Page 44 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 44

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           DOK / 35 [515]


            elde  edildiği  dokumalara  ise  ‘cicim’  adı
            verilir. Cicim tekniğindeki dokumalarda,
            dokuma tekniğinin zorluğundan, çapraz
            hatlı motifler tercih edilir. Renkli iplerin
            ise, çözgü iplerinin arasından yatay yön-
            de geçirilmesiyle; isteğe göre bir, iki, üç
            vb. çözgü teli üzerinden atlamalı olarak
            geçirilerek  oluşturulan  dokumalara  ‘zili
            (sili)’ adı verilir. Motifleri meydana geti-
            ren  renkli  iplerin  çözgü  iplerine  bir  tur
            sarılması ile oluşan dokumalara ise ‘su-
            mak’  adı  verilir.  Düz  dokumalarda  de-
            senlerin  dokumaya  aktarılması,  halıyla
            kıyaslandığında  çok  daha  özgürcedir.
            Halıda olduğu gibi sıra takibi söz konusu
            değildir.  Geleneksel  tarzda  yapılan  düz
            dokumalarda  desenler  tasarlanıp  çizil-
            mez.  Dokuyucu  ya  içinden  geldiği  gibi
            ezberlediği  motifleri  dokur  ya  da  önce-  Sarız yöresi kurbağalı- kuşlu kilim
            den dokunmuş bir dokumayı ters çevire-  (Z. Şahin)
            rek  onu  dokumaya  aktarır.  Motiflerde
            dokuma tekniğinin gerekliliğinden ötürü   yörede iplik yapımı için uğraşılmayıp ha-
            geometriktir.                        zır alınmaya başlanmıştır. İpler, doğal ve-
            Orta Asya’da ev veya çadırın temel süsle-  ya toz boya ile boyanır. Dokumaya canlı-
            me malzemesi, bugünkü anlamda mobil-  lık kazandırmak için bazı motifler orlon
            yası,  keçe  ve  halı  idi.  Yaylacılık  yapan   iplerle  dokunmuştur.  Yörede  çile  boya-
            Türklerin kolayca taşıyabildiği bu malze-  ma yapılmakta ve çileye ‘gelep/kelep’ adı
            me  aynı  zamanda  refah  seviyesinin  de   verilmektedir. Eskiden sadece yün iplik-
            göstergesiydi. Bugün Anadolu’da da gö-  ler boyanırken, günümüzde pamuk iplik-
            çebe  yaşayan  vatandaşlar  hâlâ,  halıyı   ler de boyanmaktadır. Mordan maddesi
            zenginliği; kilim, cicim, zili gibi dokuma-  olarak  şap  kullanılır,  yörede  şapa  ‘seğ’
            ların orta halliliği, keçe, çul vb. dokuma-  denir.  Mordanlama  işlemine  ‘seğleme’
            ların da fakirliği sembolize ettiğini kabul   denilmektedir.
            etmektedir.
            Kayseri Yöresi Düz Dokumaları
            Sarız  Yöresi  Düz  Dokumaları:  Sarız*,
            Kayseri’ye bağlı ilçedir. Sarız merkez ve
            köylerinde dokunan düz dokumaları üç
            sınıfa  ayırabiliriz:    Geleneksel  Sarız  do-
            kumaları;  değişik illerden gelerek Sarız’a
            yerleşen  kişilerin,  geldikleri  yerlerdeki
            dokuma bilgilerini Sarız’a getirerek, uzun
            yıllar  Sarız’da  dokudukları  dokumalar;
            son yıllarda düz dokumalara artan talep-
            ten dolayı ticari amaçla dokunan doku-
            malar.
            Sarız ilçesi ve köylerindeki dokumalarda
            kullanılan iplikler, uzun yıllar yöre halkı
            tarafından  iğ,  öreke,  kirman,  çıkrık  gibi
            büküm aletleri kullanılarak elde edilmiş-
            tir.  Fabrikasyon  ipliklerin  üretilmesiyle,   Sarız yöresi firikli cicim dokuma (Z. Şahin)
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49