Page 51 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 51

[1002] 42 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Yahyalı halılarında geometrik ve kıvrımlı   renktedir.  Alınlık  (sandık);  dikdörtgen
                                    motifler bir arada kullanılır. Yahyalı halı-  biçimindedir.  Zeminin  başında  ve  so-
                                    larının  desenleri  çeşitlidir  ve  belli  isim-  nunda,  bazense  zeminin  başında  ya  da
                                    lerle  anılırlar;  “Kemerli”,  “Karpuzlu”,   sadece zeminin sonunda bulunur.
                                    “Dabazlı”,  “Göbekli”,  “Mihraplı”,  “Üç   Ebat: Divan halısı (karyola), yolluk, es-
                                    Göbekli”,  “Çit  ayak”  motifi;  genellikle   vap çuvalı, çanta, heybe, halı torba, cüz-
                                    bordürde  sıralı  olarak  ve  renk  değiştir-  dan, kuşak, halı yastık, minder vb. dokun-
                                    mek  suretiyle  kullanılır.  Çitayak  motifi,   maktadır. Büyük ebatlı dokumalar genel-
                                    bazılarına göre “dua eden iki kolu”, bazı-  likle 1,25x2,5 m’dir. Derebağ kasabasında
                                    larına göre ise  “sevgiliye sunulan çiçek-  çeyrek halı adıyla tabir edilen 80x120 cm
                                    leri” sembolize etmektedir. Dabaz, alerji   halılar ve 70x300 cm ebadında yollukla-
                                    sonucu vücutta oluşan kabarcıklara veri-  rın dokumacılığı yaygındır. Divan (karyo-
                                    len isimdir. Köşelerden sonra gelir. Bun-  la) halıları ise genellikle 1x2 m ebadında
                                    ların renkleri birbirine uyumludur. Köşe   dokunur.
                                    kırmızı  olursa,  dabaz  mavi  olur;  dabaz
                                    kırmızı  olursa,  köşe  mavi  olur.  Dabaz   Bünyan Halıları
                                    baklava dilimine benzer, “V” şeklinde a-  Bünyan*  halıcılığının  adını  duyurması,
                                    çılıp bordüre dayanır. Kenarlarda kalan   Bünyan’ın yerleşim yeri olarak büyümesi
                                    yerler “köşe” adını alır. Köşede en fazla   ve buna bağlı olarak halı üretiminin art-
                                    “çit”  motifi  kullanılır.  Dabazda;  beyaz,   masıyla  başladı.  XIX.  yüzyıl  ikinci  yarı-
                                    siyah, kırmızı, mavi ve yeşil renkler kulla-  sından itibaren, Orta Asya’dan gelen ve
                                    nılır. Karpuzlu Halı ise adını, göbekte al-  geleneksel olarak devam eden motiflerde
                                    tıgen içerisinde, geometrik şekilden dola-  bazı  düzenlemelere  gidilmiş,  halıcılıkta
                                    yı almıştır. Yöre halkı altıgen şekilleri or-  kullanılan doğal boya iplerin yerine daha
                                    tadan kesilmiş karpuza benzettiklerinden   çok  sentetik  boyalarla  boyanmış  ipler
                                    bu ismi vermişlerdir. Yahyalı Halılarında;   tercih  edilmeye  başlanmıştır.  Kayse-
                                    saçak, çiti (bazılarında yok), kilim örgü-  ri’den Bünyan’a gelerek halı dokutmaya
                                    sü, etlik, dış sedef, bordür, iç sedef, zemin   başlayan tüccarlar, daha seri üretim ya-
                                    düzenlemesi uygulanmıştır. Sedeflerin i-  pabilmek için, ipin elde eğrilip doğal bo-
                                    kisinde de genelde aynı kompozisyon ve   yayla boyanması zahmetine katlanmadı-
                                    aynı  renkler  kullanılır.  Sedeflerde;  elma   lar  ve  1907  yılında  İngiltere’nin  Manc-
                                    ayak,  püsü  izi,  tavuk  çımağı  motifleri   hester şehrinden yün ve pamuk ipliği sa-
                                    kullanılır.  Genelde  lacivert  renktedir.   tın alarak Almanya’dan da suni boya ge-
                                    Bordürde;  çift  camili,  muska  ve  yıldız   tirttiler. Böylece, elde eğrilip doğal boya-
                                    motifleri  kullanılır.  Genelde  kahverengi   larla boyanmış iplerle dokunan halıların
                                                                         yanı  sıra,  sentetik  boyalarla  boyanmış
                                                                         Manchester ipinden dokunan halılar da
                                                                         dokunmaya başlanmıştır. Yörede, boya-
                                                                         sız koyun yününden doğal renklerle do-
                                                                         kunan  “natural  halılar”  önemlidir.  Bün-
                                                                         yan  halısının  dokumada  kullanılan  atkı,
                                                                         çözgü ipi ve pamuk ilmesi yündür. Yöre-
                                                                         de, atkı ipine “arış”, çözgü ipine ise “dire-
                                                                         zin”  denir.  Bünyan  halılarının  desenle-
                                                                         rinde  genellikle  beyaz  zemin  üzerine
                                                                         mavi renkli madalyonlar görülür. Halıda-
                                                                         ki motiflerde desenin ağırlığına da bağlı
                                                                         olarak yaklaşık 12 renk kullanılır. Kırmı-
                                                                         zı, sarı, mavi, yeşil, siyah, kahverengi, gri,
                                                                         beyaz,  lacivert  renkler  ağırlıklı  olarak
          Bünyan halısı                                                  kullanılmaktadır.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56