Page 376 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 376
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ GES / 367 [847]
cere ile aydınlatılmaktadır. Harim üst
örtüsünü taşıyan ahşap sütunlar çifte bi-
lezikli taş kaideler üzerine otururlar. Ha-
rimin güney duvarı ortasında yarım daire
planlı, yuvarlak kemerli mihrap yer alır.
Mihrap kemerinin üzerinde çarkıfelek,
niş içerisinde ise askılı kandil motifi yer
almaktadır. Mihrabın batısında yer alan
ahşaptan yapılmış olan minber orijinal
değildir. Harimin kuzey cephesine üst
örtüyü taşıyan ahşap sütunlar üzerine
bindirilmiş kadınlar mahfili yerleştiril-
miştir. Caminin kuzeyindeki üç bölümlü
son cemaat mahallîne, bu bölümün batı- Gesi Hamamı (M. Denktaş)
sında yer alan Bursa kemeri biçimli dik-
dörtgen kapıdan ulaşılır. Mahallîn kuze-
yinde yer alan üç kemer gözü birbirine doğuya doğru bir ön mekân, soyunmalık,
dört adet korint başlıklı sütun ile bağla- sıcaklık, sıcaklığın güneybatısında tuvalet
nır. Doğu ve batıda yer alan kemerler ise, ve traşlık ile kuzeydoğu yöndeki su depo-
taştan örülerek yapılmış ayaklar vasıta- su ve külhandan oluşmaktadır. Ön mekâ-
sıyla birbirine bağlanır. Son cemaat ma- nın üzeri ahşap, soyunma ve sıcaklık
hallînde bulunan yuvarlak kemerli, yarım mekânlarının üzeri kubbe, su deposunun
daire planlı mihrap, kuzey cephenin tam üzeri beşik tonoz, külhan ve tuvaletlerin
ortasında iki pencerenin arasına yerleşti- üzerleri düz damdır. Hamamda kaba yo-
rilmiştir. Caminin güneydoğu köşesinde nu ve moloz taş malzeme kullanılmıştır.
yer alan köşk-minareye, yirmi dört basa- Soyunma bölümünün güney dış duvarı,
maklı merdiven ile ulaşılır. Köşk-minare, yuvarlak formlu dört adet payanda ile
kare bir kaide üzerine oturan sekizgen desteklenmiştir. Hamama giriş, güney
kesitli dört ayak üzerinde yükselmekte- cephesinin batı ucuna kaydırılmış yuvar-
dir. Yuvarlak kemercikler ile birbirine lak kemerli kapıdan sağlanmıştır. Asi-
bağlanan sütunlar üzerinde, kare bir ta- metrik bir plana sahip olan bu ön mekâ-
bana oturmuş, altı kısmı testi biçiminde, nın üzeri ahşap direklerle örtülmüş olup,
üst kısmı koni biçimli külah bulunmakta- üzeri toprak düz damdır. Fakat bu üst
dır. Köşk-minarenin doğu alınlığında, örtünün büyük bir bölümü çökmüştür.
“Maşallah”, güney alınlığında ise, “Teba- Bu mekânın güneybatı köşesinde bir adet
rek Allah” ibareleri yazılıdır. Yapı süsle- tuvalet bulunmaktadır. Bu bölümün do-
me öğeleri bakımından sadedir. ğu cephesinin güney köşesine açılan ka-
pıdan külhana geçilmektedir.
Kaynakça: Özbek-Arslan, KTKVE, s. 143-146; Soyunma mekânına, öndeki giriş mekâ-
Esma Güleç, Kayseri Minareleri (Cumhuriyet nının doğu cephesinin orta bölümündeki
Dönemine Kadar), (E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitü-
sü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri düz lentolu kapıdan girilmektedir. So-
2006, s. 135-136. yunma mekânının üzeri kubbe ile örtülü-
REMZİ AYDIN dür. Kubbeye geçiş doğu cephede tromp-
larla, batı cephede pandantiflerle sağlan-
GESİ HAMAMI mıştır. Pandantiflerin ortasında yuvarlak
Gesi*, Güney Mahallesi, Üç Havuzlar formlu delikler mevcuttur. Bu bölümün
Sokağı üzerinde bulunan hamam, günü- aydınlatılması kubbenin tepesine açılan
müzde kullanılmamakta olup harap vazi- yuvarlak formlu dört adet ışık gözü ve
yettedir. Eserin banisi ve inşa tarihi bilin- güney cephedeki duvarın üst kısmındaki
memektedir. Tek hamam olarak inşa dikdörtgen pencere ile sağlanmıştır. So-
edilen eser, eyvansız ve halvetsiz küçük yunma bölümünün güney ve kuzey cep-
bir taşra hamamıdır. Hamam, batıdan helerinin orta bölümlerinde birer adet