Page 40 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 40

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DOĞ / 31 [511]


           gellemek amaçlıdır. Annenin yediği veya
           baktığı şeylerin çocuğun görünüşünü et-
           kileyeceği inanışı hâlen devam etmekte-
           dir. Anne adayı bu durumlar karşısında
           sıkça  uyarılır.  Doğum  yaklaştıkça  bebe-
           ğin  ihtiyaçlarıyla  ilgili  hazırlıklar  artar.
           Bebeğin  ilk  çocukluk  döneminde  kulla-
           nacağı giyecek ve diğer bazı eşyaların (ya-
           tak, beşik vs.) çocuğun doğumundan ön-
           ce  hazırlanması  âdettendir.  Hazırlanan
           eşyaların  rengi  bebeğin  cinsiyetine  göre
           seçilmeye  çalışılır.  Kız  çocukları  için
           pembe,  kırmızı  ve  bu  renklerin  tonları
           tercih edilir. Erkek çocukları için ise ağır-
           lıklı  olarak  mavi,  yeşil  ve  bu  renklerin   Kundak bağı (A. Yeğen)
           tonları kullanılır. Bu eşyalar, gelen misa-
           firlere sergilenir. Doğum esnasında yapı-
           lan uygulamalar şunlardır: Tıbbın günü-  ların pisliğini alsın, bebeğe bulaştırmasın
           müzdeki  kadar  ilerlememiş  olduğu  dö-  diye kapı eşiğine gömülür. Bu âdetler gü-
           nemlerde  hamilelerin  durumları  ebeler   nümüzde çok yaygın değildir. ‘Eş’e ilişkin
                                               uygulamaların  yerini  günümüzde  çocu-
           tarafından  takip  edilirdi.  Doğumun  zor   ğun  göbek  bağıyla  ilgili  uygulamalar  al-
           olması  durumunda  kadının  başında  ek-  mıştır:  Çocuğun  göbek  bağı  genellikle
           mek  bölünerek  bu  ekmeğin  köpeklere   gömülür. Bu bağın gömüldüğü yere bağlı
           yedirilmesi, kuşlara yem verilmesi, hami-  olan inanışlar şunlardır: Cami bahçesine
           le kadının saçları örgülü ise bu örgülerin   gömülmesi  çocuğun  dinine  düşkün  ol-
           açılması, silah sıkılması gibi uygulamalar   ması,  evin  bahçesine  gömülmesi  evine
           yapılmaktaydı.                      düşkün  olması,  okul  bahçesine  gömül-
           Doğumun  ardından  anne  ve  bebek  40   mesi okuması içindir. Bazı durumlarda i-
           gün boyunca korunup kollanır çünkü bu   se çocuğun göbek bağı ve gömüldüğü o-
           dönemde anne ve bebek hastalıklara kar-  kul ile ilgili inanışlar da mevcuttur. Çocu-
           şı oldukça açıktır. Anne yalnız bırakılmaz   ğa ad verilmesi de doğum âdetleri arasın-
           ve odada demir bir madde, Kuran-ı Ke-  da yer almaktadır. Çocuğa verilecek ad a-
           rim, soğan, kırmızı renkli eşyalar, vb. bu-  ile  büyüklerinden  birine  ait  olabileceği
           lundurulur. Bu uygulamalar "al basması"   gibi, günün moda olan isimleri de tercih
           inanışıyla ilgilidir. Kayseri merkezde do-  edilebilir. İsme karar verildikten sonra a-
           ğan  çocuğun  erkek  olması  durumunda   ilenin en yaşlı erkek üyesi abdest aldıktan
           anneye "aside" adı verilen bir tatlı yediri-  sonra çocuğu kucağına alarak ayağa kal-
           lir. Özellikle de süt yapıcı gıdalar yediri-  kar. Kıbleye yüzünü döner. Çocuğun sağ
           lir. Anneye ve aileye "gözü aydın" ziyaret-  kulağına ezan okunur, sol kulağına ise üç
           leri yapılır. Bu ziyaretlerde anneye ve be-  kere verilecek isim söylenir. Böylece isim
           beğe ilişkin iyi dilekler söylenir ve hediye   verme  işlemi  tamamlanmış  olur.  Çocu-
           getirilmesi âdettendir. Gelen kişilere es-  ğun  ve  annenin  "kırkını  çıkarmak"  için
           kiden loğusa şerbeti denilen tatlı içecek,   hamama gidilir. Kırklama işlemine aile-
           günümüzde ise çay, kahve ve pasta gibi   nin yakın çevresi de davet edilir. Bu âdete
           yiyecek ve içecekler ikram edilir. Çocu-  göre çocuk ve anne yıkanır. Böylece anne
           ğun  doğmasından  sonra  halk  arasında   loğusalık  döneminden  çıkar.  Davetliler
           ‘eş’ olarak bilinen plasenta ile ilgili uygu-  tarafından hamama getirilen yiyecek ve i-
           lamalar  vardır:  Eşin  boğumlu  veya  düz   çeceklerin ikramından sonra kırklama iş-
           olması ile doğan çocuktan sonra dünya-  lemi tamamlanmış olur. Hamama getiri-
           ya  gelecek  çocuğun  cinsiyetine  ilişkin   len yiyeceklerin bitirilmesi şarttır, bitiril-
           tahminler yürütülür. Eş, gelen pis insan-  memesi durumunda bu yiyecekler eşe ve
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45