Page 401 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 401
[1832] 392 / MET KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Yuvarlak kemerler ikisi serbest, ikisi lı Arşivlerinde bulunan H 1261 (M 1845)
köşelere gömülü dört sütun tarafından tarihli vakfiyesinden caminin H 1260 (M
taşınmaktadır. Orijinalde açık olan son 1844) tarihinde El-Hac Mehmed b. Yunus
cemaat mahalli kemer gözleri günümüz- ve Hasan b. İsmail tarafından inşa edildi-
de demir çerçeve ile kapatılmıştır. Bu ği anlaşılmaktadır. Ayrıca vakfiyede
çerçevenin ortasında yer alan demir camiye İlibe Pınarı mevkiinde bulunan
kapıdan son cemaat mahalline girilmek- bir kıt’a arsanın vakfedildiği belirtilmek-
tedir. Mahallin üzeri kuzey-güney doğ- tedir.
rultuda atılan ahşap hatıllarla kapatılmış- Kaynakça: Başbakanlık Osmanlı Arşivleri,
tır. Mahallin doğu bölümü kapatılarak Cevdet Tasnifi Evkaf, C. I, Sıra No: 3443;
depo hâline getirilmiştir. Doğu beden Topçu, Develi’deki DTE, s. 50-52.
duvarını 0.40 m yükseklikte 0.60 m SULTAN MURAT TOPÇU
genişlikte bir seki dolanmaktadır. Mahal-
lin batısında yer alan kare kaide içerisin- MEVLEVİLİK
den 25 basamakla köşk minareye çıkıl- Kayseri’de faaliyette bulunmuş, günümü-
maktadır. Son cemaat mahallinin güney ze ulaşmamış tarikatlardan birisidir.
cephesi üzerine iki dikdörtgen pencere Tarikatın kurucusu sayılan Mevlânâ
açılarak harimle irtibatlandırılmıştır. Celâleddin-i Rûmî’nin hocası olan Sey-
Mahallin güney cephesinin ortasında yid Burhaneddin Muhakkik-i Tirmizî*’nin
bulunan yuvarlak kemerli kapıdan harim Konya’dan Mevlânâ’nın yanından ayrılıp
kısmına girilmektedir. Kapı kemerinin Kayseri’ye yerleşmesi ile fikriyat Kayse-
kilit taşı üzerinde mavi boyayla boyanmış ri’ye taşınmıştır. Kayseri’de dergâhını
bir kabara bulunmaktadır. kuran Seyyid Burhaneddin’e halk ve ida-
Harim, 11.10x9.90 m ölçülerinde olup reciler büyük hürmette bulunmuşlar ve
mihraba dik üç sahından oluşmaktadır. vefat tarihi olan 1244 yılına kadar şehrin
Sahınların üzeri kuzey-güney doğrultuda en itibarlı tasavvuf şeyhi olarak faaliyetle-
atılan beşik tonozlarla örtülmüştür. rini sürdürmüştür.
Tonoz karınlarından dışa taşıntı yapan Devrin Mevlevi kaynaklarında Seyyid
yuvarlak kemerler yığma kare ayakların Burhaneddin’in, o zaman “Darû’l-Feth”
kemer boşlukları üzerine atılmışlardır. de denilen Kayseri’de, meşhur Selçuklu
Üst örtüyü oluşturan beşik tonozlar, Veziri Şemseddin İsfehanî*’den çok iltifat
dördü serbest, sekizi duvara gömülü gördüğü, burada Ali Dağı*’na çıkarak
olmak üzere toplam on iki ayak tarafın- gece gündüz Tanrı’ya yalvarışla meşgul
dan taşınmaktadır. olduğu, Mevlânâ’yı Kayseri’de halvete
Harim güney cephede üç adet mazgal soktuğundan bahsedilmektedir. Yine
pencere, kuzey cephede iki adet dikdört- aynı kaynaklarda Seyyid’in bir ara şehir-
gen pencere, doğu cephede bir adet de bir mescide imam olduğu, bir kısım
yuvarlak kemerli pencere ve batı cephede yabancı siyasi ve dinî şahıslarla görüştü-
iki adet yuvarlak kemerli pencere olmak ğü, sürekli hikmetli sözlerle halkı aydın-
üzere toplam sekiz pencere tarafından lattığı, 1243 yılı Ağustos-Eylül aylarında
aydınlatılmaktadır. Harimin beden Kayseri’nin Moğollar tarafından feci
duvarları ve taşıyıcı ayaklar yerden 0.80 şekilde yağmalanıp tahrip edildiğine
m yüksekliğe kadar lambrilerle kaplan- şahit olduğu, nihayet bu hadiseden bir
mıştır. müddet sonra (1244) vefat edip hazırla-
Mihrap güney cephenin tam ortasında nan mezarına büyük bir törenle defnedil-
bulunmaktadır. Beyaz fayansla kaplan- diği kayıtlıdır. Halk arasında onun Hunat
mış olan mihrap orijinal değildir. Cami- Hatun Medresesinde müderrislik de yap-
nin içerisinde minber ve kadınlar mahfili tığı söylenmektedir. Nitekim XVIII. yüz-
bulunmamaktadır. yıldaki bir vakıfta (Gavremoğlu Vakfı) bu
Cami içerisinde hiçbir bezeyici öğe yok- medreseden “Burhaneddin Medresesi”
tur. olarak bahsedilmektedir.
Caminin inşa ve onarım kitabeleri bulun- Seyyid’in vefatını, Şemseddin Isfahânî’nin
mamaktadır. Ancak Başbakanlık Osman- haber vermesi üzerine Kayseri’ye gelen