Page 401 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 401

[1832] 392 / MET                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Yuvarlak  kemerler  ikisi  serbest,  ikisi   lı Arşivlerinde bulunan H 1261 (M 1845)
                                    köşelere  gömülü  dört  sütun  tarafından   tarihli vakfiyesinden caminin H 1260 (M
                                    taşınmaktadır.  Orijinalde  açık  olan  son   1844) tarihinde El-Hac Mehmed b. Yunus
                                    cemaat mahalli kemer gözleri günümüz-  ve Hasan b. İsmail tarafından inşa edildi-
                                    de  demir  çerçeve  ile  kapatılmıştır.  Bu   ği  anlaşılmaktadır.  Ayrıca  vakfiyede
                                    çerçevenin  ortasında  yer  alan  demir   camiye  İlibe  Pınarı  mevkiinde  bulunan
                                    kapıdan son cemaat mahalline girilmek-  bir kıt’a arsanın vakfedildiği belirtilmek-
                                    tedir.  Mahallin  üzeri  kuzey-güney  doğ-  tedir.
                                    rultuda atılan ahşap hatıllarla kapatılmış-  Kaynakça:  Başbakanlık  Osmanlı  Arşivleri,
                                    tır.  Mahallin  doğu  bölümü  kapatılarak   Cevdet  Tasnifi  Evkaf,  C.  I,  Sıra  No:  3443;
                                    depo  hâline  getirilmiştir.  Doğu  beden   Topçu, Develi’deki DTE, s. 50-52.
                                    duvarını  0.40  m  yükseklikte  0.60 m              SULTAN MURAT TOPÇU
                                    genişlikte bir seki dolanmaktadır. Mahal-
                                    lin batısında yer alan kare kaide içerisin-  MEVLEVİLİK
                                    den  25  basamakla  köşk  minareye  çıkıl-  Kayseri’de faaliyette bulunmuş, günümü-
                                    maktadır. Son cemaat mahallinin güney   ze  ulaşmamış  tarikatlardan  birisidir.
                                    cephesi  üzerine  iki  dikdörtgen  pencere   Tarikatın  kurucusu  sayılan  Mevlânâ
                                    açılarak  harimle  irtibatlandırılmıştır.   Celâleddin-i  Rûmî’nin  hocası  olan  Sey-
                                    Mahallin  güney  cephesinin  ortasında   yid Burhaneddin Muhakkik-i Tirmizî*’nin
                                    bulunan yuvarlak kemerli kapıdan harim   Konya’dan Mevlânâ’nın yanından ayrılıp
                                    kısmına girilmektedir.   Kapı kemerinin   Kayseri’ye yerleşmesi ile fikriyat  Kayse-
                                    kilit taşı üzerinde mavi boyayla boyanmış   ri’ye  taşınmıştır.  Kayseri’de  dergâhını
                                    bir kabara bulunmaktadır.            kuran Seyyid Burhaneddin’e halk ve ida-
                                    Harim,  11.10x9.90  m  ölçülerinde  olup   reciler  büyük  hürmette  bulunmuşlar  ve
                                    mihraba  dik  üç  sahından  oluşmaktadır.   vefat tarihi olan 1244 yılına kadar şehrin
                                    Sahınların üzeri kuzey-güney doğrultuda   en itibarlı tasavvuf şeyhi olarak faaliyetle-
                                    atılan  beşik  tonozlarla  örtülmüştür.   rini sürdürmüştür.
                                    Tonoz  karınlarından  dışa  taşıntı  yapan   Devrin  Mevlevi  kaynaklarında  Seyyid
                                    yuvarlak  kemerler  yığma  kare  ayakların   Burhaneddin’in,  o  zaman  “Darû’l-Feth”
                                    kemer boşlukları üzerine atılmışlardır.   de denilen Kayseri’de, meşhur Selçuklu
                                    Üst  örtüyü  oluşturan  beşik  tonozlar,   Veziri Şemseddin İsfehanî*’den çok iltifat
                                    dördü  serbest,  sekizi  duvara  gömülü   gördüğü,  burada  Ali  Dağı*’na  çıkarak
                                    olmak üzere toplam on iki ayak tarafın-  gece  gündüz  Tanrı’ya  yalvarışla  meşgul
                                    dan taşınmaktadır.                   olduğu,  Mevlânâ’yı  Kayseri’de  halvete
                                    Harim  güney  cephede  üç  adet  mazgal   soktuğundan  bahsedilmektedir.  Yine
                                    pencere, kuzey cephede iki adet dikdört-  aynı kaynaklarda Seyyid’in bir ara şehir-
                                    gen  pencere,  doğu  cephede  bir  adet   de  bir  mescide  imam  olduğu,  bir  kısım
                                    yuvarlak kemerli pencere ve batı cephede   yabancı siyasi ve dinî şahıslarla görüştü-
                                    iki adet yuvarlak kemerli pencere olmak   ğü, sürekli hikmetli sözlerle halkı aydın-
                                    üzere  toplam  sekiz  pencere  tarafından   lattığı,  1243  yılı  Ağustos-Eylül  aylarında
                                    aydınlatılmaktadır.  Harimin  beden   Kayseri’nin  Moğollar  tarafından  feci
                                    duvarları ve taşıyıcı ayaklar yerden 0.80   şekilde  yağmalanıp  tahrip  edildiğine
                                    m  yüksekliğe  kadar  lambrilerle  kaplan-  şahit  olduğu,  nihayet  bu  hadiseden  bir
                                    mıştır.                              müddet  sonra  (1244)  vefat  edip  hazırla-
                                    Mihrap  güney  cephenin  tam  ortasında   nan mezarına büyük bir törenle defnedil-
                                    bulunmaktadır.  Beyaz  fayansla  kaplan-  diği kayıtlıdır. Halk arasında onun Hunat
                                    mış olan mihrap orijinal değildir. Cami-  Hatun Medresesinde müderrislik de yap-
                                    nin içerisinde minber ve kadınlar mahfili   tığı söylenmektedir. Nitekim XVIII. yüz-
                                    bulunmamaktadır.                     yıldaki bir vakıfta (Gavremoğlu Vakfı) bu
                                    Cami içerisinde hiçbir bezeyici öğe yok-  medreseden  “Burhaneddin  Medresesi”
                                    tur.                                 olarak bahsedilmektedir.
                                    Caminin inşa ve onarım kitabeleri bulun-  Seyyid’in vefatını, Şemseddin Isfahânî’nin
                                    mamaktadır. Ancak Başbakanlık Osman-  haber  vermesi  üzerine  Kayseri’ye  gelen
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406