Page 10 - Avariz Ve Cizye 1
P. 10

1        3 2 2        4  3  3                                                                            5 4
                                                                                                       9




 suretler uretler
 defterlerden efterlerden
 al
 AVÂRIZ VE AVÂRIZ DEFTERLERİ   almışlardı.  Bu  bazen  hizmet ve  mal  isteği,  bazen  de peşin olarak  ödenen  bir  vergi mışlardı.  Bu  bazen  hizmet ve  mal  isteği,  bazen  de peşin olarak  ödenen  bir  vergi   d  s  ç  v  mahalli ahalli   kadılara adılara   n  emirleri mirleri   Sürsat; Ordunun hareketinden önce takip edeceği askerî yol, bu yollar üzerinde
 çıkarılmakta ıkarılmakta
 nüzül üzül
 k
 e
 ve e
 m
 Avârız Vergisi   şekli olarak uygulanmıştır. 22  g  konaklayacağı yerler, menziller, kısa bir süre için  istirahat  edeceği oturaklar, tayin
 şekli olarak uygulanmıştır.  Osmanlı Devleti’nde de daha kuruluş yıllarında, normal  Osmanlı Devleti’nde de daha kuruluş yıllarında, normal
 gönderilmekteydi. Tevziat, tahsilât ve nakliyatın süratini temin maksadı ile divan-ı önderilmekteydi. Tevziat, tahsilât ve nakliyatın süratini temin maksadı ile divan-ı
 Osmanlı  maliyesinde  bir  vergi  terimi  olan  avârız  sözlükte,  sonradan  meydana   şer’i  hukuk  ve  örfi  resimlerin  dışında  olağanüstü  zamanlara  mahsus  olmak  üzere, şer’i  hukuk  ve  örfi  resimlerin  dışında  olağanüstü  zamanlara  mahsus  olmak  üzere,   hümâyun,  maliyeden  taşraya  gönderilen  emirlerin  herhangi  bir  sebeple  gecikmesi ümâyun,  maliyeden  taşraya  gönderilen  emirlerin  herhangi  bir  sebeple  gecikmesi   ediliyor ve bu konaklarda ordun
 h
 çeşitli  a dla r  a ltında  na kdî,  şa hsî  hiz met  ve  a ynen  ma l  teslimi  şeklinde  birçok eşitli  a dla r  a ltında  na kdî,  şa hsî  hiz met  ve  a ynen  ma l  teslimi  şeklinde  birçok
 i
 gelen ve sabit olanın zıddı gibi manası bulunmaktadır. Osmanlı maliyesinde vergi ve   ç  ihtimalini düşünerek, kadıların yanlarında olan avârız hanesi defter suretlerine göre htimalini düşünerek, kadıların yanlarında olan avârız hanesi defter suretlerine göre   un, ekmek, arpa, koyun, yağ, bal, ot, saman, odun tespit ediliyor ve kadılara emirler
 bütçe  terimi  olarak  birbirine  bağlı  anlamları  vardır.  Mâlî  terim  olarak  avârız,   fedakârlıklar talep edilmişti ki buna avârız-ı divâniye denilmekteydi.     t tevziatı yapmaları ve derhal harekete geçmelerini emrediyordu. Tekâlif emrini alan evziatı yapmaları ve derhal harekete geçmelerini emrediyordu. Tekâlif emrini alan   gönderilerek  bu  zahirenin  temini  isteniyordu.  Yürüyüş  halinde  bulunan  orduların
 fedakârlıklar talep edilmişti ki buna avârız-ı divâniye denilmekteydi.
 33
 olağanüstü hallerde alınan bir hane vergisi olarak tarif edilebilir.   Savaş zamanlarında ihtiyaç duyulan insanlar için buğday veya un, hayvanlar avaş zamanlarında ihtiyaç duyulan insanlar için buğday veya un, hayvanlar   kadılar,  merkez  kazası  için  her  mahallenin  önde  gelen  bir  kimsesini  çağırıyor  ve adılar,  merkez  kazası  için  her  mahallenin  önde  gelen  bir  kimsesini  çağırıyor  ve   yol boyunca iaşesini sağlamak üzere halktan alınan bu aynî mükellefi
 S
 k
 Osmanlılarda  vergi  ve  nüfus  tespitleri  hane  sayımına  dayanır,  sayımlarda  da   i için arpa temininde devletin kaynakları yetersiz kaldığından, olağanüstü tedbirler ile çin arpa temininde devletin kaynakları yetersiz kaldığından, olağanüstü tedbirler ile   onların  huzurunda  mahallede  kayıtlı  ve  avârız  hanesi  hesabına  dâhil  şahıslar  âlâ, nların  huzurunda  mahallede  kayıtlı  ve  avârız  hanesi  hesabına  dâhil  şahıslar  âlâ,   veriliyordu. Kelime manası
 o
 ülkenin  tüm  imkânları  seferber  edilmekteydi.  Avârız  mükellefiyeti  dâhilinde lkenin  tüm  imkânları  seferber  edilmekteydi.  Avârız  mükellefiyeti  dâhilinde
 evsât  ve  ednâ  olmak  üzere  tahammüllerine  göre  adalet  ile  tevzi  ediyor  ve vsât  ve  ednâ  olmak  üzere  tahammüllerine  göre  adalet  ile  tevzi  ediyor  ve
 vergi verebilecek olan nüfus esas kabul edilirdi. Bu sebeple sadece aile reisleri olan   ü  e  nakledilmesi,  birliklere  satılması  işlemlerini  ifade  eder.  Sürsat  ile  ilgili  gönderilen
 topluyordu. Köylerde ise bu iş, köy imamı ve kethüdası tarafından yapılıyordu.
 ordunun iaşesi, başlıca üç yöntemle sağlanmaktaydı. rdunun iaşesi, başlıca üç yöntemle sağlanmaktaydı.
 erkekler  sayıma  tabi  tutulur,  mücerredler  (bekâr  erkek  nüfus)  ise  ayrıca  defterde   o  topluyordu. Köylerde ise bu iş, köy imamı ve kethüdası tarafından yapılıyordu. 6 6  emirlerde  menzile  götürülen  zahirenin  satılacağı,  zahire  sahiplerine  kâr,  ordunun
 1.
 gösterilirdi. Tahrir defterlerinde kayıtlı olan nüfus, hane-i avârız veya hane-i gayr-i ez-  1. Avârız hanesi denilen hane halkı vergi birimlerine nüzül adı verilen dolaysız  Avârız hanesi denilen hane halkı vergi birimlerine nüzül adı verilen dolaysız   A  iaşesinde de bir genişleme ve ferahlama sağlanacağı zikredilmektedir.
 Avârız hanesinin toplamı olarak, her kazadan istenen hububat miktarını tespit vârız hanesinin toplamı olarak, her kazadan istenen hububat miktarını tespit
 avârız  olarak  ikiye  ayrılırdı.  Avârız  haneleri  vergilendirilebilir  yahut  fiilen   v  e  Harbe  hazırlık  emirleri  verilirken,  merkez  ve  taşrada  sürsat  olarak  ordunun
 vergiler salınıyor, yani bir miktar zahire teslim etmeleri isteniyordu. ergiler salınıyor, yani bir miktar zahire teslim etmeleri isteniyordu.
 eden oran, her zaman aynı değildi. Bu oran, ülkedeki hububat üretimi ve cephede den oran, her zaman aynı değildi. Bu oran, ülkedeki hububat üretimi ve cephede

 savaşan askerin sayısına göre değişmektedir. Nüzül umumiyetle un ve arpa olarak avaşan askerin sayısına göre değişmektedir. Nüzül umumiyetle un ve arpa olarak
 vergilendirilmiş  olan  haneleri  gösterirdi.  Diğerleri  ise,  derbendcilik,  tuzculuk,    2.  Önceden  belirlenen  konaklama  mevkilerine  erzak  getirip,  hükümetin 2.  Önceden  belirlenen  konaklama  mevkilerine  erzak  getirip,  hükümetin   s  iaşesi için, her kazânın ihraç edeceği sürsat türü un, ekmek, arpa, koyun, yağ, bal vs.
 alınıyordu.  Arpa  ordu  hayvanatının  yemi  olarak  sarf  ediliyor,  un  tahsilâtı  ile  de lınıyordu.  Arpa  ordu  hayvanatının  yemi  olarak  sarf  ediliyor,  un  tahsilâtı  ile  de
 belirlediği fiyatlardan satma yükümlülüğünün getirildiği, sürsat denilen tahsil şekli elirlediği fiyatlardan satma yükümlülüğünün getirildiği, sürsat denilen tahsil şekli
 madencilik,  celeplik,  şahincilik  gibi  belirli  hizmetle  yükümlü  olanları;  kadı,  naib,   b  a  miktarı  sevk  edileceği  menziller  belirtilerek  kadılara,  emirler  gönderiliyordu.  Her
 ordunun hareket ve savaşma gücü ile bağdaşmayan zaman gerektiren külfetlerden rdunun hareket ve savaşma gücü ile bağdaşmayan zaman gerektiren külfetlerden
 muhassıl, sipahi, müderris gibi resmî görevlileri; imam, hatip, müezzin, zaviyedâr,   i idi. di.   o  kadının  ordunun  ulaşmasından  önce  kazasından  istenen  miktardaki  erzakı,
 kurtulmuş olunuyordu. Nüzülün reayadan toplanması, emredilen yere taşınması ve urtulmuş olunuyordu. Nüzülün reayadan toplanması, emredilen yere taşınması ve
 şeyh, seyyid gibi din adamlarını; körlük, delilik, düşkünlük gibi bedenî sakatlıkları      3.  Devletin  iştira  adı  verilen  ve  sabit  yerel  piyasa  fiyatları  üzerinden  yaptığı 3.  Devletin  iştira  adı  verilen  ve  sabit  yerel  piyasa  fiyatları  üzerinden  yaptığı   k  emredilen  menzile  nakletmesi ve orada un, ekmek, arpa, yağ, bal ve odunu  nüzül
 orduya  nüzül  eminine  veya  savaş  sahası  gerisindeki  ambarlara  teslim  edilmesi rduya  nüzül  eminine  veya  savaş  sahası  gerisindeki  ambarlara  teslim  edilmesi
 mal alımları idi.
 olan  kimseleri  içine  almakta  olup  vergilerin  tamamından  veya  bir  kısmından   mal alımları idi. 44  o  eminine, kasaplık koyunları ganem eminine teslim edip makbuz alması gerekiyordu.
 muafiyeti  ifade  ederdi.  Muafiyet  sebebiyle  hizmetlerin  çoğu  avârız-ı  divaniye  ve       vazifeleri,  kadılara  verilmişti.  Kadılar,  kazalarından  ihraç  ettikleri  nüzülü  temin azifeleri,  kadılara  verilmişti.  Kadılar,  kazalarından  ihraç  ettikleri  nüzülü  temin   Sefer güzergâhına yakın olan kazalar sürsatı aynî olarak, uzak yerlerdeki kazalar ise
 v
 e
 tekâlif-i  örfiyyeden  sayılan  yükümlülüklerdendi.  Belirli  bir  hizmetle  mükellef   Nüzül ve Sürsat Nüzül ve Sürsat   ettikleri  hayvanlara  yüklüyor,  çoğu  defa  kafile  kervanının  başına  geçip,  hububatı ttikleri  hayvanlara  yüklüyor,  çoğu  defa  kafile  kervanının  başına  geçip,  hububatı   nakdî  olarak  teslim  ediyorlardı.  Sürsatın  aynî  olarak  alındığı  kazaların  kadıları,
 t
 olanlara ayrıca başka bir hizmet yüklenemezdi.    Nüzül; Sözlük anlamı inme, konma manalarına gelmekte olup, askerî ve mâli Nüzül; Sözlük anlamı inme, konma manalarına gelmekte olup, askerî ve mâli   tayin edilen yere götürüyor ve orada ilgililere teslim ediyordu. Teslim ettiği hububat ayin edilen yere götürüyor ve orada ilgililere teslim ediyordu. Teslim ettiği hububat   istenen malları temin etmek ve hayvanlara yükleyip, belirlenen yere nakletmek gibi
 1
 karşılığında da temessük alıyordu.
 Avârız  vergisi,  XVII.  yüzyıldan  itibaren  Osmanlı  ordularının  aynî  ve  nakdî   terim  olarak cins  ve miktarı  önceden tayin  edilen  zahirenin, ordunun geçeceği menzillere terim  olarak cins  ve miktarı  önceden tayin  edilen  zahirenin, ordunun geçeceği menzillere   karşılığında da temessük alıyordu. 7 7  görevleri   yaparlarken,   sürsatın   bedelini   tahsil   etmek   için   merkezden
 finansmanında  önemli  bir  rol  üstlenmiştir.  Bundan  dolayı  da  verginin  düzenli  bir   götürülerek  hazır  edilmesi  anlamına  gelmektedir.  Olağanüstü  hallerde  alınan  nüzül, götürülerek  hazır  edilmesi  anlamına  gelmektedir.  Olağanüstü  hallerde  alınan  nüzül,   Olağanüstü  hallerde,  ordunun  iaşesi  (provizyonizm)  için  halktan  talep  edilen lağanüstü  hallerde,  ordunun  iaşesi  (provizyonizm)  için  halktan  talep  edilen   görevlendirilmiş tahsil mem
 O
 şekilde  tahsil  edilebilmesi  için  önemli  tedbirler  alınmıştır.  Hatta  avârız  vergisinin   ordunun  ihtiyacı  olan  mal  ve  hizmet  taleplerinin  karşılanması  için  konulan  avârız ordunun  ihtiyacı  olan  mal  ve  hizmet  taleplerinin  karşılanması  için  konulan  avârız   nüzülün  arpa  ve  un  gibi  aynî  olarak  alınması  gerekiyordu.  Ancak  Osmanlı üzülün  arpa  ve  un  gibi  aynî  olarak  alınması  gerekiyordu.  Ancak  Osmanlı   Nakden  ödenen  sürsatın  b
 n
 Devleti’nde,  toplum  hayatında  ziraatın  hâkim  rolü  yanında,  para  ekonomisi  de evleti’nde,  toplum  hayatında  ziraatın  hâkim  rolü  yanında,  para  ekonomisi  de
 alınma şekilleri olan nüzül ve sürsat için ayrı ayrı emir ve hükümler gönderilmiştir.    vergisinin,  XVII.  yüzyılda  nakden  alınan  vergiye  dönüşmesi  neticesinde  ortaya vergisinin,  XVII.  yüzyılda  nakden  alınan  vergiye  dönüşmesi  neticesinde  ortaya   D  amireye yatırılıyor ve harbin diğer ihtiyaçları için sarf ediliyordu.
                                                                                    9
 oldukça yaygındı. Nitekim nüzülün ayni olarak alındığı gibi, nakdî olarak da tahsil ldukça yaygındı. Nitekim nüzülün ayni olarak alındığı gibi, nakdî olarak da tahsil
 Ortaçağlardan  beri  hükümdarlar,  doğuda  ve  batıda  devlet  bütçesinin  tahmin   çıkmıştır. Bununla beraber avârız harp zamanlarında alınan para şeklinde bir vergiye çıkmıştır. Bununla beraber avârız harp zamanlarında alınan para şeklinde bir vergiye   o  Osmanlı  hazinesinin  önemli  gelirleri  arasında  yer  alan  avârız  vergisi,
 edildiği  görülmektedir.  Devlet  ordunun  ihtiyacı  olan  hububatın  aynen  teslimini, dildiği  görülmektedir.  Devlet  ordunun  ihtiyacı  olan  hububatın  aynen  teslimini,
 edilmeyen ihtiyaçlarını karşılamak için acil durumlarda geçici olarak bazı tedbirler   dönüştüğü  halde,  gene  de  harpte  mal  ve  hizmete  ihtiyacın  olduğu  görülmektedir. dönüştüğü  halde,  gene  de  harpte  mal  ve  hizmete  ihtiyacın  olduğu  görülmektedir.   e  başlangıçta düzenli olarak tarh edilen bir vergi değil iken sonradan uzayan harpler,
                                                              Böylece biri aynî, diğeri nakdî olarak alınan bu iki vergi arasında bir bağ meydana Böylece biri aynî, diğeri nakdî olarak alınan bu iki vergi arasında bir bağ meydana   i ihtiyacı aşan miktarların ise nakden verilmesini istiyordu. Böylece nüzül ve sürsat, htiyacı aşan miktarların ise nakden verilmesini istiyordu. Böylece nüzül ve sürsat,   ekonomik  sıkıntılar,  timar  sisteminin  bozulması  vb.  sebeplerden
 i
 gelmiştir.
 1    Halil Sahillioğlu, “Avârız”, DİA. IV, İstanbul 1991, s.108–109; Avârız ile ilgili olarak bkz. Ö.Lütfi   gelmiştir. 5 5  imparatorluğun  harp  sahasına  yakın  ve  büyük  askerî  yolların  civarında  bulunan mparatorluğun  harp  sahasına  yakın  ve  büyük  askerî  yolların  civarında  bulunan   ödenen  bir  reaya  vergisi  haline  gelmiştir.  Özellikle  tahrir  geleneğinin  terk  edildiği
 Barkan, “Avârız”, İA. II, İstanbul 1993, s.13–19; M. Canard, “Awarid”, EI I, p. 760–762. Avârız   O  bölgeler  için  aynî  bir  mükellefiyet,  bu hudutlar  dışında  kalan  yerler  için  nakdî  bir ölgeler  için  aynî  bir  mükellefiyet,  bu hudutlar  dışında  kalan  yerler  için  nakdî  bir   XVII.  yüzyılda,  avârız  vergilerinin  tahsili  için  düzenli  avârız  defterleri  tutulmaya
 2
 Orduların  savaşma  gücünün  idamesi,  cephe  gerisinden  gelen  yiyecek rduların  savaşma  gücünün  idamesi,  cephe  gerisinden  gelen  yiyecek
 b
 haneleri,  gerçek  hane  olmayıp  itibarî  bir  vergi  hanesidir.  Dolayısıyla  avârız  defterlerinde
 vergi  haline  geliyordu.  Nakdî  olarak  alınma  usulü  XVI.  yüzyıl  sonları  ve  XVII. ergi  haline  geliyordu.  Nakdî  olarak  alınma  usulü  XVI.  yüzyıl  sonları  ve  XVII.
 m
 kaydedilen hanelerden hareketle şehrin o döneme ait nüfusu hakkında verilen rakamlara ihtiyatlı   maddelerinin, önceden tespit edilen yere ulaşmasına bağlıydı. Bu sebeple nüzûl adı addelerinin, önceden tespit edilen yere ulaşmasına bağlıydı. Bu sebeple nüzûl adı   v  başlamıştır.  Bu  defterlerden  bazıları  mufassal  olarak  hazırlanmış  olup,  tahrir
 altında  halktan  alınan  ayniyatın  zamanında  ve  noksansız  tahsil  edilmesi,  ordunun tında  halktan  alınan  ayniyatın  zamanında  ve  noksansız  tahsil  edilmesi,  ordunun
 yüzyılda yaygın olarak başvurulan bir uygulama idi.
 yaklaşmak gerekmektedir. Bu konuda geniş bilgi için bkz. Mustafa Öztürk, “1616 Tarihli Halep   al  yüzyılda yaygın olarak başvurulan bir uygulama idi. 8 8  defterlerindekiler kadar ayrıntılı bilgiler vermektedirler.
 Avârız  Defteri”,  OTAM  8,  Ankara  1997,  s.249–253;  Rıfat  Özdemir,  “Avârız  ve  Gerçek-Hane   gelişinden evvel belirlenen yere nakledilmesi gerekiyordu. Nüzülün, orduların savaş elişinden evvel belirlenen yere nakledilmesi gerekiyordu. Nüzülün, orduların savaş
 g
 Sayılarının  Demografik  Tahminlerde  Kullanılması  Üzerine  Bazı  Bilgiler”,  X.Türk  Tarih  Kongresi
 g
 (Ankara 22–26 Eylül 1986) Kongreye Sunulan Bildiriler, IV, Ankara 1993, s.1581–1584; Mehmet Ali   gücünde  oynadığı  bu  önemli  rolden  dolayı  merkezi  hükümet,  ümeraya  sefere ücünde  oynadığı  bu  önemli  rolden  dolayı  merkezi  hükümet,  ümeraya  sefere   6 6      Lütfi Güçer, XVI-XVII. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğu’nda Hububat Meselesi ve Hububattan Alınan   Lütfi Güçer, XVI-XVII. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğu’nda Hububat Meselesi ve Hububattan Alınan   Mufas
 h
 Vergiler, İstanbul 1964, s.75. ergiler, İstanbul 1964, s.75.
 Ünal,  “1646  (1056)  Tarihli  Harput  Kazâsı  Avârız  Defteri”,  Osmanlı  Devri  Üzerine  Makaleler   hazırlık  emirlerini  yollarken  maliyeye  bağlı  mevkûfat  kaleminde  bulunan azırlık  emirlerini  yollarken  maliyeye  bağlı  mevkûfat  kaleminde  bulunan   V  XVI.  yüzyılın  sonlarına  doğru,  İmparatorluğun  içine  girdiği  büyük  mali  kriz,
 Araştırmalar, Isparta 1999, s.119–122; Bruce Mc-Gowan, “Osmanlı-Avârız-Nüzul Teşekkülü 1600–                                                                                                                           7 7    Güçer,  Hububat  Meselesi,  s.765–77;  Hemen  hemen  bütün  seferlerde  bu  usulün  kullanıldığı   Güçer,  Hububat  Meselesi,  s.765–77;  Hemen  hemen  bütün  seferlerde  bu  usulün  kullanıldığı

 1830”, VIII. Türk Tarih Kongresi (Ankara 15 Ekim 1976) Kongreye Sunulan Bildiriler II, Ankara 1981,   22      Halil İnalcık, “Military and Fiscal Transformation in the Ottoman Empire, 1600–1700”, Archivum   Halil İnalcık, “Military and Fiscal Transformation in the Ottoman Empire, 1600–1700”, Archivum   görülmektedir.  Bkz.  Mehmet  İnbaşı;  “The  Register  of  Expenditures  of  Murat  IV’s  Bagdat örülmektedir.  Bkz.  Mehmet  İnbaşı;  “The  Register  of  Expenditures  of
 g
 s.1327–1331;  Feridun  M.  Emecen,  “Kayacık  Kazâsının  Avârız  Defteri”,  Tarih  Enstitüsü  Dergisi,   O  Campaign”, Acta Orientalia, vol. 54/4, Budapest 2001, s.499. ampaign”, Acta Orientalia, vol. 54/4, Budapest 2001, s.499.   zamana  kadar  olağanüstü  zamanlarda  alınan  avârız-ı  divaniye  ve  tekâlif-i  örfiye
 C
 Ottomanicum VI (1980), p.313. ttomanicum VI (1980), p.313.
 Sayı:12, İstanbul 1982, s.159–163; Süleyman Demirci, “Collection of Avâriz and Nüzul Levies in   33      Halil Sahillioğlu, “Avârız”, DİA IV, İstanbul, 1991, s.108–109.   Halil Sahillioğlu, “Avârız”, DİA IV, İstanbul, 1991, s.108–109.   8 8      Güçer, Hububat Meselesi, s.81–87; Bu tür uygulamalara XVI. yüzyıl ortalarında da rastlanmaktadır.   Güçer, Hububat Meselesi, s.81–87; Bu tür uygulamalara XVI. yüzyıl ortalarında da rastlanmaktadır.   vergilerini sürekli ve düzenl
 Nitekim Kanuni Sultan Süleyman’ın seferleri sırasında birçok bölgeden nüzülün bedeli alınmıştı. tekim Kanuni Sultan Süleyman’ın seferleri sırasında birçok bölgeden nüzülün bedeli alınmıştı.
 the Ottoman Empire: A Case Study of the Province of Karaman, 1620–1700”, Belleten c. LXIX, sayı   44      Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi I, İstanbul 2000, s.139; İnalcık,   Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi I, İstanbul 2000, s.139; İnalcık,   Ni
 256, Aralık 2005, s. 897–912; M. Hanefi Bostan, “XVII. Yüzyıl Avârız ve Cizye Defterlerine Göre Of   “Military and Fiscal”, s.314. Military and Fiscal”, s.314.   M
 “
 Mehmet  İnbaşı,  “Kanunu  Döneminde  Of  Kazâsı’ndan  Alınan  Askerî  Yardımlar”,  Trabzon  ve ehmet  İnbaşı,  “Kanunu  Döneminde  Of  Kazâsı’ndan  Alınan  Askerî  Yardımlar”,  Trabzon  ve
 Çevresi  Tarih,  Dil  ve  Edebiyat  Sempozyumu  (Trabzon,  3-5  Mayıs  2001)  I,  Trabzon  2002,  s.120-123; evresi  Tarih,  Dil  ve  Edebiyat  Sempozyumu  (Trabzon,  3-5  Mayıs  2001)  I,  Trabzon  2002,  s.120-123;
 Kazasının Nüfusu ve Etnik Yapısı”, XIV. Türk Tarih Kongresi (Ankara, 9–13 Eylül 2002), Kongreye   55      Bruce McGovan, “Osmanlı Avarız-Nûzül Teşekkülü 1600–1830”, VIII. Türk Tarih Kongresi (Ankara,   Bruce McGovan, “Osmanlı Avarız-Nûzül Teşekkülü 1600–1830”, VIII. Türk Tarih Kongresi (Ankara,   Ç  9    Güçer,  Hububat  Meselesi,  s.93–97;  Caroline  Finkel,  The  Administration  of  Warfare:  the  Ottoman
 11–15 Ekim 1976), Kongreye Sunulan Bildiriler II, Ankara 1981, s.1327. 1–15 Ekim 1976), Kongreye Sunulan Bildiriler II, Ankara 1981, s.1327.
 Feridun M. Emecen, “Bedel”, DİA. V, İstanbul, 1992, s.301. eridun M. Emecen, “Bedel”, DİA. V, İstanbul, 1992, s.301.
 Sunulan Bildiriler, II. Cilt I. Kısım, Ankara 2005, s. 413-429.   1  F  Military Campaigns in Hungary, 1593–1606, Wien 1988, s. 134.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15