Page 65 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 65

[1016] 56 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    olarak Fransa’ya da gönderilmiş. İncili’-  pin  görüldüğü  oyunlar: Bakkallık  Oyu-
                                    nin kara kuru kılığına bakarak küçümse-  nu, Bursalı Leyla Oyunu ve Şairlik O-
                                    yen Fransa kralı demiş ki:           yunu’dur.
                                    -  Bana  senden  başka  gönderecek  adam
                                    bulamamışlar mı?                     Ortaoyunu’nda Kayserili Tipi
                                    İncili Çavuş şu cevabı vermiş:       Kayserili tipi, gölge oyununda olduğu gibi
                                    - Osmanlılar, adama göre adam gönde-  ortaoyununda da taklit tipleri arasında yer
                                    rirler. Beni de sana göndermelerinin se-  almaktadır.  Adı  genellikle  “Mayısoğlu”-
                                    bebi bu olsa gerek!                  dur. Bu ismin dışında, “Zübüroğlu Mah-
                                                                         mut”, “Hacı Yorgioğlu Bodosaki Narcisi-
                                    Karagöz’de Kayserili Tipi            dis”  ve  “Kayserili”  şeklinde  kullanımları
                                    Farklı  renkleri  bünyesinde  barındıran   da vardır. Kayserili tipi daima bir tüccar-
                                    Osmanlı toplumunda, Karagöz oyunları-  dır. Mesleği; yağcı, yumurtacı, pastırmacı
                                    nın cemiyetin yaşayışı, örf ve âdetleri ile   veya bakkaldır. Yünden dokunmuş, koyu
                                    sıkı bir ilişki kurduğunu görmekteyiz. O-  renkli bir şalvar ve üzerine genellikle göm-
                                    yunda Hacivat’ın şahsında hâkim tabaka   lek  giyer.  Belinde  yün  kuşak  sarılı  olup,
                                    ve  zihniyetin  şahsiyeti;  Karagöz’ün  şah-  başında etrafına yazma dolanmış bir fes,
                                    sında  ise  saf  ve  temiz  halkın  şahsiyeti   ayağında  da  nakışlı  yün  çorap  ve  çarık
                                    sembolize  edilmiştir.  Önceleri  tasavvufi   vardır. Bu tip; kurnazlığı ve becerikliliği ile
                                    bir karakter taşıdığı ifade edilen Karagöz   âdeta  mağrur,  hatta  bazen  mütecaviz  ve
                                    oyunu,  XVII.  yüzyıldan  itibaren  büsbü-  küstahtır.   Pazarcılar   Oyunu’nda
                                    tün sosyal bir hiciv mahiyeti kazanmıştır.   Kavuklu’nun kendisine, “Gülşen Ağa” di-
                                    Devletin  sınırlarının  genişlemeye  başla-  ye hitap etmesine içerleyerek: “Beri bah,
                                    masıyla  birlikte,  padişahın  tebaası  olan   bana koyde Gülşen Mayısoğlu derler, sen
                                    muhtelif  unsurların  dili,  lehçesi,  örf  ve   kim oluyon da bana cısçılbah Gülşen di-
                                    âdetiyle oyunlarda temsil edildiği görül-  yon,  tekerin  ikiye  böldüğü!”  diye  çıkışır.
                                    mektedir.  Temsil  sayesinde  bu  unsurlar   Ferhat ile Şirin Oyunu’nda da Kavuklu’ya
                                    arasındaki  farklılık,  kavga  ve  mücadele   “Gözünü dört aç, yaya kalırsın ağam!” di-
                                    yerine bir ironi havası içinde giderilebil-  yerek kurnazlığını hatırlatıp övünür.
                                    miştir. Her gün sokakta rastlaşıp birbiri-  Kayserili,  çevresindekilere  nazik  olmak
                                    nin  dilinden  ve  düşüncesinden  anlama-  için  hiçbir  gayret  göstermez;  aksine,  en
                                    yan  unsurlar,  Karagöz  temsillerinden   ufak  sebepten  hiddetlenip  ağzına  geleni
                                    “katharsis”  denilen  bir  ferahlama  hissi   söyler.  Taklitlerin  meydandaki  daimî
                                    ile, bir ironi havası içinde memnun ola-  muhatabı  olduğundan,  Kavuklu  sık  sık
                                    rak çıkmışlardır.                    Kayserilinin  hışmına  uğrar.  Kayserili,
                                    Karagöz’de  Kayserili  tipi,  taklit  tipleri   Kavuklu’yu  “Kaldırım  ireçeli”,  “Kılkuy-
                                    içinde yer almaktadır.  Eli sıkı olup kur-  ruk” ve “Tekerin ikiye böldüğü” gibi söz-
                                    nazlığı ile övünür. Orta Anadolu’dan ge-  lerle tahkir eder durur. Kavuklu ise ona
                                    lir ve oranın yöre ağzıyla konuşur. Mes-  söz  anlatmaktan  aciz  kalınca  Pişekâr’ı
                                    lekleri  arasında  bakkallık,  pastırmacılık,   imdada çağırır.
                                    yağcılık ve kavaflık en bilinenleridir. Gi-  Kayserili, mahalli şivesinin bütün hususi-
                                    yiminde çok renklilik hâkimdir. Perdeye,   yetlerini  muhafaza  etmiş  olmasına  rağ-
                                    “Kayseri’nin dağı başı bostandır” türküsü   men, içgüdüsel kurnazlığı ile şehrin türlü
                                    ile gelir. Fıkraların tersine, gölge oyunun-  görüntüsüne  kolayca  uyum  sağlamış  ve
                                    da Kayserili, Karagöz karşısında yenilir.   saf bir köylü kimliğinden çok fazla uzak-
                                    Karagöz, Kayserilinin şivesini beğenmez,   laşmıştır.
                                    kullandığı  kelimeleri  düzeltmeye  çalışır,   Kayserili, meydana türkü söyleyip tahta
                                    kaşıkla  oynamasından  hoşlanmaz,  Kay-  kaşıklarla oynayarak çıkar. Bazen Kavuk-
                                    serili  kendini  aldatmaya  geldiğinde   lu’yu  da  elinden  tutup  kendisi  ile  oyna-
                                    Karagöz’e inanır ve Kayseriliyi, alacağını   maya zorlar. Bu tipin görüldüğü oyunlar:
                                    vermeden gerisin geriye gönderir. Bu ti-  Büyücü  Hoca  Oyunu, Ferhat  ile  Şirin
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70