Page 17 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 17

[488] 8 / DİN                      KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         ması  yolunda  önemli  gayretleri  olduğu
                                                                         anlaşılmaktadır. İlmî çalışmalarında pek
                                                                         çok öğrenci yetiştiren Ali Nisârî Efendi,
                                                                         nitekim  halka  dönük  çalışmaları  nede-
                                                                         niyle aleyhinde oluşan ve yapılan şikâyet-
                                                                         lerden dolayı İstanbul’a çektirilmiştir.
                                                                         Kuşkusuz Kayseri’nin dinî sosyal hayatı-
                                                                         nın şekillenmesinde burada adlarını ak-
                                                                         taramayacağımız  kadar  çok  sayıda  din
                                                                         bilgininin bu şekillenmeye katkısı olmuş-
                                                                         tur.  Bu  çerçevede  Mevlânâ’nın  hocası
                                                                         Seyyid Burhaneddin Tirmizi*, Davûd el-
                                                                         Kayseri*, Şeyh İbrahim Tennûrî* gibi din
                                                                         bilginlerinin  yanı  sıra  Kayseri’ye  vakıf,
                                                                         medrese  ve  şifahane  gibi  pek  çok  eseri
                                                                         kazandıran Gevher Nesibe*, Alâüddevle
                                                                         Bey,  Alâeddin  Eretna*  gibi  isimler  de
                                                                         Kayseri’nin  dinî  sosyal  hayatının  öteki
                                   Cumhuriyet öncesi Kayseri Sokaklarında bir   boyutlarını  tamamlamışlardır.  Bayrami-
                                   derviş (Tuzcu, Talas)
                                                                         ye Tarikatının halifesi olan Şeyh İbrahim
                                                                         Tennûrî’nin ilmî faaliyetlerinde Türkçeyi
                                    Efendi,  Kayseri’nin  dinî  hayatında  din   öne çıkarması onu ayrı bir konuma yer-
                                    bilginlerinin  rolünü  gösterme  konusun-  leştirmektedir.  Öte  yandan  1637  yılında
                                    dan özel bir örnektir. Aksaray’da doğan,   yapılmış olan Bayrampaşa Mevlevihane-
                                    Konya, Niğde ve Diyarbakır’daki medre-  si* ile Mevleviliğin de kendisine alan bul-
                                    selerde eğitim aldıktan sonra 1670 yılın-  duğu Kayseri’de, Kalenderilik, İshakilik,
                                    da Kayseri’ye yerleşen Ali Nisârî Efendi   Bayramilik,  Rıfailik,  Nakşibendilik  ve
                                    Gıyasiye  Medresesinde  müderrislik  ya-  Halvetilik  gibi  belli  başlı  tarikatların
                                    parak dinî ilimlerin yerleşmesine hizmet   önemli bir taraftar kitlesine sahip olduğu
                                    etmiştir.  XVII.  yüzyılın  sonlarına  doğru   anlaşılmaktadır.  Öte  yandan  Osmanlı
                                    Kayseri’de  dinî  hayat,  din  bilginlerinin   Devleti’nin son yüzyılında, 1826’da, Bek-
                                    sayısında ve ilim hayatında gerileme ne-  taşi tekkelerinin kapatılma kararı ile ya-
                                    deniyle, daha çok yeni açılan bazı tekke   saklı  hale  gelen  Bektaşi  tekkelerindeki
                                    ve  tarikatların  (özellikle  Tekkeönü  ve
                                    Tekke sokağında) söz sahibi olmaya baş-  şeyh ve dervişlerin “tashih-i tikad” etmek
                                    ladığı, halkın bir takım şeyhlerin etkisin-  üzere o dönemde ulema merkezlerinden
                                    de  kaldığı  bir  dönemdir.  Bu  evrede  Ali   sayılan Birgi ve Kayseri’ye sürülmesi ön-
                                    Nisârî Efendi’nin Kayseri’ye gelişi ve bu-  görülmüştü. Bu kararın alınması bir bakı-
                                    rada ikamet etmesi Kayseri’nin dinî ha-  ma  Kayseri’nin  Sünni  alimlerin  yetiştiği
                                    yatı bakımından bir dönüşümün simgesi-  seçkin bir merkez olduğuna işaret etmek-
                                    dir.  Ali  Nisârî  Efendinin  gayretleriyle   tedir. Nitekim Kayseri’nin tarihsel kimli-
                                    Kayseri’de  din  ilimlerine  ilgi  ve  alaka   ğinde  “makarr-ı  ulema”  (alimler  yurdu)
                                    canlanmış, bu arada medreseler yenilen-  olarak tanımlanmasında bu özelliğin et-
                                    miş  ve  mamur  hale  getirilmeye  çalışıl-  kisinin  olduğu  düşünülebilir.  Yirminci
                                    mıştır.  Bu  sebeple  o  “Muhyi-î  Kayseri   yüzyılın  başlarında  (1910)  Kayseri’de
                                    Hoca  Nisâri”  ünvanıyla  anılmıştır.  Ali   yaklaşık otuz kadar medresenin faal ola-
                                    Nisârî Efendi’nin Kayseri dinî sosyal ha-  rak eğitim vermesi, bu durumu destekle-
                                    yatında  ciddi  etkilerde  bulunduğunu,   yen bir olgudur.
                                    onun özellikle halk arasında dine aykırı   Kayseri’de aile yapısı, dinin sosyalleşme-
                                    bulduğu şeyler konusunda gerek vaaz ve   sinde ne kadar önemli bir kurum olduğu-
                                    nasihatler ve gerekse merkezi idarecilerle   nu göstermektedir. Geleneksel aile yapısı
                                    işbirliği yaparak onların ortadan kaldırıl-  Kayseri’de özgün yerel-kültürel özellikle-
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22