Page 18 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 18

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                              DİN / 9 [489]


           ri muhafaza etme ve sonraki nesillere ak-
           tarma konusunda oldukça önemli işlev-
           leri  yerine  getirmiştir.  Tarihsel  veriler
           Kayseri’de Müslüman Türk ailesinin Os-
           manlı  aile  yapısının  genel  özelliklerini
           paylaştığını göstermektedir. XVII. yüzyıla
           ait Kayseri Şer’iyye Sicillerinde gündelik
           hayatta kadınların faal oluşunu gösteren
           durumların tespiti bu noktada oldukça il-
           gi  çekicidir.  Kadınlar  gayrimenkul  alım
           satımı, miras talebi, boşanma ve nafaka
           talebi  gibi  konularda  kısmen  kendileri-
           nin,  kısmen  de  vekillerinin  bulunduğu
           davalar  açmışlardır.  Sicillerdeki  kayıtlar
           Kayserili  kadınların  hemen  her  konuda
           mahkemeye  başvurduklarını,  ailelerinin
           ısrarıyla yapılan evliliklere karşı çıktıkla-
           rını, kocalarını mahkemeye verebildikle-  Taşçıoğlu Kur'an Kursu binası
           rini ve haksızlıkların hesabını sorabildik-
           lerini göstermektedir. Aynı şekilde Kay-
           seri’de  azımsanmayacak  oranda  cami,   lik yeni dernek ve organizasyonlar da söz
                                               konusudur.  Bu  çerçevede  Kayseri  il  ge-
           türbe, medrese ve külliyenin hanım sul-
           tanlar adına inşa edilmesi ya da onlar ta-  nelinde 2009 verilerine göre dinî amaç-
                                               larla kurulmuş 306 derneğin bulunması
           rafından tamir ettirilmesi bu sosyal dün-  kayda  değer  bir  durumdur.  Öte  yandan
           yada kadının özel konumunu göstermek-  dinî  bilgilerin  öğretilmesi  amacıyla  bü-
           tedir. Tereke kayıtlarıyla ilgili inceleme-  yük çoğunluğu Diyanet İşleri Başkanlığı
           lerde çokeşli evliliğin izlerine nadir rast-  bünyesinde  faaliyet  gösteren  Kur’an
           lanması, Kayseri’nin dinî sosyal hayatın-  kurslarının yaygınlığı Kayseri’de dinî ha-
           da ailenin yapısal özelliği ve kadının ko-  yatın eğitim boyutuna ilişkin önemli bir
           numu hakkında bilgi vermektedir.    göstergedir. Kayseri Müftülüğünün veri-
           Yapı ve Kurumlar                    lerine  göre  (2009)  tüm  Kayseri’de  222
           Kayseri’nin sosyokültürel hayatında dinî   Kur’an  Kursu  ve  1197  cami  mevcuttur.
           nitelikli eser ve yapıların önemli bir etki-  Buralarda 882 imam hatip, 187 müezzin
           si  olduğu  muhakkaktır.  Nitekim  genel   ve 20 vaiz görev yapmaktadır. Hac orga-
           anlamda Türk toplum hayatında önemli   nizasyonunun  da  yapıldığı  Müftülük
           sosyal görevler ve fonksiyonlar yerine ge-  bünyesinde, halkın dinle ilgili ihtiyaçları-
           tirmiş  olan  vakıf  kurumu,  Kayseri  tari-  na dönük hizmet ve faaliyetler, özellikle
           hinde de sosyal yardımlaşma ve dayanış-  dinî tören ve etkinlikler daha da yoğunla-
           manın  organize  edildiği  dinî  mahiyetli   şarak sürdürülmektedir.
           kurumlar olarak yer almıştır.  1738–1749   Halk Dindarlığı
           tarihli Şer’iyye Sicilleri’ne göre Kayseri-  Dinî hayatın farklı toplum kesimlerinde
           ’de 31 adet vakfın tespiti, söz konusu hu-  farklı  anlayış,  uygulama  ve  tezahür  bi-
           susu destekleyen önemli bir tarihî belge   çimlerine sahip olduğu gerçeği, toplum-
           görünümündedir. Hâlen 5’i hayır, 3’ü ca-  sal tabakalaşmanın arttığı yerlerde daha
           mi  yaptırma,  5’i  sağlık,  22’si  eğitim-  açık bir şekilde görülür. Anadolu’da kök-
           öğretim, 3’ü çevre üzerine ve 1’i azınlık,   leri İslam öncesi Türk inanç sistemlerine
           12’si diğer isimlerle anılan 51 adet vakfın   kadar uzanan halk dindarlığının çok de-
           bulunması, vakıfların tarihsel fonksiyon-  ğişik  görüntüler  altında  yaygın  bir  form
           larını  sürdürmeye  çalıştığını  göstermek-  oluşturmuştur. Özellikle türbe ve yatırla-
           tedir. Elbette vakıfların dışında sosyal ha-  rı ziyaret olgusu etrafında çeşitli âdet, uy-
           yatı çeşitli yönleriyle ikame etmeye yöne-  gulama ve ritüellerle bezeli bu dindarlık
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23