Page 36 - ibrahim_tennuri_gulseni_niyaz
P. 36

Prof. Dr. Muhittin Bağçeci | Dr. Rasim Deniz  | Şeyh İbrahim Tennûrî ve Gülşen-i Niyâz

               İki yüzlü bu cübbenin taşıdığı mana işaretine göre, Akşemseddin, Şeyh İbrahim’e:

               “Bu cübbenin iki yüzü olduğu gibi, telif edeceğin kitabın da, hem hakîki ve hem de
            mecâzi manaları ifade eden iki yönü olsun” işaretini vermiştir.

               Seferşah’ın ifadesine göre:
               “Ben kendi gönlümden; eğer Şeyh İbrahim mürşid-i kâmil ve kerâmet sahibi bir
            kimse ise, Akşemseddin’in buyurduğu gibi, bu kaftanın ikiyüzlü olmasından, telif
            edeceği kitabın nasıl olacağını anlar” dedim.

               “Seferşah, Kayseri’ye gelmeden; Şeyh İbrahim Tennûri’ye bu hal malum olmuştu.
            Hatta Akşemseddin’in telif edilmesini istediği kitabın bir kaç cüzünü (formasını)
            Akşemseddin’in isteğine uygun olarak telif eylemişti. Kitabın bir yönü fıkıh, diğer yönü
            ise tasavvufu anlatıyordu.
               Seferşah Kayseri’ye gelip, İbrahim Tennûri Hazretleri’nin kerâmetini görünce Ona
            inandı ve gerçek bir mürid oldu.
               Şeyh İbrahim Tennûri, Seferşah’ı, Kayseri’ye, Akşemseddin’in, gönderdiğini yazdığı
            Gülzâr-ı Ma’nevî’de şöyle anlatır:

                    “Buyurmuş bir Azize yürüt ana var
                    Sana ilm-i İlâhî kıla tekrar

                    Nazar kılmış ü himmet koşmış ana
                    O hizmet tâ gelüp yâr ola bana

               Seferşah, Şeyh İbrahim Tennûri’den feyz alarak tasavvufun inceliklerini öğrendik-
            ten sonra, bu ilme dâir “Ziyâfetü’l-Ihvan bi Metâimi’l- İrfan” adında bir kitap yazmıştır.
            Daha sonraları çeşitli yerlerde kadılık ve müderrislik yapmış olan Seferşah Elmalı’da
            vefat etmiştir.
               İbrahim Tennûri, fıkıhla tasavvufu kaynaştırdığı bu eserinde; Tevhid, Namaz, Oruç,
            Zekat, Hacc, Nikah, Talak, İtak, Eyman, Hadd, Cihad, Lakıyd, Lukata, Âbık, Mefkut, Zina,
            İçki, İftira, Şirket, Vakf, Büyü, Kefalet, Havale, Kadı, Şehadet, Vekalet, Da’va, İkrar, Sulh,
            Mudarebe, Vedi’a, Ariye, Hîbe, İcare, Kitabet, İkrah, Hacr, Me’zun, Gasb, Şüf’a, Kısmet,
            Müzare’a, Müsakaat, Zebayih, Uzhiye, Kerahat, İhya-i Mevat, Sayd, Rehn, Cinayet, Vasaya,
            Hunsa gibi, İslam fıkhı’nın bütün konularını açıklamış, genellikle fıkıh kitaplarındaki
            tertibe göre düzenlemiştir. Eseri bu şekilde tertip ettiğini de, şu beytinde açıklamaktadır:

                    Diledüm bir kitabı cem idem ben
                    Ki ola tertibi şer’i üzre müzeyyen



            36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41