Page 380 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 380
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ GES / 371 [851]
sonu XIX. yüzyıl başlarına tarihlendiril-
mektedir. Cami günümüze sağlam bir
şekilde ulaşmış olmasına rağmen ibade-
te kapalıdır. Tamamen kesme taş malze-
meden inşa edilen caminin üzerinde in-
şa ya da onarım kitabeleri bulunma-
maktadır.
Cami, tek mekânlı camiler grubu içerisi-
ne girmektedir. Caminin batı cephesi
üzerinde iki adet dikdörtgen pencere yer
almaktadır. Kuzey cephede giriş kapısı-
nın hemen batısında yer alan dikdörtgen
pencereden başka yapının, doğu ve kuzey
cepheleri üzerinde pencere açılmamıştır.
Caminin kuzeydoğu köşesinde 21 basa-
maklı bir merdiven ile çıkılan köşk mina- Gesi Surp Asdvadzadzin Ermeni Kilisesi (Ş. G. Açıkgöz)
resi yer almaktadır. Minare köşeleri pah-
lanmış dört adet sütunun taşıdığı külah Kaynakça: Açıkgöz Güngör, Ş., Kayseri ve
ve alem kısmından oluşmaktadır. Cami- Çevresindeki 19. Yüzyıl Kiliseleri Ve Korunma-
nin iç mekânına kuzey cephenin doğu- ları İçin Öneriler, Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilim-
sunda yer alan ve günümüzde önüne ek leri Enstitüsü, İstanbul, 2007, s. 136.
bir mekân yapılan kapıdan geçilerek gi- ŞEYDA GÜNGÖR AÇIKGÖZ
rilmektedir. Caminin harim kısmı pan- GESİAD
dantiflerle geçilen kubbe ile kapatılmış- Kayseri Genç Sanayici ve İş adamları
tır. Harimde yer alan mihrap ve minber Derneği (GESİAD) 1993 yılında kurul-
orijinal değillerdir.
muştur. Kurucu Üyeleri: Mustafa Ya-
Kaynakça: Özbek-Arslan, KTKVE, s. 189. manlar, Abdullah Katırcı, Mehmet Çetin,
SULTAN MURAT TOPÇU
Mustafa Özkeçeci, Halit Gazezoğlu,
Mahmut Temur, Mehmet Fındık, Musta-
GESİ SURP ASDVADZADZİN ERMENİ fa Özkarakaya, A. Kadir Şenkalp, Galip
KİLİSESİ Yazırdağ, Memduh Boydak, Ali Ezinç,
Çeşitli kaynaklardan edinilen bilgiler Mehmet Hakyemez’dir.
değerlendirildiğinde Gesi*’de bugün Derneğin amacı: GESİAD üyelerini pro-
mevcut olan yapının Surp Asdvadzadzin fesyonel düşünceye sahip, topluma ve
Kilisesi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. toplumsal olaylara duyarlı, globalleşen
Yapım tarihi bilinmeyen kilise işlevini yi- dünyanın içinde kaybolmadan globalle-
tirdikten sonra postane ve ev olarak kul- şen, dünya ticaretine entegre olmayı ba-
lanılmış sonra da terk edilmiştir. Naosta- şaran, kazanırken kazandırmasını da bi-
ki sütunlar kaldırılarak nefleri yok edilen len, çalışanları önemseyen; toplumsal
yapı, muhtemelen tonoz olan örtüsü de katılıma açık, araştırmacı, rekabetçi, ya-
mevcut olmadığından özgünlüğünü hayli şam kalitesi yüksek, sorunları ifade etme-
yitirmiştir. Sonradan eklenen duvarlarla, sini ve çözümlemesini bilen, sosyal ve
ortada bir koridor ve kenarlarda dört oda girişimci birer fert hâline getirmektir.
elde edilmesi, güney duvarının ortasına Bununla birlikte sanayici ve iş adamları-
açılan kapı, çevredeki konutlarda olduğu mızın görüş açılarını geliştirerek, Kayse-
gibi, ahşap kirişli düz toprak dam yapıl- ri’nin ekonomik ve sosyal açıdan geliş-
ması gibi müdahalelerle kilise mimarisi- mesine ve rekabet gücünün arttırılması-
ne ilişkin ipuçlarının çoğu yok olmuştur. na katkıda bulunacak faaliyetler yaparak,
Buna karşı, kuzey apsisi ile ana apsisin sürdürülebilir kalkınmayı yakalamış bir
bir kısmının mevcudiyeti, yapının üç nefli kent hâline gelmesini sağlamaktır. Şehrin
bazilikal planlı olduğunu göstermektedir. yönetim ve gelişmesine katkıda bulunur-