Page 20 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 20

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DİN / 11 [491]


           de, güçlü aile ve akrabalık bağları varlığı-  tın  bazı  göstergelerini  anlamamız  için
           nı  hâlâ  sürdürmeye  devam  etmektedir.   ipuçları  sunmaktadır.  Nitekim  Kayseri’-
           Kayseri  gündelik  hayatında  komşular,   nin  farklı  toplumsal  tabakalarını  temsil
           akrabalar ve cemaatler bağlamında yay-  eden bir örneklem üzerinde yapılan sos-
           gın olan apartman oturmaları, bireyi bü-  yolojik bir araştırma, dinin, değişen top-
           yük kent ortamının yalnızlaştırıcı etkisin-  lum  yapısıyla  birlikte  inanç  ve  pratikler
           den uzak tutarak, âdeta yeni bir mahalle   düzeyinde  kökleşmiş  olduğunu,  ancak
           formu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu   bununla  birlikte  yaşanan  değişimlerden
           durum  her  türlü  himaye,  dayanışma  ve   de  büyük  ölçüde  etkilendiğini  göster-
           ekonomik  destek  ilişkilerinin  hâkim  ol-  mektedir. Bu veriler, Kayseri’de dindarlı-
           duğu bir ağ birlikteliğidir. Ancak bu tür   ğın ya da dinî hayatın bazı boyutlarındaki
           himaye sistemleri, içine dahil olmayanla-  yükselişin  kısmen  çevresel  nitelikli  bir
           rı  yabancı  olarak  hariçte  bırakma,  içine   yön taşıdığı konusunda da bilgi vermek-
           aldıklarını da çıkarcı bir nüfuz ilişkilerine   tedir.
           alıştırma  riskleri  taşımaktadır.  Öte  yan-  Karşılıklı etkileşimlere yol açması nede-
           dan çok farklı dinî grup ve cemaat yapı-  niyle  dinî  hayatla  sosyoekonomik  yapı
           lanmalarının  çeşitli  sosyal  etkinliklerle   arasındaki ilişkinin önemi göz ardı edile-
           (dernek,  vakıf,  öğrenci  yurtları,  kermes-  mez. Kayseri’nin sosyoekonomik yapısı-
           ler, toplantılar vs.) varlıklarını sürdürme-  nın ise genel olarak esnaf, zanaatkâr ağır-
           ye çalıştıkları da bilinen bir gerçektir.   lıklı olarak orta ölçekli sanayi ve ticarete
           Aile yapısında, evlenen gençlerin ailele-  dayalı  olduğu  söylenebilir.  Ancak  özel-
           riyle birlikte aynı evde oturmaya devam   likle 1980’li yıllarla birlikte serbest piyasa
           etmeleri,  yadırganan  ve  nadir  rastlanan   ekonomisine geçiş, Kayseri sanayi ve ti-
           bir  durum  değildir.  Yeni  evlenenler  ba-  caretinde devasa adımların atılmasını, ih-
           ğımsız ev açmışlarsa kira dahil her türlü   racat  ağırlıklı  çalışan  büyük  fabrika  ve
           ihtiyaçlarının ebeveynleri tarafından kar-  şirketlerin bu piyasada yer bulmasını hız-
           şılanması ise oldukça yaygın bir uygula-  landırmıştır.  Kayseri’nin  sosyal  yapısın-
           madır. Bu âdetler, modern kentsel deği-  da,  genel  toplumsal  katmanlar  arasında
           şimle birlikte aile bağlarının zayıflaması-  ağırlıklı ve en büyük kitleyi oluşturan or-
           nın  aksine,  ebeveyn  üzerinde  yeni  yü-  ta sınıfın, artık azımsanmayacak oranda
           kümlülüklerle  birlikte  dayanışmacı  aile   sanayici ve işadamının uluslararası reka-
           tipinin  daha  da  geliştiğini  göstermekte-  bete  dönük  yatırımlar  gerçekleştirdiği,
           dir. Kayseri’de aile ve akraba dayanışma-  aynı zamanda kendilerini temsil edecek
           sının gücü, mekânsal anlamda da yakınlı-  iş ve meslek örgütlenmelerini ortaya çı-
           ğı sağlamaya dönük ortak oturma ve aile   kardığı  görülmektedir.  Burada  teknoloji
           binalarında kendini göstermektedir. Ge-  ve iş hacminin gelişmesiyle birlikte gelir-
           leneksel aile dokusu bu anlamda sanayi-  de yaşanan olağanüstü artışlar, şehrin bir
           leşme  ve  şehirleşmenin  sonuçlarından   yandan  ekonomik  yönden  ilerlemesini
           pek az etkilendiği için, dayanışmacı aile-  sağlarken diğer yandan da kentin mimari
           nin sosyal problemlere ürettiği çözümler,   ve sosyal dokusunun yerini giderek yeni,
           sosyal  yapıda  sarsıntının  daha  az  hisse-  modern eğlence endüstrisinin ürünlerine
           dilmesini  sağlamaktadır.  Ancak  elbette   ve  etkinliklerine  devretmesini  hızlandır-
           geleneksel bağların bireysel özerklik, ki-  maktadır.  Kayseri,  Anadolu’da  pek  az
           şisel yetenek ve teşebbüs ruhunda yol a-  şehrin sahip olduğu bir sivil mimariye sa-
           çabileceği  sorunlar  da  söz  konusudur.   hipken, bu tarihsel kültürel miras, büyük
           Güçlü  aile  yapısı,  modernleşmenin  yol   ölçüde açılan yeni yollar ve dikine kent-
           açtığı kültürel sarsıntıya karşı oluşabile-  leşme olgusu nedeniyle ister istemez bir
           cek dinsel radikalizmi de bu anlamda en-  tahribatın konusu olmaktadır. Yine gün-
           gellemekte,  daha  çok  muhafazakâr,   delik  hayatın  metropollerde  daha  çok
           uyumcu,  bütünleşmeci  ve  millî  hassasi-  rastlanan  “eğlence,  alışveriş  ve  boş  za-
           yetlere sahip bir dindarlık anlayışını öne   man etkinliklerinin hepsini bir araya top-
           çıkarmaktadır.  Modern  araştırmalar  şe-  layan  büyük  alışveriş  merkezleri,  prestij
           hirleşme sürecinde Kayseri’de dinî haya-  ve  yaşam  merkezlerinin”  kurulması,  ya-
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25