Page 50 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 50

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           HAL / 41 [1001]


           Çözgü (çezgi), atkı (argaç) ve ilmelik iplik-
           ler  son  yıllarda  hızlı  bir  dejenerasyona
           uğrasa da genellikle yündür. (Son yıllarda
           bazı dokuyucular, eziyetli olduğu için atkı-
           ları  yünden  eğirmemekte,  hazır  aldıkları
           orlon iplikleri dokumalarda kullanmakta-
           dırlar.) Dokumaya taban ipi atılarak başla-
           nır.  Üzerine  5  cm  kadar  kilim  örgüsü
           (topraklı)  dokunur  ve  havlı  (düğümlü)
           kısma geçilir.    Yahyalı halısında hav yük-
           sekliği 6-9 mm’dir. Türk-Gördes düğümü
           (kapalı, çift) diğer adıyla ilme atılarak hav-  Yahyalı halısı camii ayak, dabaz ve çitayak
                                              motifleri (Z. Şahin)
           lı kısım dokunur. Pazırık halısının dokun-
           duğu düğüm tekniği de Türk düğümü ol-  da,  genellikle  iki  adet  sandık  kullanılır.
           duğuna  göre,  bilinen  en  eski  düğüm,  bu   Sedef ve bordüre “ayak” denir. Dokunan
           düğümdür.  Arka  ve  ön  çözgü  tellerinin   halı,  per  alma  işlemiyle  germe  tip   Yahyalı halısında sedef ve
                                                                                   bordürler arasında kullanılan
           etrafı, ilme uçları çözgü tellerinin içinden   tezgâhın  arka  tarafına  kaydırılır.  Germe   geçiş motifleri
           çıkarılarak bağlanır. Bağlanan düğüm ol-  tezgâhlarda dokumanın ebadı bu yüzden   (çizim: Z. Şahin)
           dukça  sağlamdır.  Bu  düğümlerin  sökül-  tezgâhın  ebadıyla  sınırlıdır.  Germe  tip
           mesi son derece zor olup, halının sadece   tezgâhta  dokunan  Yahyalı  halılarının  e-
           ön yüzünden sökülebilir. Halının arkasın-  batları çok büyük değildir.
           dan bakıldığı zaman, çözgü telleri görül-  Motif ve Desen Özellikleri: Yahyalı ha-
           mez. Çözgüler halı boyunca tek çizgi ha-  lıları,  Selçuklulardan  günümüze  kadar,
           linde  görülür.  Bu  düğüm  tekniği,  detaylı   Türk halıcılığının geçirdiği her dönemin
           desenlerin ve hav yüksekliği çok kısa olan   izlerini  taşır.  Halılarda;  geometrik  şekil-  Yahyalı halısında çeğel motifi
                                                                                   (çizim: Z. Şahin)
           halıların,  kısaca  ince  kalite  halıların  do-  lerden, stilize hayvan ve bitki şekillerine
           kunmasında  kullanılır.  Düğüm  atıldıktan   kadar, her türlü öğeyi görmek mümkün-
           sonra uçları elle koparılmaz, mutlaka bı-  dür. Halıların en önemli çeşitleri; göbek-
           çakla kesilir. İlmelik ipliklerin kırpıntıları,   li,  dabazlı,  mihraplı,  kemerli,  karpuzlu,
           “hakır”  adı  verilen  kutulara  konur.  Atkı   üç göbeklidir. Bu halılarda hâkim renk;
           olarak  atacakları  iplerden  oluşturdukları   deniz mavisi, kırmızı, kahverengi ve gri-
           küçük yumaklara “meleyi” adını verirler.   dir.  “Gül  ve  elma  ayak”  yaygın  şekilde
           Dokuma yapılırken atılan düğüm sıraları-  kullanılır. Çok ünlü cami manzaralı olan   Yahyalı halısında çit ayak
           nın üzerine, kirkitleme esnasında düğüm-  bordüre  “camili ayak”, sümbül veya çit   motifi (çizim: Z. Şahin)
           lerin zarar görmemesi için baskı atkı (sın-  ayak  motiflerinin  tekrarlanmasıyla  olu-
           dırma)  atılır.  Düğümler  kirkitlenip  otur-  şan bordürlere ise “çit ayak” denir. Yah-
           maları sağlanınca, baskı atkısı (sındırma)   yalı halılarının renkleri kullanıldıkça par-
           çıkarılır. Baskı atkısı için pamuk veya nay-  lar,  hatta  renkleri  yıkandıkça  daha  da
           lon iplik kullanılır. Düğüm sıraları, baskı   canlanır.
           atkısı kullanılarak iyice oturtulduktan son-  Geometrik  motifler;  bu  motifler  çeşitli
           ra ilk atkı düz atılır. İkinci atkı ise varange-  geometrik  şekiller  ve  sert  çizgilerden
           len  (vargel)  yukarı  kaldırılarak  ve  gevşek   oluşur.  Çit  ayak,  dabaz,  stilize  karpuz   Yahyalı halısında koç boynu-
                                                                                   zu motifi (çizim: Z. Şahin)
           bırakılarak (pirinç verilerek) atılır. Her iki   motifi, çeğel, madalyon çerçevesi, merdi-
           sırada ilmelerin uçları halı makası (sındı)   ven, pıtrak ve camili ayak genellikle kul-
           ile  kesilir.  Bu  halı  makasları  metal  olup,   lanılan geometrik motiflerdendir.
           dokumacılar tarafından satın alınır.   Kıvrımlı motifler; genelde doğadan stili-
           Kirkitler  (taraklar,  tokuçlar)  yöre  halkı   ze  edilen,  yumuşak  çizgilerden  oluşan
           tarafından armut ağacından yapılır. De-  motiflerdir.  Daha  çok  natüralist  özellik
           rebağ  kasabasında  yaşayan  Hamza  Ay-  taşırlar. Bunlar; top, gül ayak, elma ayak,
           dın, iyi bir kirkit yapımcısı olarak bilinir.   rumi, hatayi, yaprak, ağaç dalları ve çeşit-  Yahyalı halısında sedef moti-
           Etlik “sızı” şeklinde ifade edilir. Halılar-  li bitkisel motiflerdir.   fleri (çizim: Z. Şahin)
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55