Page 49 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 49

[520] 40 / DOK                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         mektedir.  Motifsiz  kilimlere  ise  ‘soy  ki-
                                                                         lim’ denilir. Bu şekilde dokunmuş kilim-
                                                                         lere hemen hemen her evde rastlanmış-
                                                                         tır.  Zili  ve  cicim  tekniğinde  dokunmuş
                                                                         her dokumada sinek kanadı motifleri do-
                                                                         kumanın  başlangıç  ve  bitiş  kısımlarına
                                                                         dokunmaktadır.  Eskiden  odalara  asılan
                                                                         dokumaların ebatları büyük iken son yıl-
                                                                         larda ebatlar küçülmüştür. Dokumaların
                                                                         ortasındaki büyük motiflere top, desende
                                                                         olmayan, sıkıştırılan motiflere ise eğrelti
                                                                         denmektedir. Cicim ve zili tekniğinde ki
                                                                         dokumalara ‘çalma’ denilmektedir.
                                                                         Dokumaların  kullanım  alanları:  Alaçık,
                                                                         yer yaygısı, duvar yaygısı, ahretlik doku-
                                                                         ma (öbür dünya kilim), yük perdesi, yük
                                                                         yaygısı, çuval, kelefe, alık, heybe, yastık,
                                                                         oklavalık, tuz torbası/tuz çantası vb. şek-
                                   Yahyalı kilim seccade
                                                                         lindedir.
                                    be  (heybe),  kolon  dokunur.  Kasabanın   Hacılar* Yöresi Kumaş (Bez) Dokuma Sanatı
                                    geleneksel  özelliklere  sahip  dokumala-  Hacılar bezi (kumaşı); geçtiğimiz yüzyılın
                                    rında  genellikle  siyah,  beyaz,  kırmızı,   başlarında  Hacılar  ekonomisine  önemli
                                    kahverengi  renkler  kullanılmıştır.  Beyaz   ölçüde katkısı olmuştur. Eski çulha tez-
                                    yünün  doğal  rengidir  ve  boyanmadan   gâhlarında  dokunmaktadır.  Hacılara  ilk
                                    kullanılır. Elde edilen ipler çile haline ge-
                                    tirilir. Çileye yörede gelep (kelep) denir.   tezgâhın Burdur’dan Hasan usta diye biri
                                    Gelepler bakır kazanlarda boyanır. Şıhlı   tarafından  getirildiği  söylenmektedir.
                                    Kasabası'nda  tespit  edilen  geleneksel   Bir  zamanlar  Hacılar  ve  bu  ilçeye  bağlı
                                    yaygıların  ebatları  oldukça  büyüktür.   köylerde hemen hemen her evde görülen
                                    Halk eskiden ıstar dedikleri sarma tezgâhı   bu dokuma çeşidi, zaman içinde teknolo-
                                    kullanırlarken, son yıllarda ticari amaca   jik gelişmelerle ve makine tezgâhların or-
                                    yönelik dokuma yaptıklarından, dokuma   taya çıkmasıyla günümüzde önemini yi-
                                    ebatları da küçülmüş ve germe tezgâh ti-  tirmiş ve tümüyle yok olmuştur. Hacılar
                                    pini  kullanmaya  başlamışlardır.  Germe   ilçesinde,  II.  Dünya  savaşı  yıllarında
                                    tezgâhların ebatları ise 130 x 180 cm'dir.   2500 dokuma tezgâhında en kaliteli ka-
                                    Tezgâhlar çam ağacından yapılmaktadır.   put bezleri dokunmaktaydı.
                                    Kasabada  çarpanaların  (kolonların)  do-  1950’li yıllarından önce Hacılar yöresin-
                                    kunduğu yer tezgâhlarından da bahsedil-  de kumaş dokumacılığı ön planda idi. O
                                    miş fakat örneğine rastlanmamıştır.  yıllarda  faaliyette  bulunan  Sümer  bez
                                    Yörede  motiflere  ‘nakış’  denir.  ‘Küpe’   fabrikasından*  alınan  pamuk  ipliklerle,
                                    şeklinde ifade edilen ‘kıvrım/çengel’ mo-  kumaşlar  el  tezgâhlarında  genellikle  er-
                                    tifleri kilim dokumalarında çok görülür.   kekler  tarafından  dokunurdu.  Kadın  ve
                                    Kasabada el dokumalarına ‘ivitleme’ de-  çocuklar ise masura sarma işleminde ça-
                                    nir.  Sedef  ve  bordüre  ‘yelen  veya  ayak’   lışarak dokuma yapan kişinin daha fazla
                                    denir.  Yörede  eğrilmemiş  keçi  kılının,   kumaş dokumasını sağlardı. Bu dokuma-
                                    boyanarak dokumalarda uzun bir şekilde   nın yaygın olduğu tarihlerde hemen he-
                                    bırakıldığı görülmüştür. Kasaba halkı bu-  men her evde bir tezgâh bulunurken, bir
                                    na  ‘filik’  demekte  ve  süs  amaçlı  olarak   evde  iki  tezgâhın  olması  ise  halkın  gö-
                                    dokumalara koyduklarını belirtmektedir-  zünde zenginlik ifade etmekteydi. Hacı-
                                    ler.  Renkli  bantlar  halinde  dokunan  ki-  lar bezi olarak nam salmış olan çulha do-
                                    limlere ‘çıbıklı veya taktalı/tahtalı’ denil-  kumacılık (bez dokumacılık), uzun yıllar
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54