Page 63 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 63

[1014] 54 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    dır. Bu uygulamada amaç nazarı bu nes-  değildir. Kayseri’de ilk dişini çıkaran ço-
                                    nelerin üzerine çekmektir. Bebek ve kü-  cuk için “diş hediği kaynatma” töreninde
                                    çük  çocuklara  “Maşaallah”,  nazar  bon-  de çocuğun başından benzeri bir saçı sa-
                                    cuğu,  iğde  dalı  parçası  veya  muska  tak-  çılır.
                                    mak da oldukça yaygın uygulamalardan-  Söz ve Nişan Törenlerinde Kahve İk-
                                    dır.  Ayrıca  üzerinde  çörekotu  taşınma-  ramı:  Kayseri  ve  çevresinde  iki  gencin
                                    sıyla nazarın zararlı etkisinden korunula-  hayatlarını birleştirmesinin ilk adımı söz
                                    cağına inanılmaktadır.               kesilmesidir. Söz kesilmesi iki aile arasın-
                                    Ölümle  İlgili  İnanışlar:  İnsan  hayatın-  da  yapılır  ve  söz  kesilmesinden  daha
                                    daki son geçiş dönemi ölümdür. Bu geçiş   sonraki bir tarihte nişan töreni düzenle-
                                    döneminde de halk arasında uygulanmış   nerek iki gencin evlenecekleri ilan edilir.
                                    ve hâlen uygulanmakta olan bir takım i-  Her iki törende de misafirlere kahve ve
                                    nanışlar mevcuttur: Öleceği anlaşılan ki-  tatlı  ikramı  yapıldığı  görülmektedir.  İk-
                                    şinin alnı ve yanakları terlerse, gözlerin-  ramlardan  kahveyi  hazırlayan  kişinin
                                    den yaş akarsa ve burun delikleri geniş-  “başı  bütün”  olmasına  yani  anne-
                                    lerse Allah’ın bu kişiye rahmet ettiğine i-  babasının  sağ  olmasına  veya  ilk  eşiyle
                                    nanılır.  Ölecek  kişinin  horlaması,  yüzü-  hayatını devam ettiriyor olmasına dikkat
                                    nün renginin çok solması ve ağzının ke-  edilir.  Bu,  nişanlanan  çiftin  hayat  boyu
                                    narlarının köpürmesi ise Allah’ın azabına   sağlıklı ve huzurlu olmaları için benzeti-
                                    işaret ettiğine inanılır. Ölecek kişinin can   lerek yapılan bir uygulamadır.
                                    çekişmesinin uzaması durumunda başın-  Yatır  Ziyaretleri: Kayseri’de ziyaret e-
                                    da Kur’an-ı Kerim okunur, bazı yerlerde   dilen mekânlara gitmek için belli bir tak-
                                    gömleği yırtılır. Ölen kişinin gözleri, öl-  vim yoktur, bunun yerine ihtiyaç sahiple-
                                    düğünde vücudundan çıkan ruhunu izle-  ri  yatır/ziyaretlere  giderek  burada  dua
                                    diği  düşüncesiyle  kapatılır.  Daha  eski   ettikten  sonra  ihtiyaçlarının  giderilmesi
                                    dönemlerde  genç  ölenleri  defnetmeye   için  de  Allah’a  dua  ederler.  En  bilinen
                                    giderken söğüt dalı taşındığı ve bu dalla-  ziyaret yeri Seyyid Burhaneddin Hazret-
                                    rın mezarın ayak ve baş kısımlarına dikil-  leri’nin  türbesidir.  Buraya  gelen  ihtiyaç
                                    diği, hatta bu dalların üzerine ölen kişi-  sahipleri  isteklerinin  yerine  gelmesi  du-
                                    nin canı için elma takıldığı da ifade edil-  rumunda adadıkları dağıtılacak şeker ve-
                                    mektedir. Elmalar törene katılanlar tara-  ya  para  gibi  maddeleri  buraya  ziyarete
                                    fından yenilir. Gömme işlemi gerçekleş-  gelen kişilere dağıtırlar veya vakfa bağış-
                                    tirilirken de mezar başında bulunanların   larlar. Sünnet olacak çocuklara da türbe
                                    hepsi yakınlıklarına göre sırayla mezara   ziyaret ettirilir ve burada dua edilir. Tür-
                                    kürekle toprak atar. Bu işlem yapılırken   be özellikle Cuma günleri kadınlar tara-
                                    küreğin elden ele verilmesi uygun görül-  fında ziyaret edilmektedir.
                                    mez. Bunun ölümün elden ele geçmeme-  Kaynakça:  Betül  Aydoğdu,    Fahri  Bilge’nin
                                    si ile ilgili benzetme yollu bir önlem ol-  Kayseri Yöresi Türk Halk Bilimi Çalışmaları,
                                                                         EÜSBE Yüksek Lisans Tezi, (Dan.: İsmail Gör-
                                    duğu ifade edilmiştir.               kem), Kayseri 2005; Pertev Naili Boratav, Türk
                                    Saçı: Yaygın anlamıyla gelinin başından   Halkbilimi II 100 Soruda Türk Folkloru (İna-
                                    saçılan çiçek, arpa, darı, bozuk para gibi   nışlar,  Töre  ve  Törenler,  Oyunlar),  İstanbul
                                    maddelerdir. Bu gelenekte, kız baba evin-  1997; Sedat Veyis Örnek, Türk Halkbilimi, An-
                                    den çıkarılıp yeni evine getirildiğinde ev-  kara  2000;  Yaşar  Kalafat,  “Kayseri  Örnekleri
                                                                         ile Halk İnaçlarımızda ‘Korunma’ ve ‘Kurtulma’
                                    lenen çiftin başından darı, şeker, buğday,   Yöntemleri”, Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat
                                    bozuk para atıldığı görülmektedir. Çiftin,   ve Edebiyat Bilgi Şöleni (12-13 Nisan 2001)
                                    ileride bereket ve bolluk içerisinde yaşa-  Bildiriler, (hzl. Mustafa Argunşah, İsmail Gör-
                                    maları  iyi  dileğiyle  bağlantılı  olan  bir   kem, Hülya Argunşah, Atabey Kılıç), C I, Kayse-
                                    âdettir.  Ayrıca  gelinin  başından  saçılan   ri 2001, s. 397-399; Ahmet Kaldırımcı,  Yahya-
                                    para harcanmaz ve bereket getireceği i-  lı  Çevresi  Halk  İnanışlarının  Dinler  Tarihi
                                                                         Açısından Değerlendirilmesi , EÜSBE Yüksek
                                    nanışıyla cüzdanda taşınır. Saçı geleneği-  Lisans  tezi,  (Dan.:  Harun  Güngör),  Kayseri
                                    ni sadece düğünle sınırlandırmak doğru   1998;  Mustafa  Özbek,  Yeşilhisar  ve  Çevresi
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68