Page 424 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 424
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ KAL / 415 [1375]
Kaynakça: BOA. MAD. 20, vr. 17a-17b; TD. çeğine sahip olmalarıyla anlam kazan-
387, s. 199; TD. 33, s. 31; TD. 976, s. 13; MAD dıklarını ustaca yansıtır.
7063, s. 10; İnbaşı, 16.YBKayseri, 1992, s. 46; Eserlerindeki dil; Türkçenin edebî ve kül-
Kayseri Tapu-Tahrir Defteri /1500, hzl. Meh-
met İnbaşı, Kayseri 2009; Kayseri Tapu- türel anlamda bütün zenginliklerine sa-
Tahrir Defteri /1570, hzl. Mehmet İnbaşı, Kay- hiptir. Kayseri ağzını ve yerel ağızları,
seri 2009; TK. KKA. TD. 136, vr.25a-25b; 17. yazı dilinin incelikleriyle kaynaştırır. Ke-
Yüzyıl Kayseri Avârız ve Cizye Defterleri, hzl. lime hazinesi zengin, sağlam, etkili ve
Mehmet İnbaşı, Kayseri 2011, s. 16; Temettuât canlıdır. Benzetmeleri, mecazları, deyim-
Defteri (1250/1834 Tarihli), hzl. İsmet Demir, leri sıkça kullanarak anlatımını güçlendi-
Kayseri 1998, s. 66–84; Cömert, 19.Y.Kayseri,
s. 220-227; Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’nin Ma- rir. Kısa cümle yapıları, Türkçe’nin ana
halleleri”, KTA, s. 370–371. rengini koruyarak özgün iç tonlar sergi-
MEHMET İNBAŞI ler ve anlatımı daha da etkili kılar. Kendi-
ne has özelliklerle kullandığı dili ve bul-
KALKAN, EMİR duğu yeni anlatım imkânı ile üslubu; şii-
Yazar (Kayseri/Tomarza/Toklar Köyü, rimsi, akıcı ve samimidir. Masal anlatıcı-
31 Aralık 1948). 1955 yılında ailesi şehir larının sıcak havası ile Dede Korkut’un
merkezine taşındı. Erciyes İlkokulu’nda kültürel birikimini yansıtma anlayışına,
başladığı ilköğrenimini 4. sınıftan itiba- şahsi tecrübesinin ışığında sorgulayıcı ve
ren Mehmet Karamancı İlkokulu’nda ta- eleştirel yaklaşımını da katar.
mamladı (1959). Ortaokul ve liseyi Kay- Bütün eserlerinde Anadolu’yu berrak bir
kaynak olarak değerlendirir. Bir kısım
seri Lisesi’nde okudu (1960–1966). As- çalışmalarını ve makalelerini “Erkan Ka-
kerlik dönüşü Kayseri İl Sağlık Müdürlü- mil” imzasıyla yayımladı. Türk Dil Kuru-
ğünde memur olarak göreve başladı ve mu ve Türk Folklor Araştırmaları Kuru-
buradan emekli oldu (1970–1999). mu adına alan çalışmaları yaptı. Türk Emir Kalkan
Edebî hayatına şiir ve halk edebiyatı üze- Dünyası Araştırmaları, Türk Folklor
rine araştırmaları ile başladı. Halk edebi- Araştırmaları, Türk Edebiyatı ve Erci-
yatının özellikle âşık tarzı üzerinde çalış- yes dergisi başta olmak üzere çeşitli der-
malar yaptı. Biyografik makaleleri ile de gilerde yazdı.
önemli eserlere imza attı. Verimli bir a- İş Bankası’nın (1977) ve Sabah gazetesi-
raştırma döneminden sonra Kayseri üze- nin (1980) açtığı hikâye yarışmalarında
rine yazdığı deneme kitapları ile büyük birincilik kazandı. Kayseri Gazeteciler
ilgi uyandırdı. Denemelerinde yaşama Cemiyeti Araştırma Ödülü’ne (1986),
tutunmaya çalışan sıradan insanları özel Kanatsız Kuşlar Şehri kitabı ile Türkiye
yapan anlatımıyla gerçeğe yeni bir biçim Yazarlar Birliği Ödülü’ne (2002) Aydın-
vermeyi başardı. Araştırmacı, denemeci lar Ocağı Yılın En İyileri Ödülü’ne
ve hikâyeci olarak edebî bir yapı kurmak (2005) ve Türk Dünyasına Hizmet
ve söz cevherine gerçek değerini kazan- Ödülü’ne (2011) layık görüldü.
dırmak için emek verdi. Edebî hayatının Eserleri
zirvesini de hikâyeleri ile pekiştirdi. Araştırma: Kayseri Şairleri (1986), Af-
Hikâyelerinde; modern dünyanın kirletti- şar Ağıtları (1987), Çağlar Boyunca
Kayseri Şairleri (1988), 20. YY. Türk
ği havayı, hızla değişen çağın belirsiz dö- Halk Şairleri Antolojisi (1991), Kayseri
nemlerini, modern hayatın insanı ele ge- Meşhurları (İrfan Birol ve Murat Yerlik-
çirişini, çağın ve toplumun gündemini, han ile birlikte, 2006).
kişinin ve toplumun görünmeyen yanla- Deneme: Kanatsız Kuşlar Şehri (2002),
rını, aşkı, dostluğu manevî değerler teme- Hoşça Kal Şehir (2004).
linde birleştirerek; duyuş, düşünüş ve ifa- Hikâye: Gül Ayinleri (2003), Ha Bu
de uyumu içinde anlatır. Kişilerinin ca- Diyar (2007), Bu Taraf Anadolu
hil, sıradan, yanlışlıklar içinde olması ve- (2008), Kayıp Yüzler (2010), Türk Dü-
ya asil, fedakâr, yaratıcı gibi özelliklere ğünü (2010).
sahip olmasıyla değil; onların, insan ger- NURKAL KUMSUZ