Page 13 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 13
[484] 4 / DİM KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
timinin yanında arıcılık ve hayvancılıktan Lisesini bitirdikten sonra Erciyes Üniver-
elde edilmekteydi. 1831 yılında yapılan nü- sitesi İlahiyat Fakültesine girdi. Ayrıca
fus sayımında elde edilen verilere göre bu özel hocalardan fıkıh, hadis ve tefsir ders-
gelirler yanında uzak mesafelerde katır, kı- leri aldı. Mezuniyet sonrası Van’da irşat
sa mesafelerde merkep taşımacılığından çalışmalarında bulundu. Çocukluğundan
ve çerçilikten gelir sağlanmaktaydı. 1834 itibaren tasavvufî bir çevrede yetişti. Ho-
yılında yapılan temettuat kayıtlarında, cası Ramazanoğlu Mahmut Sami’nin ve-
köyde 82 parça cehrilik, 2 bezirhane ve 1 fatından sonra Van’dan Kayseri’ye dön-
değirmenle birlikte çok sayıda bahçenin dü. Hacı Hasan Efendi’nin vefatından
bulınduğu görülmektedir. O yıllar için sonra ise irşat görevini devraldı (1986).
önemli bir boya ham maddesi olan cehri- Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde, Avrupa,
nin* kalitelisi bu bölgede yetişmekte Afrika ve Türk Cumhuriyetlerinde seri
önemli gelir kaynaklarından birini teşkil konferanslar verdi, panellere katıldı. Safa
etmekteydi. Yöre insanın diğer önemli ge- Vakfı'nı kurdu. Yenidünya dergisinin
çim yollarından biri de nakkaşlıktı. Bu başyazarıdır.
meslek öğrenimi için İstanbul’a giden böl- Eserleri: Kemâle Dair Sohbetler (t.y.);
ge insanı içinde Dimitreliler ayrıca sipahi Manevî Yolculuk: Seyr ü Sülûk (2002).
ve Nizam-ı Cedid askeri olarak da görev YUSUF TURAN GÜNAYDIN
yaptılar. Bu tarihler içinde Kayseri’den en
fazla askerlik hizmeti verenlerin Dimitreli- DİNÇ, HACI HASAN (YAHYALILI HACI
lerin olduğu söylenebilir. HASAN EFENDİ)
Türk-Müslüman halkın buraya ne zaman Son devir sufilerden (Yahyalı, 1914 – Kay-
yerleştikleri bilinmemektedir. Bilinen en seri, 27 Ocak 1987). Tasavvufî bir çevrede
eski kayıtlara göre burada gayrimüslim doğup büyüdü. Babası Nakşibendî Şeyhi
nüfus yoktur. 1500 yılına ait kayıtlarda 37 Mehmed Esad Erbilî’nin halifelerinden
hane, 1520 kayıtlarında ise 48 hane bu- Mustafa Hulusi Efendi’dir. Askerlik son-
lunduğu belirtilmektedir. 1831 yılında ya- rası Yalova’ya gitti. Babası Şeyh Mustafa
pılan nüfus sayımına göre 119 hane ve Hulusi Efendi’nin ölümünden (1839)
399 erkek nüfus bulunmaktadır. Bu ta- sonra Mahmut Sami Ramazanoğlu’nun
rihte Dimitre, diğer köylere göre kalaba- tasvibiyle babasının yerine geçti (1965).
Hacı Hasan Dinç lık bir durumdaydı. Bu nüfus durumu Adana, Kozan, Niğde, Develi, Yahyalı ve
ileriki tarihlerde yapılan nüfus sayımla- Kayseri merkezde irşat faaliyetleriyle
rında (1844–710, 1875–880, 1935–849, meşgul olarak fahri vaizlik yaptı. Daha
1965–848) azalmıştır. 2000 yılında ise çok “Yahyalılı Hacı Hasan Efendi” unva-
nüfusu 2220 idi. Yerleşim yerinin ismi nıyla tanındı. Tasavvufî şiirlerinde “Ka-
buradan yetişen Yunus Bekir*’in 1916 yı- lemdar” mahlasını kullandı. Öldükten
lında Sultan Reşat’tan aldığı bir fermanla sonra Yahyalı ilçesi Kavacık Mahallesi’-
“Turan” olarak değişti. 1966 yılında kaya nde kendi yaptırdığı Kalender Camii ha-
düşmesi nedeni ile Bayındırlık ve İskân ziresine defnedildi. Silsilesi, oğlu Ali Ra-
Bakanlığınca şimdiki yerleşim yerine ta- mazan Dinç* tarafından sürdürülmekte
şındı ve 30 Aralık 1998’de de belediye olup; sağlığında kasetlere kaydedilen
teşkilatı kuruldu. Son durumu Melikgazi sohbet ve vaazları talebelerinin çıkardığı
Belediyesine bağlı bir mahalledir. Yenidünya dergisinde yayımlanmakta-
dır. Hayatı ve tasavvufî düşünceleri, Ha-
Kaynakça: Hüseyin Cömert, Koramaz Vadisi,
Ağırnas Belediyesi yayınları, Kayseri 2008, s. kikat Önderi Yahyalılı Hacı Hasan
120-135; www.turan.bel.tr/. Efendi (hzl. Veysel Kafalı, 1996) adlı bir
YAYIN KURULU armağan kitapta genişçe işlenmiştir.
Eserleri: Gönül Âleminden (Şiir, hzl. A-
DİNÇ, ALİ RAMAZAN li Ramazan Dinç, 1989, 1993).
Yazar, ilahiyatçı (Yahyalı, 1956- ). Son Kaynakça: Zeynep Eren, “Hacı Hasan Efendi
dönem sufilerden Hacı Hasan (Dinç*) (k.s.) /Kısa Tarihçe-i Hayatı”, Yenidünya, (Ocak
Ali Ramazan Dinç Efendi’nin oğludur. Kayseri İmam Hatip 2007), S. 159, s. 46-47; Ferhat Koca, “Hasan