Page 41 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 41
[512] 32 / DOĞ KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
erkek çocuklara yedirilmez. Yiyeceği ha- cılar) ve Tüm Hacılar Topluluklarının Tarih-
zırlayan kişinin de yemesi çok uygun gö- leri ile Bulundukları Yerler, Emek Matbaacılık,
rülmez. Hamama gitme âdeti günümüz- Kayseri 1984; Öztelli, Cahit, “Albastı, Alkarısı,
Koruma ve Tedavisi”, Türk Folklor Araştırma-
de azalmıştır. Çocuk ilk dişini çıkarınca i- ları, C. X, S. 209 (Aralık) 1966, s. 4261-4265; Ül-
se aile yakınları diş hediği kaynatmak kütaşır, M. Şakir, “Gelenek ve Görenekler: Ana-
için çağırılır. Bu âdete göre buğday suda dolu’da Doğum Âdetleri”, Türk Folklor Araş-
kaynatılır ve içine çeşitli çerezler atılarak tırmaları, C. VII, S. 160 (Kasım) 1962, s. 2883-
karıştırılır. Bu yiyecek, gelen misafirlere 2886; Yoloğlu, Güllü, Türklerin Aile Merasim-
leri, Ankara 1999.
ikram edilir. Çocuğun önüne çeşitli mes- BETÜL AYDOĞDU
lek gruplarını temsil eden eşyalar konula-
rak, seçtiği eşyaya göre gelecekte sahip o-
lacağı meslekle ilgili tahminler yürütülür.
Misafir olarak gelenler hediyeler verir.
Dişin çıktığını ilk gören kişi de hediye ge-
tirir.
Kaynakça: Acıpayamlı, Orhan, Türkiye’de Do-
ğumla İlgili Âdet ve İnanmaların Etnolojik E-
tüdü, Ankara 1974; Aça, Mehmet, “Türk Halk
Geleneğindeki Doğum Sonrası Uygulamalara
Bir Örnek: Tuzlama”, Millî Folklor, C. VII, S. 52
(Kış) 2001, s. 93-100; Arısoy, Süleyman, “Folk-
lor ve Doğum”, Türk Folklor Araştırmaları, C.
XV, S. 304, (Kasım) 1974, s. 7133-7137; Aydoğdu,
Betül, Fahri Bilge’nin Kayseri Yöresi Türk
Halk Bilimi Çalışmaları , Erciyes Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek
Lisans Tezi), Kayseri 2005; Ayvaz, Mehmet A-
kif, “İşte Böyle Doğar Kayserili”, Bizim Eyvan,
S. 1, 2008/1, s. 87-89; Ayvaz, Mehmet Akif, “İşte
Böyle Doğar Kayserili-2”, Bizim Eyvan, S. 2,
2008/2, s. 88-90; Boratav, Pertev Naili, "Türk
Halkbilimi II", 100 Soruda Türk Folkloru (İna-
nışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar), Gerçek DOĞUŞ EDEBİYAT
Yayınevi, İstanbul 1997; Bülbül, Alev, Kayseri Aylık kültür, sanat ve edebiyat dergisi.
Ağzı, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya
Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Basıl- Aynı isimle ilk dergi yayını 1976 yılında,
mamış Bitirme Tezi), 1963-1964;Hala [Kazım Atabay Koca’nın imtiyaz sahipliğini Ü.
Özyedekçi] “Kadınların Ninni Üslûbu”, Erciyes Fehmi Sorgunlu’nun* Genel Yayın Yö-
Halkevi Dergisi, 7. yıl (1949), S. 72: 29–30;Ka- netmenliğini üstlendiği üç ay gibi kısa bir
lafat, Yaşar, “Kayseri Çevresi Örnekleri İle Halk süre yayın hayatını sürdüren dergi ka-
İnançlarımızda ‘Korunma’ ve ‘Kurtulma’ Yön- panmak zorunda kaldı. Daha sonra aynı
temleri”, Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve E-
debiyat Bilgi Şöleni (12-13 Nisan 2001); Bildiri- isimle sahipliğini Ülkücü Gazeteciler Ce-
ler, (hzl Mustafa Argunşah, İsmail Görkem, Hül- miyeti Kayseri Şubesi adına Hamdi Yıl-
ya Argunşah, Atabey Kılıç), C. I (A-K), Fen- maz, genel yayın yönetmenliğini Mehmet
Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Yayın- Delibaş, teknik müdürlüğünü Köksal Ak-
ları, Kayseri 2001, s. 397-400; Karaköse, Ayşe, çalı* ve sanat yönetmenliğini Erdoğan
Kültür Değişmeleri Açısından Kayseri’de Ka-
dınların Doğum ve Çocukla İlgili İnanış ve Tanrıöven’in üstlendiği Doğuş Edebiyat
Âdetleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler 1 Ocak 1980 tarihinde çıktı. Yayın hayatı-
Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), na atıldığı günden itibaren en çok konu-
Kayseri 2003; Kefkir, Ayşe, Hacılar Ağzı , Er- şulan dergi oldu. İlk sayıda Alparslan
ciyes Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Türkeş, Köksal Akçalı, Erdoğan Tanrıö-
Dili ve Edebiyatı Bölümü (Basılmamış Bitirme ven, Hamid Dönmez, Muin Feyzioğlu,
Tezi), Kayseri 2000; Örnek, Sedat Veyis, Türk
Halkbilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara Burhan Şahin, Kadir Özdamarlar, Ham-
1995; Özdemir, Mustafa, Hacılar (Kayseri Ha- di Yılmaz ve Mehmet Delibaş’ın yazı ve