Page 381 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 381
[1812] 372 / MEL KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
sebe ve maaş-ı muharrer (yazılı maaş)
kaydına gitmiştir.
Bu yüzyılın ortalarında Melik Mehmed
Gazi Medresesi’nin tedris ve tevliyet
cihetlerine beratla mutasarrıfları olarak
es-Seyyid Mehmed Salih, es-Seyyid
Osman, Yakub, Ahmed, Mehmed Nuri,
İsmail Hilmi ve Osman adları geçmekte-
dir. 1276 mali yılı için vakfın Germir,
Talas, Derevenk, Tavlusun, İstefene,
Kumarlı, İsbile ve Argıncık köylerinden
ve buralara tabi mezralardan olmak
üzere 9 kalemde toplamda 3622 kuruş
ve 10 para geliri bulunmaktaydı.
Kaynakça: Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de
Zamanımıza Kadar Gelememiş Olan Bazı
Melik Mehmed Gazi Türbesi-2013 Mühim Tarihî Binalar”, IX. Türk Tarih Kongre-
si, C. II, Ankara 1988, s. 717-721; Yasemin
Melik Mehmed Gazi Medresesi Vakfı Demircan, Tahrir ve Evkaf Defterleri’ne Göre
Danişmend oğlu Ahmed Gazi tarafından Kayseri Vakıfları, Kayseri 1992; Süryani Miha-
el, Chroniques, (çev. Chabot), C. I-III, Paris
Sivas merkez olmak üzere Anadolu’da 1905; Özen Tok, XIX. Yüzyıl Ortalarında Kay-
kurulan Danişmendli Devleti’nin üçüncü seri Vakıflarının Arazi Gelirleri, Çizgi Kitabe-
hükümdarı Melik Mehmed Gazi tarafın- vi: 544, Konya 2015, s. 152-153.
dan yaptırılmıştır. Ulu Cami (Cami-i OSMAN ERAVŞAR
Kebir) külliyesine dâhil olup caminin
güneyinde bulunmakta idi. Yeri hâlen MELİKE ADİLİYE HATUN
yeşil alandır. Medrese hücrelerinden Türkiye (Anadolu) Selçuklu Devleti’nin
birisi olan türbe kısmı caminin kıble büyük sultanı I. Alâeddin Keykubad*’ın
duvarına bitişik olarak mevcut bulun- zevcelerinden birisidir.
maktadır. Bu türbe, medrese yıkıldıktan Alâeddin Keykubad, tahta çıktığı 1221
sonra belediye tarafından bugünkü yılında Alanya’yı (Alâiye) fethetti ve bura-
hâliyle tamir ettirilmiş ve içerisine taş nın Bizanslı valisinin kızı Hunat (Mahpe-
sanduka ilave edilmiştir. 1500-1520 ri) Hatun*’la evlendi. 1226 yılında Eyyubi-
tarihleri arasında bu medreseye Germir ler üzerine Güney Doğu Anadolu’ya
ve Merenk köylerinden toplamda 6886 yapılan seferde zaferler kazanıp Eyyubi-
akçelik gelir vakfedilmiştir. ler ve Artukluların birçok şehrini fethe-
Ahmed Nazif, medresenin bir hayli alim dip esirler alarak yazlık merkez Kayseri’-
ve fazilet sahibi kimselerin yetiştiği bir ye döndü. Keykubad bu başarılarına rağ-
yer olduğunu ve kayıtlı olarak bir hayli men Asya’da ortaya çıkan Moğol ve Har-
vakıf gelirleri bulunduğunun rivayet dil- zem tehlikesine karşı Eyyubilerle ve
diğini ancak Vakıflar idaresince 3206 Artuklularla yeniden dostluk kurmak
kuruş aşar-ı mevkufe bedeli ve türbenin gerektiğini düşündü. Bu nedenle aldığı
de 324 kuruşluk türbedarlık görevi oldu- esirleri serbest bıraktırdı ve akrabalık
ğunu belirtmektedir. kurmak için Şam-Eyyubi Hükümdarı
Melik Mehmed Gazi Medresesi’nin Melik Eşref’in kızkardeşi (eski Mısır
müderris ve tevliyet cihetlerine tahsis Eyyubi Sultanı el-Âdil’in kızı) Melike
edilen vakfın 21 Cemaziyelevvel 1271 (9 Adiliye ile evlenmek istedi. Emirlerinden
Şubat 1855) tarihli 1269 ve 1270 mali yıl- Şemseddin Altun Aba’yı dünür olmak
larına ait muhasebesine göre aşar bede- üzere çok zengin hediyelerle Şam’a gön-
linden 2161 kuruş ve cehriden (açıktan) derdi. Selçuklu Emiri, Şam’a gelince
1340 kuruş olmak üzere geliri 3501 başta büyükleri Melik Eşref olmak üzere
kuruştur. Bu gelirden 100 kuruşun tevli- diğer bütün Eyyubi melikleri onu karşıla-
yet (mütevillilik) hissesinin harc-ı muha- dılar. Emir Şemseddin onlara Sultan’ın