Page 347 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 347

[1778] 338 / MAS                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    manlardaki  belirsizlik,  masal  türünün   le  –miş’li  (öğrenilen)  geçmiş  zaman
                                    nasıl ve nerede ortaya çıktığı, nasıl evrim-  kipiyle  anlatılmasının  etkisiyle,  masalın
                                    leştiği  sorularını  yanıtlamayı  zorlaştır-  anlatıldığı  esnada  dinleyicilerin  hepsi
                                    maktadır. Bundan dolayı masalın kayna-  masalın kurmaca dünyasında bulunur ve
                                    ğıyla  ilgili  olarak  çeşitli  teoriler  ileri   masalın bitişiyle gerçek dünyaya döner-
                                    sürülmüştür. Bu teorilerin ikisi masalla-  ler.
                                    rın  kökenini  Hint  mitolojisi  veya  Hint   Masalı  anlatan  kişilere  ‘masalcı’  denil-
                                    anlatılarına  dayandırmaktadır.  Üçüncü   mektedir.  Masal  erkekler  tarafından  da
                                    bir görüş ise masalları Hindistan’a bağla-  anlatılmakla beraber genelde masalların
                                    maz. Bu görüşe göre masallar, farklı yer-  anlatıcıları  kadınlardır.  “Masal  anası”
                                    lerde  birbirlerinden  bağımsız  olarak   olarak tabir edilen bu kadınlar, genellikle
                                    ortaya çıkar; kültürel paralellikler, benzer   kadınların çoğunlukta olduğu meclisler-
                                    masalların oluşmasını sağlar.        de,  özellikle  geceleri,  masallar  anlatır.
                                    Masal  anlatılırken  genellikle  ‘üçlü  bakı-  Masallar  kısa  ve  yoğun  anlatılar  olduğu
                                    şım kuralı’na riayet edilir. Bu kurala göre   için  genellikle  bir  gecede  bir  masalın
                                    olaylar veya kişiler önemlerine göre sıra-  anlatımı tamamlanır. Bazı uzun masallar
                                    lanır.  Örneğin  padişahın  üç  oğlu  ya  da   ise birkaç geceye bölünerek anlatılır.
                                    kızı vardır veya bir yerden üç kere geçilir   Halk  edebiyatı  araştırmacıları  masalları
                                    yahut kahramana çözmesi için üç görev   sınıflandırırken “fıkra”  türünü de masal
                                    verilir.  Masalların  bir  diğer  özelliği  de   türünün bir kolu olarak düşünmüşlerdir.
                                    masal anlatma geleneğinde varlığını sür-  Kayseri’de  anlatılan  masallar  hakkında
                                    düren  masalın  en  küçük  parçası  olan   Tuncer  Gülensoy*  danışmanlığında,
                                    motiflerden oluşmasıdır.             Rasim  Deniz*  tarafından  yüksek  lisans
                                    Masalların başında, sonunda ve anlatının   tezi  yapılmıştır  (1992).  Deniz,  tezini
                                    içinde çeşitli söz kalıpları (formel) kulla-  hazırlarken  110  masal  derlediğini  ancak
                                    nılır. ‘Giriş formelleri’ masal anlatılmaya   tezin hacmini göz önünde bulundurarak
                                    başlanmadan önce söylenir. Bu formeller   bu masalların sadece 40’ı üzerinde çalı-
                                    masalın  kurmaca  bir  dünya  olduğunu   şarak  tezinde  yayımladığını  çalışmanın
                                    dinleyiciye  anlatmak  veya  hatırlatmak   ön  sözünde  belirtmiştir.  Bu  çalışmada
                                    için söylenmiş gibidir. Çünkü bu tekerle-  masal  metinleri  Tarihî-Coğrafi  Fin
                                    melerde bahsi geçen kişiler, normal dün-  Metodu’na  göre  incelenmiş,  Stith
                                    yada  gerçekleştirilmesi  mümkün  olma-  Thompson’ın  motif  dizini  kullanılarak
                                    yan  işleri  yapmaktadırlar:  “Ben  anamın   sınıflandırılmıştır.  Deniz’in  tezi  Kayseri
                                    beşiğini  tıngır  mıngır  sallar  iken”.  Bu   Büyükşehir Belediyesi tarafından Kayse-
                                    tekerlemenin ardından masalın ana met-  ri  Masalları  adıyla  yayımlanmıştır.
                                    nine geçilir.                        Deniz, tezinde bulunmayan altı masalı da
                                    Masalların  ortasında  kullanılan  ‘geçiş   bu  yayına  eklemiştir.  Eklenen  masallar
                                    formelleri’  masaldaki  uzun  bir  süreci   başka  araştırmacılar  tarafından  derlen-
                                    kısaltmak veya uzak bir mesafeyi yaklaş-  miş metinlerdir.
                                    tırmak için kullanılır: “Masallarda zaman
                                    çabuk geçermiş.”, “Az gitmiş, uz gitmiş,
                                    dere tepe düz gitmiş.” vb.
                                    Masal sonlarında söylenen ‘bitiş formel-
                                    leri’ ise genellikle masalın kurmaca dün-
                                    yasının  sonuna  gelindiğini  belirtir.
                                    Masallarda genellikle mutlu sonlar vardır
                                    ve  masal  kahramanlarının  başına  gelen
                                    mutlu  sondan  dinleyiciye  de  pay  verilir
                                    veya  dinleyiciye  de  iyi  dileklerle  masal
                                    sonlandırılır: “Onlar ermiş muradına, biz
                                    çıkalım  kerevetine.”,  “Gökten  üç  elma
                                    düşmüş; biri onların başına, biri anlata-
                                    nın, biri de dinleyenlerin başına.” … gibi.
                                    Masal tekerlemesi ve masalların genellik-
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352