Page 72 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 72
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAL / 63 [1023]
şekvâ (şikâyet, sızlanma) diğeri sevinç şar- layacak biri ise, kımıldamadan bekler ve
kıları olmak üzere ayda iki defa söylenirdi. yumruktan kaçmaz. Eğer oyuncu yumru-
“Şekvâ” ilâhisi’ ay sonunda ışıksız gecele- ğu yemek istemiyorsa, omzunu oynata-
rin ilkinde, sevinç ilâhisi ise ışıklı gecelerin rak yumruğu savuşturur. Ardından, yum-
birincisinde okunurdu. Her ikisinde de ruğu atan oyuncu ilk ortaya çıkan oyun-
şölenler ve oyunlar vardı. Sümerler zama- cunun yerini alarak ve sekmeye devam
nında da bu şekilde gece şölenlerinin ya- ederek başka bir oyuncuyu beklemeye
pılıyor olması yanında, ‘Sinsin’in de Türk başlar. Oyun bir dayanıklılık ve güç oyu-
kültürünün çok eski bir oyunu olduğunu nu olup bazen çekişmeler ve gruplaşma-
öğreniyoruz. Bu da bize ‘Sinsin’ oyunu- lar olur. Şayet oyun düğünlerde oynanı-
nun ateş etrafında oynanma tarzıyla, kay- yorsa bu durum daha bariz bir şekilde
nağının Şamanizm ile alâkalı olabileceğini görülür. İki taraf da gücünü göstermek ve
gösterir. Aynı zamanda eski Anadolu uy- kendi tarafının yediği yumruğun intika-
garlıkları dininde de böyle bir olayın gö- mını almak ister, bu durum taraflar ara-
rülmesi, oyunun, kültürlerin karışımından sında tartışmalara da neden olabilir. O-
ortaya çıkmış olabileceğini akla getirmek- yun yukarıda belirttiğimiz gibi, bazen çe-
tedir. Fakat oyunun bir dayanıklılık ve güç kişmelerle bazen tatlı şakalaşmalarla, ge-
gösterisi şeklinde olması; silahsız çarpış- nel olarak da ortada bulunan kişiyi kova-
mayı anlatan savaş eğitimlerinin, eski lama şeklinde sürer. İsteyen oyuncular
Türk eğlencelerine yansıması şeklinde de ateş üzerinden atlayarak cesaretlerine ce-
düşünülebilir.” saret katar. Bu oyunun devamında, davul
Sinsin oyunu aynen “Yumruk (Zuk)” o- zurna eşliğinde bir ağırlama oyununa
yununda olduğu gibi geniş bir alanda; geçilir.
düğün, şölen ve bayram gecelerinde Kayseri’de Sinsin’in ezgi olarak en güze-
meydanda çalı çırpı, tezek (günümüzde line ve en tanınmış türüne, yukarıda be-
lastik) yakılarak oynanmaktadır. Sinsin, lirttiğimiz gibi, Bünyan yöresinde rastla-
yumruk oyununa oynanış şekliyle de çok maktayız. Muzaffer Sarısözen, Bünyan
benzer. Fakat yumruk oyununda ateş ya- yöresinde oynanan ve çok hareketli bir
kılmaz ve bu oyun gündüz de oynanabil- ritme sahip olan Sinsin’in ezgisini, kay-
mektedir. nak kişi olarak Adnan Türközü’nden der-
Oyunun Oynanışı: Bir oyuncu, oyun lemiş ve TRT repertuarına kazandırmış-
için ateş yakıldıktan sonra, sekerek iki tır. Pınarbaşı yöresinde oynanan Sinsin
kolu açık bir şekilde veya bazen de sol e- oyununun ezgisi ise yine Muzaffer Sarı-
linin yumruğunu sıkılı ve göğüs üzerine sözen tarafından 1941 yılında Mehmet
kaldırmış bir vaziyette ortaya çıkar. Kara’dan alınarak derlenmiştir. Bu mü-
Davul-zurna eşliğinde ateş etrafında dö- zik yıllarca TRT radyolarında açılış müzi-
nerek veya üzerinden atlayarak, etraftaki- ği olarak ta çalınmıştır.
lere bağırarak meydan okur. Bu oyuncu,
etraftaki topluluktan birini işaret ederek
onun kendisine doğru gelmesini bekler.
Kimi zaman da ortaya çıkacak olan kişi-
den kaçarak veya bir elini beline, bir elini
göğsüne doğru atarak, karşı taraftan gele-
cek kuvvetli bir yumruk hamlesine karşı
kendini hazırlar. Bağırarak ortaya çıkan
diğer oyuncu da aynı şekilde sekerek o-
yuna dâhil olur ve ortada bekleyen oyun-
cunun sağ pazısına veya sırtına kuvvetli
bir yumruk indirir. Ortada bekleyen o-
yuncu, yumruğun acısını sükûnetle karşı- Sinsin Oyunundan bir görünüm