Page 352 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 352

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           GEL / 343 [823]


           Yüzük  Oyunu:  İki  grup  oluşturularak  bir   masını  istedi  ama  bu  atanma  sonuçsuz
           tepsi üstüne üç adet kahve fincanı koyu-  kaldı. Bundan sonra Şam, Bağdat, Erzu-
           lurdu. Gruplardan birisi kahve fincanla-  rum, Sivas Defterdarlıklarında; Amasya,
           rından birinin altına bir yüzük saklayarak   Kayseri  Sancak  Beyliklerinde  bulundu.
           diğer gruptan birinin bu yüzüğün hangi   Cidde  Mutasarrıfı  iken  1600’de  burada
           fincanın  altında  olduğunu  bulmasını  is-  vefat etti. Ölünceye değin Osmanlı genel
           terdi. Bulamayan taraf, yüzüğü saklayan-  tarihlerinin  en  önemlisi  olan  Künhü’l-
           lar  tarafından  ellerindeki  kıvrılmış  poşu   Ahbâr’ı yazdı, Türklerin İslamiyet’in ya-
           ve kayış palaskalarla kıyasıya dövülürler-  yılmasında  oynadıkları  rolü  göstermek
           di.  Yüzük  saklama  işi  bu  seferde  karşı   için  eserinin  üçüncü  kısmına  “Türk  ve
           tarafa geçerek türkü ve manilerle bir za-  Tatar Faslı” adını koydu. Âli, padişahların
           man sürüp giderdi.                  bazı  işlerini  kınayacak,  gayrimüslimler-
                                               den de hayırla bahsedecek kadar hakikat
           Kaynakça:  Cumhuriyetin  75.  Yılında  Kayseri,
           Kayseri  Valiliği  Kültür,  Sanat  ve  Turizm  Vakfı   âşığı ve medeni cesaret sahibidir.
           Yay.  4,  Kayseri  1998;  Çınar,  Mustafa,   Eserleri: Tarih: Nevadü’l-Hikem, Tarîh-i
           Karadağ’dan Mimarsinan’a Kimliğimiz, Kayse-  Engürüs,  Selimname,  El-Halatü’l-Ka-
           ri Yayınları, Kayseri 2002, s. 259-265; Erkiletli-  hire  Mine’l-Adat-ı  Zahire  fi  Beyân-i
           oğlu,  Halit,  Kayseri  Yakın  Tarihinden  Notlar,   İcmal-i  Ahvâl-i  Mısru’l-Kahire,  Ken-
           Kayseri Ticaret Odası Yayınları, Kayseri 1998;   zü’l-Ahbâr  ve  Lahiku’l-Efkâr,  Zübte-
           Kayseri 1973 İl Yıllığı, s. 122-123; Oben, Alaad-  tü’l-Tevarüh,  Mirkâtü’l-Cihâd,  Nadi-
           din,  “Develi’de  Eski  Düğün  Adetleri  ve  Taş   rü’l-Muharib,  Heft  Meclîs,  Miratü’l-
           Kavgası”, Bütün Yönleriyle I. Develi Bilgi Şöleni   Avalim,  Nusretname,  Künhü’l-Ahbâr.
           (26-28  Ekim  2002),  Develi  Belediyesi  Kültür   Münşeat  (nesir  yazılar):  Menşeü’l-İnşâ,
           Yay. 1, Develi  2003, s. 199-207; Subaşı, Muhsin   Münşeatü’l-İnşâ.  Şiir:  Varidatü’l-Eni-
           İlyas,  Dünden  Bugüne  Kayseri,  Seda  Selçuklu   ka,  Layihatü’l-Hakika,  Sadef-i  Sad-
           Yayın  Dağıtım,  Kayseri  1991,  s.  88-90;  Yurt
           Ansiklopedisi,  “Kayseri”  maddesi,  C.  VII,  Ana-  güher,  Tarîhü’l-Meta’i,  Hulasa-i  Ah-
           dolu  Yayıncılık  AŞ  ,  İstanbul  1982-1983,  s.   vâl,  Menâkıb-i  Halil  Paşa,  Mihr  u
           4768-4769; Yüksel Hasan, “Develi Köylerinde   Vefâ,  Farsça  Divan,  Gül-i  Sadberk,
           Düğün ve Düğünlerde Çıkartılan Seyirlik Oyun-  Subhatü’l-Ebdal.  Güzel  Yazı:  Menâ-
           lar” Bütün Yönleriyle I. Develi Bilgi Şöleni (26-  kıb-i  Hünerveran.  Sünnet  törenleri:
           28 Ekim 2002), Develi Belediyesi Kültür Yay. 1,   Camiü’l-Hubur.  Tefsir:  İzzetü’l-Asr  fi
           Develi 2003, s. 199-207; Elif TV., Hayatımızın   tefsir-i  suret-i  Nasr.  Siyasetname:  Fu-
           Kıyısından, Belgesel Yapım (1998).  sul-i  Hal  u  Akd  ve  Usul-i  Harac  u
                                   RECEP TEK   Nakd.  Hadis:  Subhatü’l-Uşşak,  Kırk
                                               Hadis.  Nasihatname:  Tuhfetu’l-Suleha,
          GELİBOLULU MUSTAFA ÂLİ EFENDİ        Tuhfetu’l-Uşşak,   Nasihatü’l-Selatîn,
            Kayseri Sancak Beyi, âlim, yazar ve Os-  Bahr-i Nesayih Na’t ve Kaside: Mihr u
           manlı  bürokratı  (Gelibolu,  1541-Cidde,   Mah  Ahlak  ve  Tasavvuf:  Riyazu’s-Sa-
           1600). Türklük şuuruna sahip, Türkçeci   likîn, Enisu’l-Kulub, Sadkıssa, Sadhis-
           düşünürlerin önde gelenlerinden biridir.   se,  Ravzatü’l-Letâif,  Hilyetü’l-Ricâl,
           Hayatı hakkında bilinenler, eserlerinden   Kavaidü’l-Mecâlis  ve  Âdabü’l-Mecâ-
                                               lis,  Mehasinü’l-Edeb,  Devhatü’l-Bos-
           edinilen bilgilerden ibarettir. Kanuni Sul-  tanü’l-Ârifîn,  Dürer-i  Mensure,  Raha-
           tan  Süleyman  devri  dahil  dört  Osmanlı   tü’n-Nufüs, Nushetü’l-Mecâlis, Ravza-i
           sultanının  saltanatlarını  idrak  etmiştir.   İrfân, Meayibü’l-Erazil.
           Başlangıçta ilmiyeye bilahare kalemiyeye   Kaynakça: Âli K. Süssheim, İslam Ansiklope-
           intisap etti. Kıbrıs Fatihi Lala Mustafa Pa-  disi,  I.  304-306;  Bursalı  Mehmed  Tahir,  Os-
           şa’nın divan kâtibi oldu, onunla Kıbrıs’a,   manlı  Müellifleri,  III.  86-94;  Mehmet  Şeker,
           Mısır’a Kafkasya’ya gitti, oradan gönderi-  “Gelibolulu Mustafa Âli’nin Hayatı ve Eserleri”,
           len yazıları kaleme aldı. 1586’dan sonra   Kunhu’l-Ahbar,  2.  Baskı,  Erciyes  Üniversitesi
           yeniçeri kâtibi bilahare defter emini tayin   Yayınları,  Kayseri  2006,  s.  Xİİ-XVİİ;  Cornell,
                                               H. Fleischer, Tarihçi Mustafa Âli Bir Osmanlı
           edildi. Sultan III. Mehmed’den eserini en   Aydın  ve  Bürokratı,  Tarih Vakfı Yayınları, İs-
           büyük kitap pazarı olan Kahire’de yaza-  tanbul 2008.
           bilmesi  için  Mısır  Defterdarlığına  atan-            MUSTAFA KESKİN
   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357