Page 22 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 22

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DİN / 13 [493]


           zi), İÜSE, Malatya 2003; Suat Kurt, Sanayileş-  vâkıf şairin bilinen tek eseri, Şehzade Yu-
           menin Sosyokültürel Değişmeye Etkisi: Kay-  suf İzzettin’e takdim edilmek üzere hazır-
           seri Örneği, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi),   ladığı   1875’te  basılan  Düstûru’l-
           KÜSBE, Kırıkkale 2006, s. 102-104; İslami Kal-  Mücâhidîn’dir.  Fuzûlî’nin  Leyla  vü
           venistler: Orta Anadolu’da Değişim ve Mu-  Mecnûn mesnevisini tiyatro şekline koy-
           hafazakârlık,  19  Eylül  2005,  ESİ  Yayınları,
           Berlin-İstanbul;  Ünver  Günay,  Harun  Güngör,   muş ve bu piyes Güllü Agop Tiyatrosun-
           Abdulvahap Taştan, Huzeyfe Sayım, Ziyaret Fe-  da uzun süre sahnelenmiştir. Basılmamış
           nomeni  Üzerine  Bir  Din  Bilimi  Araştırması,   şiirleri de bulunmaktadır.
           Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri  2001, s.
           75-81;  Nilüfer  Yetkin,  136  Numaralı  Tahrir   Ahmet Emin Güven’in ilk defa yayımla-
           Defterine Göre XVI. Yüzyıl Sonlarında Kay-  dığı, Hilmi’nin şiirlerinden bir gazeli aşa-
           seri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), GÜSBE,   ğıya alıyoruz:
           Ankara 2007, s. 1-6; Hakan Aytekin, 91 Numa-                            Dinibütün Mustafa Hilmi Paşa
           ralı Kayseri Şer’iye Sicilinin (s. 01-81) Trans-  Çıkup fesden o gîsûlar ruhundan   (İ. Kara Arşivi)
           kripsiyonu ve Değerlendirilmesi, (Basılmamış
           Yüksek Lisans Tezi), EÜSBE, Kayseri 2006, s.             dâda gelmişdir
           251;  Kenan  Has, Romalılar  Dönemine  Kadar   Ne âteşdir ki Hindûlar bile feryâda
           Kayseri ve Çevresinde Dinî Hayat, (Yayınlan-                  gelmişdir
           mamış  Yüksek  Lisans  Tezi),  EÜSBE,  Kayseri
           1988;  Rüya  Kılıç,  Osmanlı’dan  Cumhuriyete   Hatın üzre hatâdır Avrupa i’lân-ı harb
           Sufi Geleneğin Taşıyıcıları, Dergâh Yayınları,                     itdi
           İstanbul 2009; Sonay Kekeçoğlu, Şeriyye Sicil-  Habeşden Hind ü Çînîler ana imdâda
           lerine  Göre  Kayseri’de  Gayrimüslimler                      gelmişdir
           (1800-1850),  Cumhuriyet  Üniversitesi  Sosyal
           Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Li-  Değil nakş-ı tasavvur çîn-i zülfi hâl ü
           sans Tezi), Sivas 2007.
                             CELALEDDİN ÇELİK                              ebrûsı
                                               Ne yâd-ı Mâni’ye ne hâtır-ı Bihzâda
          DİNİBÜTÜN MUSTAFA HİLMİ PAŞA                                   gelmişdir
           Şair,  devlet  adamı  (Kayseri/Tavlusun,  ?   Meded pîr-i mugâna hürmet iden pîr-i
           – İstanbul, 1917). İlk tahsili sırasında sı-                   kâmildir
           nıf arkadaşları tarafından verilen “Dini-  Bir elde nukl bezme bir elinde bâde
           bütün” namıyla bilinen şair,  Tavlusun*                       gelmişdir
           köyünden Hafız Mehmed Efendi’nin oğ-
           ludur. Dedesi Ateş Hafızzâde namıyla ta-  Sihir kim bir zaman hükmini sürdi
           nınmıştır. Köyünde ilk tahsilini tamamla-                ‘ahd-i Mûsâ’da
           dıktan sonra on yaşında İstanbul’a gitti.   Füsûn-ı nergizin şimdi anı îcâda
           1863’te Harbiye’yi bitirdikten sonra ikin-                    gelmişdir
           ci  orduda  vazifeye  başladı.  Suriye  ve
           Lübnan’daki  isyanlarla,  Anadolu’daki   İlâhî bulmasın yüz bundan artık
           Ermeni isyanının bastırılmasında rol oy-
           nadı. Askerî İdâdî’de kitabet muallimli-                   leşker-i hattı
           ğinde  bulundu.  Tokat’ta  Divan-ı  Harp   Gören dir fitne-i Tâtârdır Bağdâda
                                                                         gelmişdir
           Reisliği  yaptı.  93  Harbi  ile  Yunan  Har-
           binde yararlıklar gösterdi. Bâb-ı Seraskerî   Benim meydanda şimdi şehryâr-ı ‘aşk
           Levâzım  Dördüncü  Şube  Müdürlüğüne                          ey Hilmî
           getirildi.  Uhdesine  Feshâne  Müdürlüğü   Bu devlet bir zamanlar Kays ile
           de  verildi.  Buradan  emekliye  ayrıldı.             Ferhâd’a gelmişdir
           Darüşşafaka’nın   kurucularındandır.
           Üsküdar’da Karacaahmet Mezarlığı’nda-  Kaynakça:      Köksal,  KDŞ  ,  s.  190;      Güven,
           ki  aile  kabristanına  defnedilmiştir.  Ço-  Kayseri’de  Mecmualar,  s.  147-150;  Bursalı
                                                  1
           cukları “Civelekoğlu” ve “Ateşoğlu” so-  OM ;  Bir İnsan Bir Devir: İbnülemin Mahmud
                                               Kemal’in  Hutût-ı  Meşahir  Defteri  (Hzl.
           yadlarını aldı.                     Şemsettin Şeker-İsmail Kara), İstanbul 2010, s.
           Son Sadrazamlar adlı eserin şifahî kay-  115.
           naklarındandır. Arap ve Fars edebiyatına                   ATABEY KILIÇ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27