Page 19 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 19

[490] 10 / DİN                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         neklerin  etkisini  zayıflatmış,  cemaatçi
                                                                         mahalle kültürünün yerini giderek birey-
                                                                         selleşen  ve  çoğullaşan  yaşam  biçimleri
                                                                         almıştır. Modern hayatın sekülerleştirici
                                                                         etkilerinin, kültürün genelinde olduğu gi-
                                                                         bi geleneksel dindarlık anlayış ve uygula-
                                                                         malarında da, gerek şekil gerekse anlam
                                                                         yönünden farklılaşmalar yarattığı anlaşıl-
                                                                         maktadır.  Bu  değişimde,  daha  çok  belli
                                                                         semtlerde odaklanan ve apartmanlaşma
                                                                         şeklinde karşımıza çıkan yeni yaşam bi-
                                                                         çimlerinin  etkili  olduğu  söylenebilir.
                                                                         Kayseri  toplum  yapısı,  aile  merkezli  bir
                                                                         kültürel yapıya sahip olup, bu ailevi daya-
          Seyid Burhaneddin Türbesi ziyaret yeridir.
                                                                         nışma  sanayi  ve  ticarî  hayatın  yanı  sıra,
                                                                         dinî hayatın da merkezî unsurunu oluş-
                                    anlayışının nispeten Kayseri’de de tarihî   turmaktadır.  Dinî  sosyalleşme  ve  bilgi-
                                    ve kültürel temellere sahip olduğunu gö-  lenmenin odağını oluşturan aile kurumu,
                                    rüyoruz.  Nitekim  halk  dindarlığının  te-  dinî hayatın bütün aşama ve boyutların-
                                    mel göstergesi olarak ziyaret yerleri üze-  da belirleyici olmaya devam etmektedir.
                                    rine yapılmış bir alan çalışmasında, Kay-  Dinî hayatın yoğunlaştığı dinî bayram ve
                                    seri ve çevresinde adak, dede, baba, şeyh,   kutlamalarda,  öncelikli  olarak  aile  bü-
                                    eren, evliya, yatır, türbe vb. adlarla anılan   yüklerini  ziyaret  etme,  evlilik  ve  sünnet
                                    ziyaret yerlerinin oldukça yaygın olduğu   düğününde  ailenin  kuşatıcı  ortamında
                                    tespit  edilmiştir.  Söz  konusu  araştırma   sürdürülmeye çalışılan örf ve âdetler bu
                                    Kayseri’de kutsal addedilerek ziyaret edi-  anlamda  kayda  değerdir.  Kayseri’de  sa-
                                    len 104 büyük mezar, 20 ağaç, 10 su kay-  nayi  bölgesinde  çalışan  işçiler  arasında
                                    nağının bulunduğunu ortaya koymuştur.   yapılan bir araştırmaya göre “aile bütün-
                                    Bu durum Kayseri’nin bir halk dindarlığı   lüğünü  sağlamada  birinci  öncelikli  öğe
                                    olarak ziyaret mekânları bakımından ne   olarak din faktörünün” öne çıkması, bu
                                    kadar  zengin  bir  alan  olduğunu  göster-  durumu açık biçimde ortaya koymakta-
                                    mektedir.  Ancak  toplumsal  değişme  ol-  dır. Ancak Kayseri’de yaşanan dinin, teo-
                                    gusu,  ziyaret  olgusunun  niteliğinde  de   rik kitabî dindarlığın aksine, kültürel yo-
                                    değişmelere yol açmıştır, örneğin köyler-  rumlarla  senteze  uğramış  bir  geleneksel
                                    de ziyaretle ilgili uygulamalar azalırken,   dindarlık tarzını temsil ettiği söylenebilir.
                                    şehir merkezindeki kutsal mekânlar yeni   Nitekim  sosyokültürel  değişmenin  gele-
                                    problemlerin ortaya çıkışıyla birlikte da-  nekler  üzerindeki  etkisini  araştıran  bir
                                    ha  yoğun  bir  ilgiye  mazhar  olmaktadır.   çalışmada, Kayseri’de özellikle din ve ai-
                                    Bunlar  arasında  özellikle  Seyyid  Burha-  le ilişkilerinde gündelik dinî hayat pratik-
                                    neddin Türbesi*'nin, kent hayatı içerisin-  lerinin kitabî din anlayışının aksine gele-
                                    de  artan  ekonomik  ve  sosyal  sorunlara   neksel,  kültürel  bir  dindarlık  anlayışına
                                    bağlı olarak hastalık, kaygı ve sıkıntıları-  daha yakın olduğunu tespit etmesi bu du-
                                    na çare arayanlar için popüler bir uğrak   rumu desteklemektedir.
                                    yeri  hâline  gelmiş  olması  dikkat  çekici-  Sanayileşme ve şehirleşme süreci Kayse-
                                    dir.                                 ri’nin geleneksel kültüründe ve dinî haya-
                                    Sosyokültürel Değişim Süreci         tında çok yönlü değişimlere yol açmıştır.
                                    Türkiye’de hızlı sosyoekonomik ve kültü-  Ancak bu sürecin toplum yapısında, bü-
                                    rel değişimler diğer büyük şehirlerde ol-  tünüyle modern bireycilik yönünde deği-
                                    duğu gibi Kayseri’de de geleneksel haya-  şimler  yarattığını  söylemek,  gerçeğe  uy-
                                    tın  dinamiklerinde  değişimlere  yol  aç-  gun düşmez. Her ne kadar eski kuşatıcı
                                    mıştır.  Modernleşme  sürecinin  gelenek-  mahalle dokusu artık yerini giderek kom-
                                    sel toplum yapısında yarattığı sarsıntılar,   şularının  birbirinden  habersiz  hayatını
                                    gündelik  hayatı  saran  örf,  âdet  ve  gele-  sürdürdüğü  apartmanlaşmaya  devretse
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24