Page 67 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 67

[1018] 58 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    da mümkündür. “Galice Potinli Gelin”,   bir  oyun  olmuş,  Adana  halk  oyunları
                                    “Ayşe’m”, “Çoban Leyli”, “Ibrık Sıra Bu   arasında  yerini  almıştır.  Halil  Atılgan’ın
                                    Sıra  Güzeller”,  “Pınarbaşı  Güzelleri”,   Çukurova  gelin  ağlatma  türküsü  olarak
                                    “Eminem (Kürt Emine)”, “Bünyan Ağır-  gördüğü bu oyun ve türküyü Kayseri’de
                                    laması”, “Cuvaramın İncesi”, “Gara Ko-  de çok yaygın bir şekilde görüyoruz. Kay-
                                    yun”,  “Çorap  Bağım  İncecik”,  “Hey   seri’de Develioğlu  adını alan bu türkü-
                                    Hümbekler  Hümbekler”,  “Sabah  Güne-  nün öyküsü kısaca şu şekildedir:
                                    şi”,  “Şu  Dünyada  Üç  Şey  Var  Sevilir”,   Avşarların Bakır Dağı ve Erciyes*’e yayla-
                                    “Sıktırma Halayı”  gibi oyunlar kadın er-  ya çıktıkları bir dönemde, genç kızın ba-
                                    kek  ilişkilerini  konu  alırken;    “Kalkan-  basının iş yaptığı, samimi arkadaşı olan
                                    Bıçak”, “Kasap (Köroğlu)”, “Sinsin” çar-  bir Develi Beyi, onu daha körpe iken oğ-
                                    pışma ve savaşları; “Ağ Buğdayım Sersin-  luna  istemiştir.  Genç  kız  olduğu  zaman
                                    ler”,  “Kirman”,  “Kasap”,  “Omuz  Halayı   onu  oğluna  alacaktır.  Babası  da  Develi
                                    (Oduncular Dağdan Odun İndirir)”, “Ar-  Beyini  kıramayarak  “tamam”  deyip  söz
                                    palar Ekiliyor” iş ve günlük hayatı konu   vermiştir.  Aradan  yıllar  geçer,  artık  iki
                                    almaktadır.  Ayrıca  “Ala  Çayır  Kurna   çocuk büyümüş ve evlilik çağına gelmiş-
                                    Kurna”, “Çamdan Sakız Akıyor”, “Fındı-  lerdir. Develi Beyi, Pınarbaşılı arkadaşın-
                                    ğım”,  “Karanfilli”,  “Karanfilim  Muşta   dan verdiği sözünü tutmasını ister. Genç
                                    Muşta”, “Pekmez”, “Gara Koyun”, “Kar-  kızın  gönlü  alınmadan,  genç  kız  Develi
                                    tal”,  “Topal  Serçe”,  “Ağ  Buğdayım”,   Beyinin oğluna verilir.
                                    “Gezbeli”  ürün-bitki-hayvan  ve  ırmak-
                                    dağ-ova  adları  taşıyan  oyunlar  arasında   Develioğlu’nun inadı
                                    yer  almaktadır.  Bunların  yanında,  yöre-  Keklik gafese dünedi
                                    mizde  Türk  boylarının  adını  taşıyan  o-  Vermen beni Develi’ye
                                    yunlar ile kişi ve yer adı taşıyan oyunlar   El âlem sizi gınadı
                                    da mevcuttur. Çabukluk derecesine göre
                                    ağır oynanan oyunlarda sıçrama, sekme,   Gelenekler  görenekler  yerine  getirilir,
                                    hoplama, yeldirme gibi hareketler yer al-  düğün dernek kurulur, iki genç birbiriyle
                                    maz. Ağırlama adını verdiğimiz bu oyun-  evlendirilir. Gelin, o zamanın en iyi ula-
                                    ların türküleri, oynanış şekilleri ve öykü-  şım  aracı  olan  atlarla  Develi’ye  götürü-
                                    leri şunlardır:                      lür. Fakat o zamana göre gurbet sayılan
                                                                         Develi, genç kız için ailesinden uzak, zor
                                    Develioğlu                           günlerin başlayacağı bir diyar olmuştur.
                                    Türkünün  hikâyesinden  de  anlaşılabile-  Öyle  ki  bu  uzak  diyara  düşmektense,
                                    ceği gibi, aslında bir ağıt olan Develioğ-  emmilerinin oğullarına bile varmayı dile-
                                    lu,  sonradan  oyunlaştırılmıştır.  Adana   miştir
                                    yöresinde de halk oyunu olarak oynanan
                                    bu oyun hakkında Halil Atılgan şu açıkla-  Baba gızın çok muydu
                                    mayı yapmıştır: “Baba kızın çok muydu /   Bir gız sana yük müydü
                                    Bir  kız  sana  yük  müydü”  diye  başlayan   Gırılası emmilerim
                                    Çukurova’nın meşhur gelin ağlatma tür-  Heç oğlunuz yok muydu
                                    küsü  de  halk  oyunu  olarak  karşımıza
                                    çıkmaktadır.  Gelin  ağlatırken  söylenen   Genç kız gelin olduktan sonra onun için
                                    bir türküdür. Ne yazık ki bu da türkülü   hayatın gerçek acıları başlamış, etrafında
                                                                         derdini anlatacak, sırdaşı olacak, gerekti-
                                                                         ğinde ona yardım edecek bir kimse dahi
                                                                         bulamayarak,  tüm  bu  acılarını  babasına
                                                                         ve ailesine sitem ederek ağıda dökmüş-
                                                                         tür.
                                                                         Genç  kız,  gelenek  ve  göreneklere  göre
         Develioğlu Oyunu notası  (H. Yüksel Arşivi)                     davranarak gelinlik etmektedir. Kayınba-
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72