Page 70 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 70
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAL / 61 [1021]
Oyunun Oynanışı: 1- Oyuna sağ ayak ile
başlanır. Dizler yukarıya doğru çekilerek
oynanır. Oyuncu sağ ayağını yukarıya
doğru çekip yere bastıktan sonra, sırasıy-
la sol ve sağ ayağını da yukarı çekip yere
basar ve tekrar sağ ayağını yukarı çekip
yere basar ve son olarak sol ayak parmak
ucunu, sağ ayağın yanında çaprazlama
yere vurup yukarı çeker.
2- İkinci adımda bu sefer sol yöne veya
geriye doğru yürüyerek sağ ayak parmak
ucunu sol ayağın yanında çaprazlaması-
na vurup çeker.
Öteyüz (Dokuz buçuk) Bünyan Halayı notası (H.Yüksel Arşivi)
Pınarbaşı, Sarız, Tomarza yörelerinde
oynanmakta olan oyun, yavaş tempoyla sekilirken sağ diz yukarıya doğru çekilir
başlayarak sonrasında gittikçe hızlanır. ve yere basılır. Aynı anda sol diz de yuka-
Oyunun Kayseri ve yöresine ait olduğu- rıya doğru çekilip basıldıktan sonra çift
nu, Türk Halk Müziği ve Oyunları ayak üzerine zıplandıktan sonra sol diz
Folklor Dergisi’ndeki bilgiler de destek- yukarı çekilip önde ökçe yere vurulup
lemektedir. Bu dergide oyunun adından geri çekilir. Sonrasında ise sırayla ilk ön-
“Dokuz buçuk” olarak bahsedilmektedir. ce sağ ayak sonra da sol ayak geriye atılıp
Fakat oyun özellikle Avşarlar arasında önde ökçe yere vurulur.
oynandığı için “Öteyüz” adıyla bilinir. 4- Dördüncü figürde ise, üçüncü figürde
“Öteyüz” oyununun türküsünün olup ol- sürekli öne vurulan ökçelerden sağ aya-
madığını tam olarak bilemiyoruz. Yapı- ğın ökçesi tersine geriye atılarak ikinci
lan araştırmalarda oyunun türküsüne ait figürdeki gibi burun kısmı yere vurulur.
herhangi bir bilgiye ulaşılamamıştır. O- Bu arada oyuncular ayak ökçelerini ve
yunu oynayan oyuncular serçe parmak- burunlarını yere vururken, “Hey, Hey”
larıyla tutuşurken kolları serbest bir şekil- diye bağırırlar. Bu oyunda, başlar da yeri-
de aşağıdadır. Eller ve kollar oyunun rit- ne göre hareketlerle uyumlu ve ritmik
mine göre yukarı kaldırılıp sağa sola sal- olarak sağa sola çevrilir.
lanarak tekrar aşağıya bırakılır.
Oyunun Oynanışı: 1- Oyunda sırayla sağ Serçe (Topal Serçe)
ayak dizden kırılarak kaldırılıp yere bası- Kayseri ve yöresinde davul-zurna ile oy-
lırken, önce sol ardından sağ diz kırılarak nanan, zaman zaman seyreden kişilerin
yukarıya doğru çekilip yere basılır. Son- de oyuna dâhil edilebildiği hareketli bir
rasında ise, sol ayak geriye atılıp öne uza- seyirlik oyundur. Oyun Pınarbaşı, To-
tılarak önde ökçe yere vurulup geri yeri- marza, ve Sarız yörelerinde, düğün eğlen-
ne çekilirken, aynı şekilde sağ ayak ökçe- ce ve bazı törenlerde oynanmaktadır. Bu
si ve tekrar sol ayak ökçesi önde yere oyun aynı zamanda Avşarların yoğun
vurulduktan sonra başa dönülür. olarak yaşadığı Adana ve yöresinde de
2- İkinci figürün birinci adımı, aynen bi- oynanmaktadır. Oyunun türküsü yoktur.
rinci figürdeki ilk adım gibi dizler yukarı- Oyunda, serçelerin doğada yaptıkları ha-
ya çekilerek oynanır. İkinci adımda ise reketler ve bir ayağı aksak kadının bu
sol ayak öne uzatılıp ökçe önde yere vu- serçeler ile olan mücadelesi taklit edil-
rulurken, sağ ayağın ökçesi ise önde yere mektedir. Hikâyesi şu şekildedir: Bir aya-
vurulmayıp geriye doğru uzatılarak bu- ğı topal ve bir gözü kör olan yaşlı bir ka-
run kısmı geride yere vurulur. dın, değirmende öğüttüğü bulgurunu
3- Üçüncü figürde ise sol ayağın üzerinde sermiş ve kurutmaktadır. Fakat sergende