Page 16 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 16

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                              DİN / 7 [487]


           mıştır. Ahilerin Tokat ve Sivas’ı ele geçi-  ilişkilerin son derece canlı olması, hatta
           ren Moğollara karşı Kayseri’yi savunabi-  gayrimüslimlerin kendi aralarındaki hu-
           lecek mahallî bir örgütlenmeye sahip ol-  kuk  sorunlarını  cemaat  mahkemelerine
           ması,  onların  Kayseri  tarihinde  ve  top-  götürebilecekleri hâlde kadıya götürme-
           lumsal yapısındaki güçlü konumunu göz   leri  dikkate  şayandır.  Nitekim  ihtida  o-
           önünde tutmamızı gerektirmektedir. Ön-  laylarına pek az rastlanması da bu husu-
           celikli  olarak  Türk  ve  Müslüman  olma-  su  teyit  etmektedir.  XVI.  yüzyıla  ait  bir
           yan yerleşik gayrimüslim unsurların kar-  Tahrir Defteri, Osmanlı mahalle sistemi-
           şısında  tutunabilmenin  iktisadî  ve  ticarî   nin  genel  özelliği  olan  Müslümanlar  ile
           araçlarını sunan Ahilik, zaman içerisinde   gayrimüslimlerin ayrı yaşaması anlayışı-
           tasavvufî hoşgörüye dayalı bir din anlayı-  nın Kayseri mahallelerinde de yaygın ol-
           şının  temellerini  de  sağlamıştır.  Kayseri   duğunu,  ancak  Müslümanların  gayri-
           kültüründe  baskın  olan  ticarete  meyil,   müslimlerle beraber yaşadıkları mahalle-
           yetenek ve becerinin bir dindarlık anlayı-  lerin  de  bulunduğunu  göstermektedir.
           şı içinde günümüze kadar uzanmasında   Ayrı  mahallelerde  yaşamakla  birlikte
           Ahiliğin etkisi göz ardı edilmemelidir.   farklı inanç grupları arasında bir dışlama
           Ahilik esnaf, sanat ve meslek erbabı ile,   ve  nefret  ilişkisinden  söz  etmek  güçtür.
           iktisadî hayatı belli dinî prensipler ve ah-  Gayrimüslimlerin dinî, hukukî, eğitim ve
           lak anlayışı içerisinde düzene sokarken,   kültürle  ilgili  konularda  özerk  bir  hayat
           dinî ve kültürel boyutlar içindeki mahal-  yaşadıkları, evlenme, düğün ve boşanma
           le  olgusu  da  gündelik  ilişkiler  ve  sosyal   gibi medeni hukuk alanındaki bütün işle-
           hayatı kontrol edip denetim altında tutu-  rin kendi içlerinde halledildiği, ancak si-
           yordu. Osmanlı şehrinde, mahallelerdeki   yasal  bağımlılıklarını  cizye  vergisi  öde-
           cami ve mescidlerin varlığı ile imamların   mekle teyit ettikleri anlaşılmaktadır. Şer'-
           devletin  temsilcisi  olarak  padişahın  fer-  iyye Sicilleri araştırmaları gayrimüslimle-
           manını halka duyurma ve mahalle sakin-  rin Kayseri ekonomik hayatında çok et-
           lerinin  problemlerini  çözmedeki  etkin-  kin  olduklarını,  özellikle  ticaretle  ve
           likleri, Kayseri şehir hayatında da geçerli   zanaatkârlıkla  uğraştıklarını  ortaya  koy-
           olmuştur.  Nitekim  Kayseri  mahalleleri-  maktadır.  Kayseri  müslim  ve  gayrimüs-
           nin önemli bir bölümünün, cami ve mes-  limleri, aralarında çok büyük farklar ol-
           cit  isimleriyle  aynı  olması,  bu  gerçeği   madan ortak bir yaşamı ve kültürü pay-
           göstermektedir.                     laşmışlar,  aynı  mahallelerde  oturarak
           Mahallelerin  genelde  din  temelinde  ay-  komşuluk  yapmışlar,  birbirlerine  borç
           rışması söz konusu ise de, karışık şekilde   alıp vermişler, mahkemede vekillik ve şa-
           yaşayan  mahallelerin  de  bulunması,  bu   hitlik yapmışlar, mülk satmış ve hayatın
           konuda kesin bir kopukluk ve mesafenin   hemen  her  alanında  birlikte  hareket  et-
           olmadığını  gösterir.  Kayseri’nin  tarihte   mişlerdir. Kayseri’de Ermeni ve Rumla-
           önemli miktarda gayrimüslim unsuru ba-  rın, Selçuklulardan itibaren son dönem-
           rındıran bir merkez olması, kuşkusuz bu-  lere kadar kendi inançlarına göre güven
           rada ortaya çıkan dinî sosyal hayat üze-  içerisinde hayatlarını sürdürmüş olmala-
           rinde  derin  izler  bırakmıştır.  Nitekim   rı gerçeği, dikkat çekicidir. Tereke kayıt-
           Kayseri’nin,  1520’de %  19,  1584’te %  22   larında  Hristiyan  ailelerin  kullandıkları
           ile en fazla Hristiyan nüfusa sahip bir yer-  Türkçe isimlerin yoğunluğu ise, Kayseri-
           leşim yeri olarak öne çıkması, buradaki   ’de  yaşayan  gayrimüslimlerin  esasen
           nüfusun mahiyeti hakkında bir fikir ver-  Hristiyan  Türkler*  olabileceği  konusun-
           mektedir. 1683 tarihli bir "Şer’iyye Sicili"-  daki yaklaşımları da güçlendirmektedir.
           ne yönelik incelemeler, Müslümanlar ile   Kayseri’de dinî hayatın şekillenmesinde,
           gayrimüslimlerin  genelde  düşmanlıktan   özellikle burada yaşamış din bilginlerinin
           uzak  yaşadıklarını  göstermektedir.  Öte   büyük  etkisi  vardır.  1641–1698  yılları
           yandan aynı belgeye göre Müslümanlarla   arasında yaşayan “Kayseri’nin Dirilticisi,
           gayrimüslimler  arasında  ticarî  ve  sosyal   İhya  edicisi”  adıyla  tanınan  Ali  Nisârî
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21