Page 421 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 421

[1372] 412 / KAL                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Abdullah Herevî, Hakim Senaî, Feridüd-  Tarihçe ve Mekân
                                    din-i  Attar,  Fahreddin  Irakî  ve  Mevlâna   Kalenderîler  Kalenderhane  denilen  bu
                                    gibi sufîlerin eserlerinde “kalenderî” keli-  tekkelerde  toplanırlardı  Kalenderhane’-
                                    mesi kâmil bir insan anlamında kullanıl-  nin bulunduğu mahalle de Kalenderhane
                                    mıştır. Bazen de herhangi bir tarikata ait   Mahallesi adını alırdı. Kayseri’de de bir
                                    olan  tekke  Kalenderhane  olarak  kayda   Kalenderhane  ve  bundan  adını  alan  bir
                                    geçmiştir.                           Kalenderhane  Mahallesi*      bulunmakta
                                    Vahidî 1523’te kaleme aldığı Menâkıb-ı   idi. Kalenderhane Camii (yıkılıp kaybol-
                                    Hace-i Cihân ve Netice-i Cân adlı ese-  muş) ve Kalenderhane etrafında bulunan
                                    rinde  Abdalan-ı  Rum,  Haydarîler,   bu mahalle ortadan kalkmış olup bulun-
                                    Şemsîler,  Camîler  ve  Kalenderîleri  dış   duğu alan, yeni oluşturulan Sahibiye Ma-
                                    görünüşleriyle,  iç  âlemleriyle  tasvir  et-  hallesi içinde yerini almıştır.
                                    miş ve kendine göre yanlış gördüğü ko-  Kayseri’de XVI. yüzyılda Osmanlı tahrir-
                                    nularda  onları  tenkid  etmiştir.  Dinî  sı-  lerinde  Kalenderhane  Mahallesi’nden
                                    nırları muhafaza etmek hususunda onla-  bahis bulunmaktadır. Bunlardan H 906
                                    rı  eleştirirken,  “Kalenderîyiz  diyorsu-  (M  1500)  tahririnde,  Meydan  Kapısı’na
                                    nuz,  ama  kalenderîliğin  ne  olduğunu   (Dış  Kalenin  kuzeyde,  Meydana  açılan
                                    bilmiyorsunuz”  demektedir.  Hafız-ı   kapısı) tâbi, yani o bölgede olduğu belir-
                                    Şirazî  ,“Her  saçını  başını  tıraş  eden   tilen mahallede, tamamen Müslümanla-
                                    kalenderîliği bilmez.” derken aynı konu-  rın  oturduğu  kalabalık  bir  nüfus  kayde-
                                    ya işaret etmişti.                   dilmiştir.  Bunlar  arasında,  burada  bulu-
                                    Bazı tezahürlerine bakarak Kalenderîliği   nan Kalenderhane Şeyhi’nin Hacı Fakih
                                    sünnî bir tarikat, bazı uzantılarına baka-  Bîrunî olduğu belirtilmiştir. Aynı mahal-
                                    rak gayr-i sünnî bir yol olarak değerlen-  lede  Bîrunî  (dışarılı)  namlı  birçok  şahıs
                                    dirmek  mümkündür.  Sosyal  hayatın  örf   daha  bulunmaktadır.  Yine  tahrirde  bu
                                    ve âdetlerini dikkate almayan bu zümre-  şahıslarda  İbrahim  Bey  (Karamanoğlu)
                                    nin  isyana  yönlendirilmesinin  kolaylığı   ve   merhum   Sultan   Mustafa’nın
                                    da göz önünde bulundurulmalıdır. Ama   muafnâmeleri  (vergiden  muafiyet)  bu-
                                    bu ele avuca gelmez cemaati tek bir kalı-  lunduğu kaydedilmiştir (Sultan Mustafa,
                                    ba sokarak tarif etmenin mümkün olma-  Fatih’in  oğlu  Karaman  valisi  şehzâde
                                    dığını düşünüyoruz.
                                                                         Mustafa  olmalıdır).  O  tarihte  Kayseri
                                    Kaynakça:  Sühreverdî,  Avarifu’l-Maarif,   Konya  (Karaman)  Vilayetine  bağlı  bir
                                    Tasavvuf’un Esasları, (trc. H. Kâmil Yılmaz-İ.
                                    Gündüz),  İstanbul  1989;  Ahmet  Yaşar  Ocak,   sancak idi.
                                    Osmanlı  İmparatorluğunda  Marjinal  Sufilik:   Kalenderhane’nin vakıf olarak ilk kaydı,
                                    Kalenderîler,  Ankara  1992;  Nihat  Azamat,   Yavuz  Sultan  Selim’in  saltanatının  so-
                                    “Kalenderîye”, DİA, C 24             nunda  veya  Kanunî  Sultan  Süleyman’ın
                                                         MUSTAFA KARA    saltanatının  ilk  yıllarında  yapıldığı  tah-
                                                                         min edilen vakıf tahririnde bulunmakta-
                                                                         dır.  Bulgaristan’a  satılan  Osmanlı  arşiv
                                                                         evrakı  içinde  bulunan  ve  bugün  hâlen
                                                                         Sofya’da  Metodiis  Kriminal  Enstitü’de
                                                                         yer alan ve çok tahrip görmüş olduğun-
                                                                         dan tarih kaydı yok olmuş olan bu tahrir-
                                                                         de: “Vakf-ı Zaviye-i Kalenderhane” başlı-
                                                                         ğı altında kayıtlı tekkenin Kayseri merke-
                                                                         zinde  olduğu,  padişah  fermanı  ile  tayin
                                                                         edilen Bedreddin isimli bir şahsın tasar-
                                                                         rufunda bulunduğu kaydedilmiştir. Aynı

                                   Kalenderhane planı                    tahrirde  Kalenderhane  Vakfının  gelir
                                   (Çizim: M. Çayırdağ’dan N. Tetik)     kaynaklarının,  “Şehir  İni”  veya  “Şarin”
   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426