Page 22 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 22
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ DİN / 13 [493]
zi), İÜSE, Malatya 2003; Suat Kurt, Sanayileş- vâkıf şairin bilinen tek eseri, Şehzade Yu-
menin Sosyokültürel Değişmeye Etkisi: Kay- suf İzzettin’e takdim edilmek üzere hazır-
seri Örneği, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), ladığı 1875’te basılan Düstûru’l-
KÜSBE, Kırıkkale 2006, s. 102-104; İslami Kal- Mücâhidîn’dir. Fuzûlî’nin Leyla vü
venistler: Orta Anadolu’da Değişim ve Mu- Mecnûn mesnevisini tiyatro şekline koy-
hafazakârlık, 19 Eylül 2005, ESİ Yayınları,
Berlin-İstanbul; Ünver Günay, Harun Güngör, muş ve bu piyes Güllü Agop Tiyatrosun-
Abdulvahap Taştan, Huzeyfe Sayım, Ziyaret Fe- da uzun süre sahnelenmiştir. Basılmamış
nomeni Üzerine Bir Din Bilimi Araştırması, şiirleri de bulunmaktadır.
Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri 2001, s.
75-81; Nilüfer Yetkin, 136 Numaralı Tahrir Ahmet Emin Güven’in ilk defa yayımla-
Defterine Göre XVI. Yüzyıl Sonlarında Kay- dığı, Hilmi’nin şiirlerinden bir gazeli aşa-
seri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), GÜSBE, ğıya alıyoruz:
Ankara 2007, s. 1-6; Hakan Aytekin, 91 Numa- Dinibütün Mustafa Hilmi Paşa
ralı Kayseri Şer’iye Sicilinin (s. 01-81) Trans- Çıkup fesden o gîsûlar ruhundan (İ. Kara Arşivi)
kripsiyonu ve Değerlendirilmesi, (Basılmamış
Yüksek Lisans Tezi), EÜSBE, Kayseri 2006, s. dâda gelmişdir
251; Kenan Has, Romalılar Dönemine Kadar Ne âteşdir ki Hindûlar bile feryâda
Kayseri ve Çevresinde Dinî Hayat, (Yayınlan- gelmişdir
mamış Yüksek Lisans Tezi), EÜSBE, Kayseri
1988; Rüya Kılıç, Osmanlı’dan Cumhuriyete Hatın üzre hatâdır Avrupa i’lân-ı harb
Sufi Geleneğin Taşıyıcıları, Dergâh Yayınları, itdi
İstanbul 2009; Sonay Kekeçoğlu, Şeriyye Sicil- Habeşden Hind ü Çînîler ana imdâda
lerine Göre Kayseri’de Gayrimüslimler gelmişdir
(1800-1850), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Li- Değil nakş-ı tasavvur çîn-i zülfi hâl ü
sans Tezi), Sivas 2007.
CELALEDDİN ÇELİK ebrûsı
Ne yâd-ı Mâni’ye ne hâtır-ı Bihzâda
DİNİBÜTÜN MUSTAFA HİLMİ PAŞA gelmişdir
Şair, devlet adamı (Kayseri/Tavlusun, ? Meded pîr-i mugâna hürmet iden pîr-i
– İstanbul, 1917). İlk tahsili sırasında sı- kâmildir
nıf arkadaşları tarafından verilen “Dini- Bir elde nukl bezme bir elinde bâde
bütün” namıyla bilinen şair, Tavlusun* gelmişdir
köyünden Hafız Mehmed Efendi’nin oğ-
ludur. Dedesi Ateş Hafızzâde namıyla ta- Sihir kim bir zaman hükmini sürdi
nınmıştır. Köyünde ilk tahsilini tamamla- ‘ahd-i Mûsâ’da
dıktan sonra on yaşında İstanbul’a gitti. Füsûn-ı nergizin şimdi anı îcâda
1863’te Harbiye’yi bitirdikten sonra ikin- gelmişdir
ci orduda vazifeye başladı. Suriye ve
Lübnan’daki isyanlarla, Anadolu’daki İlâhî bulmasın yüz bundan artık
Ermeni isyanının bastırılmasında rol oy-
nadı. Askerî İdâdî’de kitabet muallimli- leşker-i hattı
ğinde bulundu. Tokat’ta Divan-ı Harp Gören dir fitne-i Tâtârdır Bağdâda
gelmişdir
Reisliği yaptı. 93 Harbi ile Yunan Har-
binde yararlıklar gösterdi. Bâb-ı Seraskerî Benim meydanda şimdi şehryâr-ı ‘aşk
Levâzım Dördüncü Şube Müdürlüğüne ey Hilmî
getirildi. Uhdesine Feshâne Müdürlüğü Bu devlet bir zamanlar Kays ile
de verildi. Buradan emekliye ayrıldı. Ferhâd’a gelmişdir
Darüşşafaka’nın kurucularındandır.
Üsküdar’da Karacaahmet Mezarlığı’nda- Kaynakça: Köksal, KDŞ , s. 190; Güven,
ki aile kabristanına defnedilmiştir. Ço- Kayseri’de Mecmualar, s. 147-150; Bursalı
1
cukları “Civelekoğlu” ve “Ateşoğlu” so- OM ; Bir İnsan Bir Devir: İbnülemin Mahmud
Kemal’in Hutût-ı Meşahir Defteri (Hzl.
yadlarını aldı. Şemsettin Şeker-İsmail Kara), İstanbul 2010, s.
Son Sadrazamlar adlı eserin şifahî kay- 115.
naklarındandır. Arap ve Fars edebiyatına ATABEY KILIÇ