Page 21 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 21

[492] 12 / DİN                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    şam tarzında ve sosyal ilişkilerdeki gele-  kültürel  ve  tarihsel  yapısının  özgünlüğü
                                    neksel  desenlerin  farklılaşmasına,  çoğu   dikkate alınmadan anlaşılamaz.
                                    zaman da gelenekle modernlik arasında   Türk  İslam  tarihinin  Anadolu’daki  en
                                    karma  biçimlerin  ortaya  çıkmasına  yol   çarpıcı izlerini üzerinde taşıyan Kayseri,
                                    açmıştır. Öte yandan büyük ölçüde işini   kendi  sosyokültürel  ve  dinî  hayatının
                                    kendi dükkân ve işletmesinde yürütmeye   özgünlüğünü de bu tarihsel mirasından
                                    çalışan yaygın esnaf ve zanaatkârlık anla-  almaktadır. Elbette bu geleneksel mira-
                                    yışı, temelde rızık ve kazançla ilgili gele-  sın  sanayileşme  ve  kentleşme  süreçle-
                                    neksel algı ve kabullerle desteklenmekte-  rinde gelişen ve küreselleşme olgusuyla
                                    dir. Bu durum orta hâlli esnaf ve tüccar   hayatın  bütün  alanlarına  nüfuz  eden
                                    kesiminin  baskın  olduğu  Kayseri  top-  modernleşme  karşısında  aynen  devam
                                    lumsal  yapısında  gündelik  hayatın  dinî   etmesi imkânsızdır. Ancak bununla bir-
                                    renk ve desenlerini istikrarlı bir şekilde a-  likte yaşanan değişimler bireyci, rasyo-
                                    yakta tutmaktadır. Bir başka deyişle dinî   nel, seküler bir dindarlığı da getirmemiş,
                                    tutum ve davranışlar, dinî algı ve kanaat-  bunun  yerine  gelenekle  modernliğin
                                    ler, Kayseri’nin etkin toplumsal tabakala-  Kayseri toplum dinamiklerine göre dö-
                                    rının  niteliklerinden  ayrı  düşünülemez.   nüşen  karma  biçimlerini  karşımıza  çı-
                                    Nitekim  Kayseri’de  her  anlamda  hayır-  karmıştır.  Kayseri  dindarlığı  büyük  bir
                                    hasenat işlerinde, yardımlaşma ve daya-  çeşitlilik  içermektedir,  ancak  genelde
                                    nışma alanında gözlenen zenginliğin ar-  örf,  âdet  ve  geleneklerle  özdeşleşmiş
                                    ka planında da kent hayatına damgasını   kültürel bir dindarlık hâkimdir. Bu din-
                                    vuran tüccar ve sanayici kesiminin izleri   darlık değişime ve modern etkilere ka-
                                    görülebilir.  Elbette  bu  gelişmelere  bağlı   palı  değildir,  aksine  modernleşmeyle
                                    olarak yaşam tarzıyla, mekânsal ve sosyal   yoğun bir etkileşim içinde dönüşen bir
                                    alışkanlıklarıyla,  eğlence  ve  kültürel  et-  dindarlıktır.  Kayseri  dindarlığının  mo-
                                    kinlikleriyle giderek ayrımlaşan tipik bir   dernleşmeyle  çatışmayan  bir  etkileşim
                                    burjuvalaşma da söz konusudur. Yükse-  yaşaması,  Kayseri  insanını  karakterize
                                    len  bu  muhafazakâr  burjuvanın  sosyal   eden ticarî ve iktisadî müteşebbislik ru-
                                    beklenti  ve  ideallerinin  uygun  yeni  dinî   huyla  bağlantılıdır.  Kısaca  Kayseri’de
                                    yorumlarla meşrulaştırılması pek o kadar   mevcut yaşanan dinî hayatı ne tam ola-
                                    da  zor  olmamaktadır.  Zira  biliyoruz  ki   rak gelenekle ne de modernlikle özdeş-
                                    din,  yoksullar  ve  mağdurlar  kadar  zen-  leştirmek  mümkündür,  onu  tamamen
                                    ginler  için  de  hayatı  anlamlandıracak   kendi tarihsel ve toplumsal bağlamında
                                    imkânlar içermektedir. Öte yandan bura-  anlamaya  çalışmak  ve  değerlendirmek
                                    da esasen birbirini destekleyen bir yapı-  en uygun yol olacaktır.
                                    sal  özgünlük  de  dikkat  çekmektedir.
                                    Ticarî anlayış ve yorum farklılığı dinî ha-  Kaynakça:  Atabey  Kılıç,  “Ali  Nisârî  Efendi”
                                    yatın dinamiklerini, dinî sosyal anlayış ve   mad. C. I; Mehmet İpşirli, “Kayseri”, DİA, Anka-
                                    algılamalar ise ekonomik faaliyetleri etki-  ra 2002, XXV. 96-101; A. Nazif , Mir’at ( Pala-
                                    lemekte  ve  yönlendirmektedir.  Bu  an-  mutoğlu),  s.  140-141;  Mustafa  Keskin-Mehmet
                                                                         Metin  Hülagü,  Geçmişteki  İzleriyle  Kayseri,
                                    lamda Kayseri toplumunda dinî değerler   Erciyes  Üniversitesi  Yayınları,  Kayseri;  Abdul-
                                    ile  ekonomik  yapı  arasındaki  ilişkilerin   kadir Yuvalı, “Kayseri’de XVII. Yüzyıl Sonların-
                                    özgünlüğü, bazı araştırmacılara Weber’in   da Kadının Sosyal Statüsü”, KYTSB , s. 367-374;
                                                                                                 1
                                    Protestan  ahlakı  ile  kapitalizm  arasında   A. Vehbi Ecer, “Ahi Evren’in Kayseri’de Yirmi
                                                                                  2
                                    kurduğu ilişkinin benzerini arama ilhamı   Yılı”, KYTSB  , s. 127-133; Ali Aktan, “Osmanlı
                                    vermiştir.  Ancak  Weber’in,  ekonomik   Belgelerine Göre Kayseri’deki Gayrimüslim Te-
                                                                                           3
                                    davranışları  belirleyen  Kalvinizme  özel,   baanın Durumu”, KYTSB , s. 7-31; Abdulvahap
                                    bir  dinsel  anlayışın  Kayseri  örneğinde   Taştan, “Kayseri’de Ziyaret Fenomeni ve Kültür
                                                                                           3
                                    paralellikler  göze  çarpsa  da,  tarihsel  ve   Tarihindeki Yeri”, KYTSB  , s. 483-485; Ayhan
                                                                         Öztürk, Şer’iye Sicillerine Göre Kayseri San-
                                    olgusal durumun oldukça farklı boyutla-  cağı (1738-1749), Erciyes Üniversitesi Yayınla-
                                    rı, konunun kendine özgü kavram ve teo-  rı, Kayseri 2000;  Çayırdağ, KTA; Kasım Kara-
                                    rilerini gerektirmektedir. Bir başka deyiş-  man, Şehirleşme Sürecinde Gelenek ve Değiş-
                                    le  Kayseri’de  dinî  hayat,  Kayseri  sosyo-  me: Kayseri Örneği, (Basılmamış Doktora Te-
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26