Page 380 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 380

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           GES / 371 [851]


           sonu XIX. yüzyıl başlarına tarihlendiril-
           mektedir.  Cami  günümüze  sağlam  bir
           şekilde ulaşmış olmasına rağmen ibade-
           te kapalıdır. Tamamen kesme taş malze-
           meden inşa edilen caminin üzerinde in-
           şa  ya  da  onarım  kitabeleri  bulunma-
           maktadır.
           Cami, tek mekânlı camiler grubu içerisi-
           ne  girmektedir.  Caminin  batı  cephesi
           üzerinde iki adet dikdörtgen pencere yer
           almaktadır.  Kuzey  cephede  giriş  kapısı-
           nın hemen batısında yer alan dikdörtgen
           pencereden başka yapının, doğu ve kuzey
           cepheleri üzerinde pencere açılmamıştır.
           Caminin  kuzeydoğu  köşesinde  21  basa-
           maklı bir merdiven ile çıkılan köşk mina-  Gesi Surp Asdvadzadzin Ermeni Kilisesi (Ş. G. Açıkgöz)
           resi yer almaktadır. Minare köşeleri pah-
           lanmış  dört  adet  sütunun  taşıdığı  külah   Kaynakça:  Açıkgöz  Güngör,  Ş.,  Kayseri  ve
           ve alem kısmından oluşmaktadır. Cami-  Çevresindeki 19. Yüzyıl Kiliseleri Ve Korunma-
           nin  iç  mekânına  kuzey  cephenin  doğu-  ları İçin Öneriler, Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilim-
           sunda yer alan ve günümüzde önüne ek   leri Enstitüsü, İstanbul, 2007, s. 136.
           bir mekân yapılan kapıdan geçilerek gi-          ŞEYDA GÜNGÖR AÇIKGÖZ
           rilmektedir.  Caminin harim kısmı pan-  GESİAD
           dantiflerle  geçilen  kubbe  ile  kapatılmış-  Kayseri  Genç  Sanayici  ve  İş  adamları
           tır. Harimde yer alan mihrap ve minber   Derneği  (GESİAD)  1993  yılında  kurul-
           orijinal değillerdir.
                                               muştur.  Kurucu  Üyeleri:  Mustafa  Ya-
           Kaynakça: Özbek-Arslan, KTKVE, s. 189.  manlar, Abdullah Katırcı, Mehmet Çetin,
                           SULTAN MURAT TOPÇU
                                               Mustafa  Özkeçeci,  Halit  Gazezoğlu,
                                               Mahmut Temur, Mehmet Fındık, Musta-
          GESİ SURP ASDVADZADZİN ERMENİ        fa Özkarakaya, A. Kadir Şenkalp, Galip
          KİLİSESİ                             Yazırdağ,  Memduh  Boydak,  Ali  Ezinç,
           Çeşitli  kaynaklardan  edinilen  bilgiler   Mehmet Hakyemez’dir.
           değerlendirildiğinde Gesi*’de   bugün   Derneğin amacı: GESİAD üyelerini pro-

           mevcut olan yapının Surp Asdvadzadzin   fesyonel  düşünceye  sahip,  topluma  ve
           Kilisesi  olduğu  sonucuna  ulaşılmıştır.   toplumsal  olaylara  duyarlı,  globalleşen
           Yapım tarihi bilinmeyen kilise işlevini yi-  dünyanın  içinde  kaybolmadan  globalle-
           tirdikten sonra postane ve ev olarak kul-  şen, dünya ticaretine entegre olmayı ba-
           lanılmış sonra da terk edilmiştir. Naosta-  şaran, kazanırken kazandırmasını da  bi-
           ki sütunlar kaldırılarak nefleri yok edilen   len,  çalışanları  önemseyen;  toplumsal
           yapı, muhtemelen tonoz olan örtüsü de   katılıma açık, araştırmacı, rekabetçi, ya-
           mevcut olmadığından özgünlüğünü hayli   şam kalitesi yüksek, sorunları ifade etme-
           yitirmiştir. Sonradan eklenen duvarlarla,   sini  ve  çözümlemesini  bilen,  sosyal  ve
           ortada bir koridor ve kenarlarda dört oda   girişimci  birer  fert  hâline  getirmektir.
           elde  edilmesi,  güney  duvarının  ortasına   Bununla birlikte sanayici ve iş adamları-
           açılan kapı, çevredeki konutlarda olduğu   mızın görüş açılarını geliştirerek, Kayse-
           gibi, ahşap kirişli düz toprak dam yapıl-  ri’nin  ekonomik  ve  sosyal  açıdan  geliş-
           ması gibi müdahalelerle kilise mimarisi-  mesine ve rekabet gücünün arttırılması-
           ne ilişkin ipuçlarının çoğu yok olmuştur.   na katkıda bulunacak faaliyetler yaparak,
           Buna  karşı,  kuzey  apsisi  ile  ana  apsisin   sürdürülebilir  kalkınmayı  yakalamış  bir
           bir kısmının mevcudiyeti, yapının üç nefli   kent hâline gelmesini sağlamaktır. Şehrin
           bazilikal planlı olduğunu göstermektedir.   yönetim ve gelişmesine katkıda bulunur-
   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385