu  1000-3000  m  arasında  deği-
           leri daha ön plandadır.             şir.  Kozanın  dışından  alınan  lifler  daha
           Renkler kalıcı değildir, dokumalar yıkan-  kalın;  iç  kısımdaki  (daha  sonra  salgıla-
           dığında solabilir.                  nan) lifler ise daha incedir.
                                               İpek lifi mukavim bir elyaf olup, ıslakken
           İpek Halılar                        ipek mukavemet kaybeder. Yani ipek lifi
           “İpek” sözü eski Türk kaynaklarında da   elastik değil, plastiktir. Bundan dolayı da
           görülmektedir. Türkmenler ipeğe, “ipek”   kırışıklıklar kalıcı olur. İpek, yünden da-
           derlerdi. Eski Mısır’daki Memluk Devleti   ha kristalin bir polimer yapıya sahip ol-
           ile Kıpçak Türk kültür çevresinde ise i-  duğu için, yünden daha az nem emicidir.
           pek karşılığı olarak “yipek” denilirdi. Or-  İpek  lifi  ısıya  karşı  yünden  daha  hassas
           ta  Asya  Türklerinde  ise  bu  söz  “Cipek”   olup, liflerin kraliçesi diye tanımlanmak-
           olmuştur.  Tabii  olarak  Türk  dilinin  ses   tadır. İpek lifi çelikten daha kuvvetli olup,
           kaide  ve  kuruluşlarına  göre  bu  deyiş,   kesit olarak üçgendir. Bu da, bu lifin ışık
           Anadolu  yolu  ile  Avrupa’ya  da  geçerek   yansıtmadaki  inanılmaz  üstünlüğünü  ve
           orada  da  yayılmıştır.  Avrupa  kültürleri   ipek lifinden mamul tekstil liflerinin par-
           daha çok “Sericum” yani “Çin” ile ilgili   laklığını  açıklamaktadır.  Lif  olarak  ol-
           söz  ve  bilgilerle  ipek  terminolojilerini   dukça  kompakt  ve  hafif  olmasına  rağ-
           kurdular.                           men, soğukta sıcak, sıcakta ise serin tuta-
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59